Peste 70% dintre IMM-urile care efectueazǎ operaţiuni de import şi/ sau export rǎmân expuse riscului valutar, întrucât nu aplicǎ strategii de hedging care sǎ îi protejeze pe importatori de aprecierea monedei europene şi, respectiv, pe exportatori, de deprecierea acesteia. Strategiile de hedging sunt încǎ, din pǎcate, utilizate prioritar de companiile locale mari şi de cele multinaţionale; majoritatea firmelor mici şi mijlocii rǎmân expuse riscului valutar, care, în condiţiile actuale de crizǎ, le afecteazǎ o datǎ în plus în mod negativ cash-flow-ul”, a arǎtat Mirela Şerban, Managing Partner R&M Audit, unul dintre liderii pieţei de contabilitate, consultanţă fiscală, financiarǎ şi audit.

În cazul importatorilor, aprecierea Euro presupune un risc întrucât aceştia importǎ mǎrfuri pe care le introduc la vânzare la un anumit curs Euro- Leu, iar în cazul în care moneda europeanǎ se apreciazǎ în momentul în care aceştia trebuie sǎ cumpere Euro pentru a achita mǎrfurile importate- au nevoie de mai mulţi lei decât au încasat/ previzionat. În cazul exportatorilor- aceştia îşi vând produsele pe piaţa externǎ, considerând un anumit curs Euro- Leu la care au înregistrat costurile de producţie; în cazul în care Euro se depreciazǎ în momentul încasǎrii contravalorii produselor, acesta va vinde Euro obţinând mai puţini Lei decât a investit pentru producţia respectivǎ.

Citeste si:  iCosmetice.ro - magazin online de produse cosmetice romanesti

În primul trimestru al anului curent, cursul BNR a evoluat de la 4,2265 lei pentru 1 Euro pe 4 ianuarie, la 4,0958 lei pentru 1 Euro în data de 31 martie, marcând astfel o variaţie de 3,09%. Din 1 aprilie pânǎ în prezent, cursul valutar a avut o evoluţie în sens invers, ajungând din nou la peste 4,2800 Lei pentru 1 Euro. Pentru exportatorii, respectiv, importatorii care nu s-au protejat împotriva riscului valutar, acestea au fost pierderi care au afectat pe de o parte profitul, iar pe de altǎ parte cash-flow-ul necesar desfǎşurǎrii activitǎţii, în condiţiile în care şi aşa piaţa întreagǎ este afectatǎ de lipsa de lichiditǎţi“, a arǎtat Mirela Şerban.

Operaţiunile de hedging-ul presupun transferarea riscului valutar cǎtre terţi, prin intermediul contractelor de hedging încheiate cu bǎncile, prin operaţiuni desfǎşurate pe pieţele de capital (contracte forward, futures sau opţiuni) sau prin poliţe de asigurare împotriva riscului valutar. De exemplu, în momentul semnǎrii unui contract, exportatorul se poate proteja împotriva deprecierii monedei de contract (Euro, Dolar American etc) prin  încheierea unui contract de hedging cu o bancǎ, prin care va vinde suma în valutǎ reprezentând contravaloarea contractului comercial, la un anumit termen şi la un anumit curs valutar. În cazul unui importator, acesta se poate asigura împotriva aprecierii monedei de contract   printr-un contract de hedging ce presupune cumpǎrarea la un anumit termen a valutei necesare plǎţii importului. În ambele cazuri, banca cu care se încheie hedgingul preia riscul fluctuaţiei cursului de schimb.

Citeste si:  Saci vidat haine: ce sunt, cum functioneaza, ce avantaje au

În cazul strategiilor de hedging pe pieţele de capital, asigurarea împotriva evoluţiilor defavorabile ale cursului valutar se realizeazǎ deschizând poziţii (“încheind contracte”) care “contrabalanseazǎ” potenţialele pierderi din diferenţele de curs valutar interbancar.

Înainte de criza economicǎ, o pierdere de 3- 4% era suportabilǎ, fiind, în general cu mult inferioarǎ adaosurilor comerciale; în prezent însǎ, exportatorii trebuie sǎ menţinǎ preţurile cât mai jos pentru a fi competitivi pe pieţele externe, iar importatorii reduc preţurile întrucât consumul intern este la cote reduse; în consecinţǎ, diferenţele de curs valutar conteazǎ în prezent foarte mult, iar strategiile de hedging nu trebuie sǎ fie considerate drept <<sofisticate>>. Fluctuaţiile de curs valutar sunt printre puţinii factori de ale cǎror emoţii managerii pot scǎpa în perioada actualǎ: informarea privind instrumentele pe care le pot folosi rǎmâne factorul decisiv însǎ în acest sens. În ceea ce priveşte implementarea diferitelor strategii, în România, atât în companiile de consultanţǎ fiscalǎ şi financiarǎ, cât şi în bǎnci, în firmele ce activeazǎ pe pieţele de capital etc existǎ specialişti foarte competenţi care îi pot îndruma“, a precizat Mirela Şerban.

Citeste si:  Cele mai importante avantaje oferite de firmele de transport caini Anglia

***

Despre R&M Audit

Înfiinţată în anul 2000, compania R&M Audit a devenit lider în soluţii fiscale şi contabile inteligente, care au la bază competenţa în domeniul financiar, completată de o viziune avangardistă asupra mediului de business.

R&M Audit ofera servicii de audit, consultanţă fiscala si financiara, contabilitate, salarizare, controlling si arhivare.

Cu un portofoliu de peste 200 de clienţi, care cumuleaza 300 de puncte de lucru, R&M Audit a avut prilejul de a cunoaşte particularităţile companiilor din majoritatea sectoarelor de activitate: agricultură, asigurări, brokeraj, comerţ, construcţii, farmaceutic, fonduri structurale, import-export, IT, media, producţie, publicitate, turism etc.

R&M Audit este certificată de Camera Auditorilor Financiari din România, Camera Consultanţilor Fiscali, precum şi de către Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR).  În anul 2008, R&M Audit a urcat pe locul 6 în topul CECCAR  după cifra de afaceri.