In tara nu exista forme de invatamant pentru pregatirea hotelierilor. Majoritatea directorilor de hotel folosesc instrumente manageriale de acum 20 de ani

In momentul de fata, industria hoteliera autohtona se confrunta cu mari probleme in ceea ce priveste managementul de profil, sunt de parere specialistii in domeniu. “Romania e plina de brevete si diplome care “atesta” calitatea de manager in turism, dar sunt doar niste hartii acordate la nimereala. Absolventii acestor forme de invatamant nu au nici o legatura cu turismul. 80 la suta din tot ce inseamna forma de invatamant in turism se afla in momentul de fata la acelasi nivel cu cel de acum 20 de ani, dar foarte multe s-au schimbat de atunci. Lipsa fortei de munca calificata in turism este una dintre cele mai mari probleme a industriei”, a spus Paul Marasoiu, presedintele Peacock Hotels/Global Hotel Management cu ocazia Forumului Industriei Ospitalitatii organizat de revista de profil – HRB expert.

Abilitati cheie pentru hotelieri

De asemenea, Marasoiu a aratat cat de important este trainingul managerial in gestionarea, coordonarea si controlul unui hotel, fara de care multe unitati de cazare au cunoscut esecul. Potrivit specialistului, pentru o afacere de succes in domeniul ospitalitatii, un director de hotel trebuie sa aiba cateva abilitati cheie. Astfel, gestionarea de relatii si situatii din cele mai diverse, cu persoane de orice conditie, in minim doua limbi de circulatie, stabilirea unei relatii cursive a hotelului cu piata mondiala si nationala de profil, cu oaspetii, partenerii, media, sunt cateva criterii de baza pe care hotelierul trebuie sa le stapaneasca. Totodata, coordonarea strategiilor de optimizare a veniturilor, coordonarea activitatii echipei manageriale, monitorizarea gradului de realizare a obiectivelor si criteriilor de performanta sunt cateva puncte de care directorul de hotel trebuie sa tina cont.

Citeste si:  Pastele, o afacere de 250 milioane euro

Fidelizarea angajatului – factor important

In ceea ce priveste relatia angajati – proprietari – oaspeti, managerul hotelului are responsabilitatea (cel putin teoretica daca ne raportam la numarul de hotelieri care si pun aceste aspecte in practica) de a pregati si motiva resursele umane, de a oferi training continuu pentru dezvoltarea afacerii si depasirea concurentei. De asemenea, potrivit lui Paul Marasoiu, managerul ar trebui sa aiba o viziune clara asupra identitatii de imagine a hotelului, supravegherea aplicarii corecte a celor mai noi acte legislative si norme cu impact asupra afacerii. Verificarea derularii eficiente a contractelor comerciale, programelor de fidelitate pentru oaspeti, prezentarea catre proprietar a rapoartelor de analiza a performantelor proprietatii in raport cu bugetul, resursele alocate sunt si ele factori cheie pentru derularea unei afaceri competitive in industria hoteliera.

Hotelul nu se tine cu familia

O greseala pe care o intalnim frecvent in industria de profil este ideea de cvasi-hotel, independent de oricine si orice, cu un management familial, unde personalul nu se selecteaza, ci se alcatuieste, angajatii fiind in majoritate rude. Alti patroni abuzeaza de polivalenta activitatilor la care au acces. “Implicarea directa a proprietarului in conducerea hotelului, ignorand reperele profesionale de management, sunt cazuri nefericite, dar frecvente in activitatea hoteliera”, a adaugat Marasoiu. Alti patroni de hoteluri submineaza autoritatea manegementului prin implicarea directa in relatiile cu personalul, afectand performanta afacerii.

Citeste si:  500 de milioane de euro, "inghititi" de mall-uri

Pana in 2009, numarul camerelor din Capitala se vor dubla

Intr-o alta ordine de idei, sumele investite in sectorul hotelier au depasit 400 de milioane de euro in anul 2005. Totodata, prezenta lanturilor internationale devine tot mai activa, apropiata integrare in spatiul comunitar contribuind decisiv la stimularea investitiilor in industrie, pentru Bucuresti prevazandu-se o crestere in intervalul 2006-2009 de 50% a numarului de camere. De asemenea, se contureaza din ce in ce mai clar interesul investitorilor spre hoteluri de 3 si 2 stele. Ritmul accelerat de dezvoltare a capacitatilor de cazare aduce la un necesar suplimentar anual de forta de munca de circa 8.500 de persoane. Acest lucru reprezinta o problema pentru hotelieri, dat fiind migratia masiva a personalului calificat.

Hotelierii de pe litoral au incasat cu 15% mai mult fata de anul trecut

Proprietarii de hoteluri de pe litoral au inregistrat in sezonul estival din acest an o crestere medie de circa 10-15% a incasarilor fata de vara trecuta, avansul fiind mai mare in cazul unitatilor care au investit in modernizare, potrivit reprezentantilor pietei turistice. “Cei care au investit au avut si cresteri de 50% la incasari. La hotelurile care nu s-au modernizat, veniturile au crescut mai putin, cu circa 5-10%”, a declarat agentiei Mediafax, secretarul general al Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc, Dragos Raducan. Potrivit estimarilor patronatelor, evolutia ascendenta se va mentine si anul viitor pentru ca hotelierii au decis sa nu majoreze tarifele si litoralul va beneficia de o promovare mai puternica. “Sunt oameni noi la Autoritatea Nationala pentru Turism, foarte dinamici, si avem incredere ca lucrurile vor evolua in bine. In plus, pe litoral sunt multe hoteluri noi si investitiile vor continua”, a spus Raducan.

Citeste si:  Pirelli-Continental la Slatina

Autor: Gabriel Botezatu