Marcile de succes recunoscute pe piata interna sunt in jur de 2.000
Brandul de tara ar inregistra un progres daca romanii ar fi mai agresivi si mai insistenti in promovarea lor, apreciaza expertii. Domeniile nominalizate de specialisti ca posibile branduri recunoscute international sunt cultura, IT-ul, mobila, textilele, vinurile si produsele alimentare.
Ministrul delegat pentru comert Iuliu Winkler, citat de Rompres, considera ca “pentru comertul exterior, un produs de export, relativ cunoscut, este vinul. Pe de alta parte, numarul mare de romani specialisti in IT care s-au raspandit in lumea larga arata ca si acest domeniu are o imagine deosebita in afara tarii”.
Intre traditie si IT
Romanii sunt recunoscuti in Vest ca fiind specialisti in IT, iar BitDefender si Rav constituie un exemplu in acest sens. Piata IT-ului, mereu in expansiune, poate imbunatati imaginea Romaniei, deoarece pretul este redus iar calitatea reprezinta un criteriu de alegere a produsului. Romania a negociat cu Uniunea Europeana recunoasterea a aproximativ 120 de produse alimentare si bauturi traditionale romanesti. Este vorba, de exemplu, de branduri de origine, ca salamul de Sibiu, carnatii de Plescoi sau lactatele, care cuprind 20 de tipuri de branza, 27 de feluri de cascaval si opt tipuri de telemea. Unul dintre pasii facuti pentru promovarea produselor autohtone a fost si recunoasterea si protejarea denumirilor de origine geografica, cum este cazul tuicilor de Valea Milcovului, de Buzau, de Arges sau de Zalau sau al palincii de Bihor, de Ardeal sau de Maramures.
De asemenea, tara noastra ar putea fi promovata ca tara produselor alimentare bio, care sunt foarte cautate in Vest. Avantajul Romaniei il constituie mana de lucru ieftina, dar si produsele alimentare netratate cu pesticide. Produsele facute de mesteri populari pot deveni un brand de nisa daca vor reprezenta cultura populara autentica.
2.000 de branduri consacrate in Romania
Brandurile de succes recunoscute pe piata interna sunt in jur de 2.000. Organizatia internationala Superbrands a condus recent si in Romania un studiu de caz asupra brandurilor de succes, alegand din peste 2.000 de branduri consacrate pe piata interna, circa 500 care au fost votate si validate pentru Programul Superbrands.
Borsec, Dacia, Petrom, Murfatlar, Algocalmin, Mobexpert, Gerovital, Sensiblu, Flamingo, Ana Aslan, Rompetrol, Arctic si Dorna sunt doar cateva marci romanesti care au reusit sa fie recunoscute si apreciate pe piata interna.
Alexandru Harsany, Senior Associate in cadrul Casei de Avocatura NNDKP, citat de site-ul de stiri hotnews.ro, explica avantajele pe care inregistrarea unei marci le poate aduce beneficiarului: “Protejarea marcilor in statele membre UE permite companiilor romanesti sa livreze produse, respectiv sa presteze servicii in aceste state, sub aceleasi marci ca in Romania, aspect important in special dupa aderarea Romaniei la UE in contextul liberei circulatii a marfurilor si serviciilor.
Astfel, companiile romane vor beneficia in statele membre UE unde marcile au fost inregistrate de aceleasi drepturi pe care le confera inregistrarea marcilor in Romania, respectiv un drept exclusiv asupra marcii, precum si dreptul de a se opune folosirii de catre terti a acesteia. Un exemplu ar fi Ursus, Gerovital sau Borsec, care au caracteristici si beneficii unice care sa le pozitioneze avantajos din acest punct de vedere”.
Autor: Cornel Tilihoi