In vederea reformarii sistemului managerial in institutiile bugetare, s-au aplicat modificari ce vizeaza procedurile formalizate in cadrul controlului intern managerial. Aceste modificari sunt gandite pentru a respecta normele Uniunii Europene in urma recomandarii Comisiei Europene de a lua masuri in vederea eficientizarii operatiunilor efectuate in cadrul institutiilor. Tot ceea ce este legat de control intern managerial este, datorita naturii acestuia, in continua schimbare, modificari fiind aduse in permanenta pentru a se adapta la noile cerinte.
Principiile de control intern managerial
Controlul intern managerial se bazeaza, indiferent de tipul de institutie, pe un set de principii general valabile.
1. Organizarea – este care se refera la realizarea unor organigrame care descriu structurile din cadrul institutiilor, dar si o lista de responsabilitati, sarcini, principii de comunicare in cadrul institutiei, etc.
2. Autocontrolul – institutia este responsabila cu autocontrolul sau in cuvinte mai simple, cu depistarea propriilor nereguli. In acest sens, fiecare institutie trebuie sa faca verificari si controale reciproce in cadrul structurilor interne.
3. Universalitatea – procedurile de control intern managerial trebuie sa se aplice pentru toti angajatii, toate activele si pasivele si pentru toate permanentele.
4. Informarea – procedurile operationale si controlul intern managerial sunt gandite pentru a simplifica si a reglementa desfasurarea operatiunilor in cadrul unei instituii. Din acest motiv, este extrem de important ca acestea sa intruneasca doua calitati esentiale: Informatia cuprinsa trebuie sa fie verificabila ca fiind corecta prin identificarea surselor. Informatia trebuie prezentata in asa mod incat sa fie utila, usor de utilizat si consultat.
5. Personalul – personalul implicat in aceste proceduri de control intern trebuie sa fie personal ce prin competenta profesionala este calificat sa se ocupe de acest aspect extrem de important al managementului unei instituii de stat.
6. Permanenta – procedurile trebuie sa prezinte stabilitate astfel incat sa se poata folosi drept ghiduri de realizare a activitatilor repetitive din cardul institutiei. In acelasi timp, aceasta trasatura permite descoperirea si repararea deficientelor aparute in sistem si face mai usoara observarea aparitiilor unor nereguli in respectarea procedurilor.
Modificarile aduse de ordinul 400/2015
Anul 2015 a adus noi standarde in ceea ce priveste procedurile de control managerial si sunt reglementate de ordinul 400/2015. Aceste modificari pun functionarii in fata realizarii unei noi documentatii ce numara in jur de 2000 de pagini, care sa reflecte noile standarde impuse de comunitatea europeana. In vederea introducerii celor 16 noi standarde de control intern managerial, functionarii institutiilor publice au optiunea de a lucra in regim propriu, a apela la consilieri sau a se folosi de sabloanele puse la dispozitie de softul nou lansat SCIM 400 pentru a reduce la minim volumul de munca si durata de timp necesara pentru realizarea acestuia.