Promoţiile sunt o soluţie utilă pentru companii pe termen scurt, în special în vremuri de criză, însă, pe termen lung, dăunează brandurilor şi obişnuiesc consumatorul să caute preţul, nu produsul, este de părere reputatul specialist în marketing John Griffiths, citat de NewsIn.
Griffiths a precizat că sunt două puncte de vedere distincte în ceea ce priveşte potenţialul de influenţă a unei promoţii în dezvoltarea unui brand. “Primul, că promoţiile sunt dăunătoare pentru brand, şi cel de-al doilea, că promoţiile creează implicare. Cred că este destul de greu să ai o singură promoţie care să şi vândă şi, în acelaşi timp, să ajute şi la dezvoltarea unui brand. Poţi să încerci asta şi să nu obţii nimic”, a declarat Griffiths, într-un interviu pentru NewsIn.
Acesta este de părere că un număr mare de promoţii poate afecta evoluţia unui brand.
“Sunt dăunătoare, întrucât consumatorii se obişnuiesc să plătească o valoare mai scăzută decât valoarea reală a produsului, iar asta afectează imaginea pe care brandul vrea să o promoveze. (…) O promoţie înseamnă, practic, să pui problema astfel: «Vrei să-mi cumperi produsul, întreabă compania, iar clientul răspunde, hmm, da. Dacă vrei să-mi cumperi produsul acum, îţi dau ceva în plus». Să cumperi pur şi simplu produsul, înseamnă să o faci pentru însăşi valoarea lui intrinsecă, în timp ce să cumperi produsul acum înseamnă să îl cumperi pentru bonusul pe care îl primeşti. (…) Efectul este simplu, oamenii sunt învăţaţi să vâneze oferte”, a mai afirmat Griffiths.
Promoţiile pot ajuta companiile în contextul crizei
În contextul crizei, promoţiile reprezintă o metodă bună de a scăpa de criză, deoarece în astfel de perioade companiile sunt expuse riscului de a rămâne cu marfa pe stoc şi împiedică scoaterea pe piaţă de produse noi. “Eu unul îi înţeleg pe oamenii de afaceri. Să ai o afacere înseamnă să gândeşti pe termen lung şi să vrei să-ţi construieşti un brand puternic, însă, în momentul în care ai probleme cu lichidităţile, trebuie să găseşti o soluţie rapidă. Nu ai bani, ai un stoc foarte mare de produse şi nimeni nu ţi le cumpără, în această situaţie trebuie să găseşti o soluţie pentru a vinde acele produse pe care le ai în depozit, pentru a putea scoate pe piaţă altele noi. Promoţiile sunt importante pentru a menţine un flux al produselor. Promoţiile sunt un mijloc de salvare pe termen scurt atunci când o companie se află în situaţie de criză. Dacă o companie are un depozit plin cu produse, înainte să facă noi produse, trebuie să scape de cele de pe stoc. Promoţiile sunt o metodă bună să scapi de criză”, a mai spus specialistul.
Griffiths: Metoda promoţională a Coca-Cola în România este genială
Făcând referire la compania Coca-Cola, John Griffiths este de părere că metoda promoţională practicată în România, prin care compania americană oferă o cantitate mai mare este foarte bună, iar cea prin care oferă pahare este genială. “Este o metodă promoţională foarte bună prin care păstrezi preţul ridicat, oferindu-i consumatorului impresia că i se face un discount. Preţul este acelaşi, dar consumatorul primeşte mai multă băutură, fapt care duce la fidelizarea cumpărătorilor. Un alt tip de promoţie practicat de această companie este oferirea de mici obiecte, de exemplu, un pahar personalizat care ajunge în casa cumpărătorului. Personal, iubesc promoţia cu pahare, pentru că paharul rămâne la tine acasă. Şi eu am unul de 10 ani şi îmi este foarte drag, ori de câte ori îl văd, îmi amintesc de Coca-Cola. Ceea ce e genial din punct de vedere al unei campanii promoţionale. Uite cum funcţionează, tu compania, plasezi reclamă în casa consumatorului, iar el plăteşte pentru asta atunci când îţi cumpără produsul. E genial!”
Adrian Ungureanu