Situatia programelor operationale nu este una roz. Dimpotriva, desi ministrul Anca Boagiu spune ca intreruperea temporara a aprobarii a doua dintre acestea – competitivitate si transporturi – este “normala si benefica”, documentele trimise de Romania la Bruxelles au numeroase lipsuri. De asemenea, desi Anasstasios Bugas, directorul Unitatii Romania din cadrul DG Regio (Comisia Europeana), a precizat ca procedura de “intrerupere” a analizei unor programe de catre Executivul de la Bruxelles este una fireasca, aceasta declaratie este mai mult una diplomatica, pentru ca, potrivit unor surse apropiate situatiei, discutiile ce au loc sunt destul de tensionate. Aceasta stare a negocierilor se datoreaza atat numeroaselor lipsuri si probleme din Programele Operationale propuse de Romania cat si din cauza faptului ca Bruxelles-ul ne-a semnalat ce nu este bine in ele inca din februarie, iar de atunci nu s-au facut progrese.

Potrivit unei declaratii, de acum doua zile, a consilierului in cadrul Reprezentantei Comisiei Europene, Giorgio Ficarelli, programele operationale de transport, competitivitate si dezvoltare regionala au fost suspendate. Burgas spune, insa, ca este vorba de doar doua programe si ca Bruxelles-ul “a considerat ca nu este momentul sa se treaca la etapa urmatoare pentru ca nu s-au clarificat toate aspectele, asa ca a recurs la aceasta oprire temporara a discutiilor”.

Destule probleme

Potrivit surselor citate, Comisia Europeana considera ca Romania are potential privind dezvoltarea polilor de crestere (abordare policentrica), asa ca Programele Operationale Regionale ar trebui, in colaborare cu celelalte PO, sa contribuie la consolidarea polilor dinamici. De asemenea, Comisia ar dori ca strategia sa fie mai clar indreptata in ceea ce priveste grupurile dezavantajate precum populatia rroma sau femeile. Plus ca, CE doreste o corelare a POR cu Planul National de Dezvoltare Rurala – prioritatea 3 – diversificarea economiei rurale.

Citeste si:  Herastrau Imobiliare lanseaza obligatiuni de 7 milioane euro

In ceea ce priveste axele prioritare, in cazul infrastructurii de transport, Programele Operationale propuse pentru rezolvarea problemelor celor cinci aeroporturi si ale porturilor romanesti nu sunt considerate destul de bune.
In cadrul altei axe prioritare – infrastructura sociala, Bruxelles-ul ar vrea o mai mare claritate a Programelor si o actiune concentrata in privinta chelturii fondurilor, corelata cu Programul Operational Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane.

De asemenea, oficialii europeni solicita ca intreg sectorul turistic sa fie inclus in POR, inclusiv promovarea nationala a turismului, care este acum in POS privind competitivitatea. Tot in POS, privind competitivitatea, ar trebui puse si parcurile industriale si restul structurilor de afaceri.

In ceea ce priveste proiectele de dezvoltare urbana pentru orasele mici, acestea ar trebui finantate prin Programul National de Dezvoltare Rurala, unde exista fonduri suficiente si pentru acestea.

O alta cerinta importanta a Bruxelles-ului este o mai mare claritate in privinta ajutoarelor de stat, o chestiune sensibila a relatiei Comisiei Europene cu multe state membre, inclusiv cu Romania.

Citeste si:  Conditii mai avantajoase pentru afacerile mici la Volksbank

Iar ca repros general, CE ar dori o coordonare mai eficienta cu celelalte PO, o abordare integrata a tuturor acestor Programe.

Este vorba, dupa cum am aratat mai sus, de numeroase probleme, care vor intarzia venirea efectiva a banilor europeni. Programele operationale sunt documentele pe baza carora se realizeaza implementarea efectiva a fondurilor structurale si de coeziune, primite de Romania din bugetul UE.

Pe baza Programelor Operationale Sectoriale, Romania va primi unda verde pentru a cheltui fonduri structurale de aproximativ 30 miliarde de euro.

Gavril Mirza: Vestea proasta a picat ca o bomba

In ciuda declaratiilor optimiste ale comisarului Leonard Orban – Masura este in beneficiul Romaniei si acorda un timp de respiro Bucurestiului – si ale ministrului Boagiu, prin suspendarea programelor se castiga timp pentru consultari si schimburi suplimentare de informatii, efectele au inceput deja sa se vada in teritoriu.
Ieri, conducerea Consiliului Judetean Suceava a anuntat ca fonduri in valoare de peste 200 de milioane de euro pentru proiecte de dezvoltare regionala depuse de autoritati din judet nu pot fi accesate din cauza intreruperii de catre Comisia Europeana a adoptarii a trei programe operationale.

Presedintele CJ Suceava, Gavril Mirza, a spus ca: “Vestea proasta” anuntata de consilier in cadrul Reprezentantei Comisiei Europene, Giorgio Ficarelli, potrivit caruia Bruxelles-ul a suspendat programele operationale de transport, competitivitate si dezvoltare regionala “a picat ca o bomba” in cadrul sedintei Consiliului Regional de Dezvoltare Nord-Est.

Citeste si:  Profitul bancilor la noua luni a fost maxim

“Cele trei programe operationale au fost respinse la Bruxelles din cauza nesincronizarii propunerilor Ministerului Integrarii Europene cu prevederile stabilite de Comisia Europeana”, a spus Mirza, citat de Mediafax. El a aratat ca exista riscul ca pentru cele trei programe operationale sa nu fie accesate fonduri in acest an.

Potrivit lui Mirza, autoritatile si institutiile din judetul Suceava au depus peste sase sute de proiecte pentru toate cele sapte programe operationale, numai pentru dezvoltare regionala si transporturi valoarea proiectelor depasind 200 de milioane de euro.

Unul dintre proiecte, pentru programul operational de transport, in valoare de 40 de milioane de euro, este de modernizare a Aeroportului International Suceava, iar in domeniul dezvoltarii regionale au fost depuse 60 de proiecte in valoare de peste 160 de milioane de euro.

Mirza a mai spus ca proiectele pot fi incepute cu fonduri proprii, dar ca nu risca nimeni sa o faca in conditiile actuale pentru ca exista o nesiguranta privind obtinerea fondurilor europene.

Autori: George Sirbu, Stefan Radeanu