Mai intai apare ideea, geniala sau banala si totusi esti sigur ca ar putea sa se dezvolte intr-o afacere de succes. Sintagma potrivit careia banul la ban trage este absolut adevarata in mediul de afaceri, pentru ca oamenii cu idei nu prea au oportunitati daca nu gasesc si o modalitate de finantare la inceput. Pe piata, creditele pentru IMM-uri s-au dezvoltat si pe segmentul “start-up”, insa nicio banca din Romania nu este dispusa sa investeasca in idei fara garantii si fara ca beneficiarul sa aiba deja o suma de start.
Sectorul IMM este intr-o continua metamorfoza, Romania a cunoscut in perioada post 1989 o adevarata avalansa de SRL-uri deschise – multe dintre ele falimentate destul de rapid. In contextul integrarii europene, specialistii estimeaza ca IMM-urile vor suferi intr-o anumita masura, daca nu vor fi destul de active pentru a-si modifica politica.
Ce oportunitati are un tanar fara posibilitati financiare, cu idei bune de afaceri, cu entuziasm, cunostinte si dispozitie de a munci foarte multe pentru a pune in practica eficient respectivele idei? SMARTfinancial.ro a primit mai multe mesaje de la cititori ce subliniau existenta aceleiasi probleme – lipsa banilor pentru finantarea unui start-up.
Bancile, chiar si in masura in care ofera, ajung uneori mai greu la IMM-uri, par distante, rigide, se promoveaza general si nu spun concret cum pot ajuta. Au fost facuti cativa pasi, Banca Transilvania, BRD si BCR s-au remarcat printr-o grija deosebita fata de mediul IMM. Evident, riscurile asumate sunt insa destul de mici.
Cei ce au idei bune de afaceri trebuie astfel sa caute alte oportunitati. O sansa importanta poate fi urmarirea concursurilor de specialitate – mai multe companii din Romania s-au implicat in oferirea de finantare prin concurs, sub forma de premii, fie pe orice domeniu, fie pe anumite domenii din piata. O astfel de initiativa este cea a CIEL, care a initiat CIEL Awards (mai multe informatii pot fi accesate pe www.SMARTfinancial.ro).
Alta sansa ar fi cea a cooptarii unui partener care sa ofere finantare si care sa primeasca actiuni. De asemenea, termenul de business angel a devenit mai cunoscut si in Romania, fiind asemanator cu acela de partener; evident, oamenii cu bani dispusi sa ofere finantare pentru un start-up cu o idee inedita sunt destul de greu de gasit. In Romania, alternativa bursei pentru a finanta o companie in prima perioada a activitatii sale este ca si inexistenta: IPO nu este bine cunoscut nici macar de marile companii, iar cele mici nu pot avea acces la o astfel de sansa pe o piata de capital atat de tanara precum cea romaneasca.
Sursa: SMART bank – www.SMARTbank.ro ©