In acelasi timp cu cresterea numarului de carduri si ATM-uri, si erorile acestora din urma cresc, generate de unele probleme de software. Indiferent cat de buna ar fi tehnica, atat timp cat este un aparat, este normal sa mai greseasca, chiar daca probabilitatea este foarte mica. Ce poate face un client atunci cand, singur cu ATM-ul, observa ca nu poate scoate cash de pe cardul bancar, dar mai tarziu va sesiza, in extrasul de cont sau prin consultarea unui alt bancomat, faptul ca primul ATM “spune” ca i-a eliberat banii? Clientul este intr-o situatie dificila, iar cazurile nefericite sunt destul de multe la nivel de tara.
De fapt, chiar prezentul articol (care a mai avut, de-a lungul anilor, precedente in mass-media) apare tocmai la sesizarea cititorilor www.SMARTbank.ro, care au scris ziarului financiar-bancar exclusiv electronic intreband ce pot face dupa ce au trecut printr-o astfel de situatie sau chiar punctand furia fata de un sistem bancar romanesc destul de putin deschis fata de client in astfel de situatii problematice.
Situatiile consemnate s-au consumat in mai multe orase din tara, printre care Bucuresti si Constanta, deci orase mari, cu “trafic” mare la bancomate. La nivel international, bancile spun mereu atunci cand bancomatul greseste in favoarea clientului (spre exemplu elibereaza mereu doua bancnote pentru fiecare solicitata sau alte asemenea erori), dar atunci cand situatia este inversa, PR-ul isi face datoria prin tacere…
Exista si cazuri mai fericite, si cazuri mai putin fericite. “Am apelat la un bancomat mai vechi, insa aflat in centrul orasului. Adesea apare ca fiind defect, insa in ziua aceea functiona aparent. Am solicitat extragerea a 500 lei, mi s-a eliberat o chitanta conform careia bancomatul nu poate elibera suma. Am pastrat intamplator chitanta, am plecat la un alt bancomat al aceleiasi banci, am reusit sa scot banii, apoi am vazut ca aveam prea putin pe card. Am intrat in banca si am verificat; intr-adevar, primul bancomat imi oprise banii. Operatorul bancii mi-a solicitat chitanta si abia apoi mi-a spus ca va indrepta situatia in aproximativ trei zile. Mi-a spus sa nu mai folosesc bancomatul respectiv, caci sunt adesea probleme”, ne-a relatat o cititoare SMARTbank.ro din Constanta.
Un alt client bancar al unei banci mari, internationale, ne-a vorbit despre un alt caz al sau – ceva asemanator, cu acelasi noroc de a pastra chitanta; si in cazul lui, banii i-au fost inapoiati in cateva zile. Ne-a intrebat daca se poate adresa cuiva, atat timp cat OPC-ul nu are specialisti in domeniu. Evident, este o situatie in care bancile sunt favorizate in Romania, pentru ca, in calitate de institutie, orice acuzatie care le este adusa fara dovezi nu poate avea succes. Clientul depinde doar de amabilitatea operatorilor bancari.
Ne-a fost relatat si un alt caz, desfasurat intr-o banca ce avea ATM-ul in interior (mecanism existent in cazul mai multor banci din Romania in acest moment); clientul a solicitat extragerea a 600 lei, fara a solicita si chitanta (o facem multi, unii chiar din ratiuni ecologice), bancomatul nu a eliberat cash, a “expulzat” cardul, ca si cum ar fi defect, fara a oferi un alt mesaj. A doua zi, in aceeasi banca, clientul a revenit pentru a scoate suma dorita, de care avea nevoie, insa – surpriza – banii fusesera scosi cu o zi in urma, cel putin asa arata situatia contului. Explicand personalului din agentia bancara, reclamatia i-a fost primita cu reticenta, a fost privit drept posibil rau-voitor si, sub argumentul “bancomatul nu greseste”, i s-a solicitat sa faca o plangere. A reclamat peste tot pe unde a putut, iar dupa aproape 2 luni a primit o intiintare prin care i se spunea ca banii au fost scosi din cont in acea prima zi, ca totul este corect, ba chiar i s-au spus si seriile bancnotelor… clientul spune ca a solicitat sa vada inregistrarea video, dar ca cererea i-a fost refuzata.
Concret, ce poti face daca bancomatul te dezavantajeaza? In primul rand, este nevoie de atentie, pentru ca macar sa stii daca ai fost dezavantajat; cei ce ruleaza constant bani si nu verifica decat ocazional, cei ce platesc adesea cu cardul bancar la comercianti, uita uneori calculul si ignora o posibila “frauda” realizata chiar de catre banca. In al doilea rand, este nevoie de chitanta, astfel ca, oricat de stupid ar fi sa solicitati chitanta chiar si atunci cand nu aveti nevoie de informatii suplimentare, este mai bine sa o atuncati imediat la primul cos de gunoi decat sa suferiti o posibila pierdere. Inarmat cu chitanta in maxim 72 de ore, sansele de a reusi “reabilitarea” contului sunt maxime. Cazurile de acest gen sunt destul de rare, dar nu se stie niciodata cui i se poate intampla, sunt absolut reale si iminente pentru programe de calculator care trebuie sa functioneze oricand. Oricine a folosit vreodata un computer intelege aceasta realitate…
Sursa: SMART bank – www.SMARTbank.ro ©