Reprezentantii Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) cer autoritatilor acordarea unei subventii de 50% pentru promovarea si sustinerea exporturilor IMM-urilor utilizate de tarile membre ale Uniunii Europene. “Nu primim nici un sprijin din partea statului. Dat fiind faptul ca sustinerea IMM-urilor in domeniul exporturilor ar fi extrem de benefica pentru toti, mi se pare firesc s-o primim”, a afirmat Ovidiu Nicolescu, presedintele CNIPMMR. Potrivit acestuia, contributia IMM-urilor la PIB este de 70%, dar exporturile acestora sunt nesemnificative. “Daca am fi ajutati sa ne promovam produsele «in afara», Romania ar avea excedent la capitolul export”.

Ponderea la export, cat cea din PIB

Mai exact, CNIPMMR doreste finantare pentru studii de piata, studii de fezabilitate, precum si pentru infiitarea de birouri specializate in exporturi. “Vrem o campanie ca IMM-urile sa aiba aceeasi pondere la export cat au si in PIB”, a spus Nicolescu. In acest context, membrii Consiliului au dat exemplu tarile din UE, care, potrivit acestora, beneficiaza de o suma de avantaje din partea statului respectiv.

Citeste si:  Ferrari a rupt gura targului in 2005

“In aceste tari sunt stimulente de promovare pentru export. Daca la noi au existat pseudostimulente, acelea au fost acordate la gramada, inclusiv companiilor mari”, sustin reprezentatii Consiliului National. In Belgia, de pilda, se acorda asistenta pentru deschiderea unui birou colectiv (pentru minim 3 IMM-uri) cu un reprezentant in strainatate intr-o tara din afara UE. In primul an sunt subventionate 50% din cheltuieli, iar in cel de-al doilea an cu 40. Subventiile se acorda pentru chiria biroului si cheltuielile de intretinere, precum si pentru alte utilitati.

Mai mult, in Finlanda, in promovarea exportului sunt sprijinite doar IMM-urile, nebeneficiind de avantaje financiare cele al caror capital social este detinut in proportie mai mare de 25% de catre societati mari. In Marea Britanie sunt suportate 50% din costurile studiilor de piata realizate de IMM-urile care incep activitatea de export sau care vor sa patrunda pe noi piete.

De asemenea, intreprinderile mici sunt sprijinite pentru a participa la targuri si expozitii internationale, totodata fiind sustinute si in activitatea de marketing. In aceste tari exista finantari preferentiale ale cheltuielilor pentru studii de prefezabilitate si fezabilitate legate de obtinerea de comenzi din tarile din Europa. In Olanda a fost elaborat un program de sprijinire a activitatilor de export destinate IMM-urilor cu mai putin de 10 angajati si cu experienta redusa in activitatea de comert exterior.

Citeste si:  Statul vinde pana la 75% din CEC

CNIPMMR doreste sa fie reprezentative la nivel national doar organizatiile patronale constituite pe criteriul teritorial sau al apartenentei la categoria IMM care indeplinesc mai multe conditii calitative cum ar fi independenta organizatorica si patrimoniala; activitatea lor sa se desfasoare in interes patronal national; sa functioneze de cel putin 3 ani si sa fi realizat majoritatea scopurilor stabilite; au desfasurat activitati anterioare semnificative pentru membrii lor. Conditiile cantitative pentru organizatiile patronale sunt sa aiba in componenta structuri patronale proprii dupa cum urmeaza: structuri regionale in toate cele 8 regiuni de dezvoltare economica; structuri judetene in cele 30 de judete, inclusiv in Bucuresti, precum si cel putin 3 structuri locale in fiecare judet in care exista structuri judetene.

Structurile patronale trebuie sa fi cumulat, ca membrii, patronii care au angajati un numar de cel putin 5% din efectivul salariatilor din sectorul economiei nationale.

Autor: Gabriel Botezatu