Peste aproximativ o luna, dupa aderarea la UE de la 1 ianuarie 2007, pe piata romaneasca vor aparea firme si produse noi de pe piata comunitara. Pentru a face fata concurentei, companiile romanesti trebuie sa-si protejeze numele si produsele proprii prin inregistrarea la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM). Multi producatori romani stiu acest lucru si si-au protejat marcile. Avantajele ce decurg din inregistrarea unei marci sunt multiple. In primul rand poate fi prevenita contrafacerea. Apoi, daca cineva utilizeaza o marca identica sau apropiata, pe produse indentice sau apropiate, putem merge in instanta pentru a solicita interzicerea si chiar despagubiri.

Marca ofera o garantie suplimentara comerciantilor, ca ei insisi nu vor putea fi acuzati la un moment dat ca incalca cu voie sau fara voie semnele, marcile inregistrate ale concurentilor. Verificarea la OSIM a disponibilitatii unui semn distinctiv este primul pas pe care orice comerciant trebuie sa-l faca inaintea lansarii unui produs nou sau serviciu pe piata.

Citeste si:  Desi se afla inca la inceput, reclama in lift are un viitor promitator

O marca poata fi in principiu inregistrata, dar cu conditia sa fie disponibila, sa nu incalce alte drepturi anterioare. Inregistrarea unei marci costa intre 100 de euro si 2.000 de euro, in functie de marimea listei de produse si servicii, toate cuprinse sub aceeasi marca. Inregistrarea marcii ofera protectie timp de zece ani. Dupa aceea, inregistrarea trebuie reinnoita altfel, marca devine disponibila si poate fi inregistrata de altcineva. Marca poate fi protejata nu numai in interiorul tarii, ci si in strainatate, la nivel international sau doar regional. In UE marcile sunt inregistrate la Oficiul pentru Marca Comunitara, care ofera protectie pe tot spatiul comunitar. In Romania sunt inregistrate in momentul de fata in jur de 200 de mii de marci. Mai putin de jumatate dintre acestea sunt protejate si international.

Autor: Norel Moise