– Folosirea cupoanelor de reduceri ca instrument promotional a inceput la noi in urma cu doar un an, insa are deja clienti fideli, pentru ca aproape 25% dintre cumparatorii romani au folosit cel putin o data cupoane de reduceri distribuite in magazine anul trecut
– Cu un milion de euro deja investiti in prima agentie de cuponing din Romania, Tudor Fulea, managerul CuponPro, crede ca in doi- trei ani investitia va fi amortizata, mai ales ca perspectivele asupra comertului modern sunt extrem de atractive
– Sunt angrenate in acest proces cele mai mari lanturi de hiper si supermarketuri, precum si marii producatori de mancare, bauturi si cosmetice. Profitul nu poate fi, astfel, decat cu multe zerouri in coada
Preferinta romanilor pentru fenomenul de cuponing se inscrie in tendinta declansata in urma cu mai bine de 100 ani in magazinele din Statele Unite. Pentru producatori, este vorba de o metoda de marketing moderna, menita sa atraga consumatorii, si consta in oferte promotionale prin care acestia isi pot recupera o parte din valoarea produsului la punctul de vanzare in magazine.
La noi, fenomenul este inca la inceput, mai ales ca prima astfel de agentie de cuponing a fost creata abia in 2005. Cu un milion de euro deja investiti in afacere, Tudor Fulea, managerul CuponPro, crede ca in doi-trei ani investitia va fi amortizata si ca dezvoltarea comertului modern ii va aduce firma pe profit. Si pare sa aiba dreptate, pentru ca aproape 25% dintre cumparatorii romani au intrat anul trecut in jocul propus de producatori, folosind cel putin o data cupoane de reduceri distribuite in magazine.
Mai mult, Fulea estimeaza ca pana la finele acestui an in jur de 80% dintre cumparatorii prezenti in magazine vor folosi cupoanele cu reduceri.
Femeile, tinta sigura
Conform statisticilor efectuate la nivel mondial, acest sistem a inregistrat un succes deosebit in majoritatea statelor europene si pe continentul american. Astfel, in 2003 in Statele Unite au fost distribuite 3,5 miliarde de cupoane in valoare de 2,8 de miliarde de dolari.
Aceleasi statistici confirma faptul ca 87% dintre americani folosesc cupoanele de reducere, in vreme ce companiile folosesc 52,2% din bugetul de marketing pentru promotiile bazate pe cupoane de reducere.
Si, desi femeile par mult mai atrase decat barbatii de promotiile bazate pe cupoane din standurile magazinelor, procentele fiind de 74,8% fata de 24,4%, aceasta tendinta nu este una foarte clara, pentru ca in perioada analizata au fost monitorizate cu precadere promotii dedicate femeilor.
Cu toate acestea, in studiul companiei se arata ca barbatii nu ar trebui exclusi din segmentul-tinta pentru promotii pe baza de cuponing. Atat femeile, cat si barbatii dovedesc un interes major pentru promotii, respectiv 70% in cazul supermarketurilor si 80% la hipermarketuri.
Estimari pozitive
In cazul utilizatorilor de cupoane, procentele sunt si mai mari, 80% dintre cumparatorii din supermarketuri si 90% din cei din hipermarketuri declarandu-se interesati de acest instrument. “Profilul socio-demografic al cumparatorului generic se suprapune aproape perfect cu profilul cumparatorului utilizator de cupoane, indicatorii considerati fiind varsta, sexul, educatia, veniturile, componenta familiei, ocupatia etc.
Ipotezele conform carora utilizatorii de cupoane au un anumit profil generic sunt astfel infirmate”, considera Tudor Fulea, managerul CuponPro.
Potrivit agentiei, potentialul promotiilor bazate pe cupoane este reprezentat de aproape intreaga masa de cumparatori care viziteaza supermarketul si hipermarketul, esentiala fiind oferta de produse aflate in promotie.
Cercetarea are la baza un esantion de 1.960 de persoane, vizitatori de supermarket si hipermarket.
Contracteaza producatori cu staif
Circuitul cuponului pleaca de la preferintele producatorului, care decide care sunt produsele care merita sa fie promovate prin intermediul cupoanelor sau care vor beneficia de promotii.
Fulea vorbeste despre o medie de 1,6 lei a reducerilor la produsele de la raft, care vizeaza in general marfurile din segmentul food, bauturile si cosmeticele. Printre companiile care au realizat promotii pe baza de cupoane sunt nume importante, Coca-Cola, Orkla Foods, Elite, Unilever sau Henkel. Producatorul este, prin urmare, cel care decide asupra valorii reducerilor care pot fi aplicate, si care pot merge pana la 30% din pretul de raft al produsului. In continuare, magazinul accepta aceste cupoane. Si, pentru ca agentia de cuponing are contracte cu majoritatea lanturilor de hiper si supermarketuri, distribuitia devine destul de uniforma. CuponPro colecteaza apoi cupoanele, le sorteaza pe categorii si achita sumele catre magazine. In continuare, cupoanele sunt distribuite in marile magazine si sunt disponibile la raft, la standuri speciale la intrarea in magazin, sunt oferite de promoteri sau sunt afisate in revista CuponPro.
Autor: Adelina Vlad