Rezumat:
Declinul treptat al retelelor sociale, esecul utilizarii inteligentei artificiale pentru diferentiere… Descoperiti principalele concluzii ale celui mai recent raport publicat de Gartner.
Firma americana de cercetare Gartner a publicat raportul “Predictii de marketing pentru 2024 si mai departe”, care exploreaza modul in care expertii in marketing vor trebui sa jongleze cu progresele tehnologice – si in special cu inteligenta artificiala generativa – pentru a pastra increderea consumatorilor in anii urmatori. Facem un bilant.
“O deteriorare a perceptiei privind calitatea platformelor sociale va duce la retragerea sau la limitarea semnificativa a interactiunilor de catre 50% dintre consumatori pana in 2025″, afirma Gartner inca de la inceput. Pentru a justifica aceasta predictie, firma americana de cercetare se bazeaza pe un sondaj realizat in perioada iulie-august 2023 pe un esantion de 263 de consumatori, din care reiese ca 53% dintre cei intervievati considera ca starea retelelor sociale s-a deteriorat fata de 2022. Motivele invocate? Dezinformarea, toxicitatea utilizatorilor si prezenta robotilor. Mai mult, persoanele intervievate sunt ingrijorate de integrarea tot mai mare a inteligentei artificiale generative in retelele sociale: 7 din 10 consumatori cred ca aceasta ar putea dauna experientei utilizatorilor.
Ca urmare, Gartner prevede ca profesionistii in marketing, care investesc in prezent in mod semnificativ in platformele sociale pentru a dobandi si a pastra clientii, vor trebui sa-si revizuiasca strategiile pentru a se adapta la aceste schimbari in utilizare”. Social media ramane principalul canal de investitii pentru marketingul digital, chiar daca consumatorii incearca sa isi restranga utilizarea acestuia”, confirma Emily Weiss, cercetator in cadrul firmei americane.
Consumatorii sunt pregatiti sa imbratiseze cautarea cu ajutorul inteligentei artificiale
Dezvoltarea motoarelor de cautare bazate pe inteligenta artificiala, precum Google Search Generative Experience, va avea un impact semnificativ asupra sectorului de marketing pana in 2028, sustine Gartner: “Traficul de cautare organica al marcilor va scadea cu 50% sau mai mult, pe masura ce consumatorii vor adopta cautarea bazata pe inteligenta artificiala generativa”. Pentru a-si sustine argumentul, Gartner se bazeaza pe un alt sondaj realizat in august 2023, care confirma faptul ca consumatorii sunt pregatiti pentru aceasta evolutie. Intr-adevar, 79% dintre respondenti intentioneaza sa utilizeze motoare de cautare cu inteligenta artificiala in anul urmator, iar 70% au incredere in raspunsurile produse de aceste motoare.
Neutilizarea inteligentei artificiale ca factor distinctiv pentru marci
In ciuda adoptarii masive, de la sfarsitul anului 2022, a instrumentelor generate de AI, cum ar fi ChatGPT si Midjourney, firma de cercetare a observat o neincredere tot mai mare in randul consumatorilor fata de AI-ul generativ. Motivul? 72% dintre acestia considera ca generatorii de continut pot propaga informatii false sau inselatoare. De fapt, potrivit Gartner, pana in 2027, este probabil ca multi consumatori sa prefere brandurile care adopta o pozitionare umana si autentica. “20% dintre marci isi vor baza pozitionarea si diferentierea pe absenta inteligentei artificiale in activitatile si produsele lor”, precizeaza firma.
Drept urmare, pana in 2026, se asteapta ca 60% dintre CMO sa adopte utilizarea unei tehnologii care sa poata certifica faptul ca continutul lor nu a fost produs de AI. De asemenea, firma americana prezice ca expertii in marketing vor monitoriza proactiv faptul ca continutul generat de utilizatori (UGC) este autentic. “Pe masura ce continutul creat de inteligenta artificiala generativa se raspandeste pe canalele de marketing, transparenta in ceea ce priveste utilizarea acestuia va deveni din ce in ce mai necesara pentru a mentine increderea clientilor”, spune cercetatoarea Emily Weiss.
Sursa: https://www.blogdumoderateur.com/gartner-devoile-predictions-marketing-2028/