Ministrul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, Zsolt Nagy, si ministrul Delegat pentru Comert, Iuliu Winkler, au lansat marti Strategia de Branding de Export 2006 – 2009 pentru sectorul tehnologiei informatiei, in prezenta reprezentantilor asociatiilor de profil din Romania, a reprezentantilor Agentiei Statelor Unite pentru Dezvoltare Internationala (USAID) si ai CHF International Romania.
“IT-ul face istorie, lansand prima strategie de branding de export sectoriala. IT-ul este primul sector care a reusit sa isi construiasca o astfel de strategie si sunt mandru sa va spun ca am reusit acest lucru inaintea altor sectoare mult mai mediatizate: industria vinului sau cea a prelucrarii lemnului”, a declarat ministrul Zsolt Nagy.
Acesta a adaugat ca lansarea in dezbatere publica a primului proiect de branding sectorial dovedeste ca parteneriatul public-privat este solutia optima pentru a stimula si creste exporturile romanesti. ”Am avut incredere in succesul unei astfel de colaborari cand am demarat proiectul Strategiei Nationale de Export si sunt bucuros sa vad ca parteneriatul public-privat s-a extins pentru realizarea unor proiecte de branding sectorial”, a declarat Iuliu Winkler, ministru delegat pentru comert.
Initiativa strategica de branding este o forma de aplicare concreta a Strategiei Nationale de Export si este rezultatul parteneriatului public-privat. Strategia vizeaza trei obiective generale majore: definirea asertiunilor valorice si sinteza mesajului, stabilirea unui arsenal promotional extern al brandului si imbunatatirea proceselor interne.
Pentru atingerea acestor obiective generale vor fi urmate mai multe etape, definite foarte clar in planul de actiuni, printre care se numara tinte precum: evaluarea faptelor despre piata intr-un inventar, distilarea unor asertiuni valorice (AV) unice, bazate pe inventarul de fapte, testarea AV printr-un studiu de constientizare si perceptie, dezvoltarea de concepte de comunicare SM bazate pe abilitatea de a transmite aspectele esentiale ale AV audientei interesate in oferta de export a ramurii pe trei mari segmente: Europa, America de Nord si restul lumii, selectarea unei SM de catre membrii Coalitiei Tech 21, dezvoltarea unui manual al brandului sectorului IT care sa stabileasca regulile de folosire a SM si AV pentru diverse grupe tinta, dezvoltarea unui complex de instrumente de marketing (marketing kit) incluzand prezentari, puncte de contact, brosuri si materiale video si declansarea unei campanii interne de constientizare pentru a promova necesitatea uilizarii Sintezei Mesajului si Asertiunilor Valorice.
Aceasta strategie are un caracter specific de actiune comuna public-privata. Elaborarea documentului este doar prima faza a managementului Strategiei.
Deja diverse initiative din planul de actiune, precum elaborarea AV si SM, sunt demarate. Procesul presupune angajamentul partenerilor, care s-au constituit intr-o structura informala public-privata denumita “Coalitia Tech 21”, sa monitorizeze, implementeze si sa masoare impactul, in vederea ajustarii periodice, anuale, dupa lansarea publica.
Responsabilitatea managementului SBS apartine membrilor Coalitiei Tech 21 si grupelor de lucru care au contribuit la elaborarea documentului. Initiativele sunt concrete, cu termene si tinte care pot fi masurate. Ele angajeaza responsabilitati si resurse nu numai din partea ministerelor implicate, ci si din partea structurilor asociative ale mediilor de afaceri si firmelor. SBS polarizeaza si uneste resurse, altfel disparate. Cu ocazia lansarii strategiei, a fost semnat si un memorandum de intelegere, conform caruia USAID si CHF vor angaja resurse suplimentare pentru expertiza tehnica a unor initiative din planul de masuri.
Alti parteneri, precum GTZ Germania, vor fi activi pentru promovarea brandului pe pietele tinta.
Autor: Viorel Gherasi