Odata cu dezvoltarea tehnologiei si a generalizarii Internetului in China, comertul electronic a devenit treptat principala modalitate a schimburilor comerciale. Unele persoane au deschis magazine pe Internet si altele si-au prezentat prin Internet lucrari cu design original, pentru a castiga profituri din comertul electronic sau activitate intelectuala.
Potrivit datelor statistice furnizate de Centrul de Informatii privind Reteaua Internet din China, numarul internautilor a depasit 100 milioane de persoane, iar cel al computerelor conectate la Internet este de peste 50 milioane. Popularizarea Internetului a creat posibilitatea intrarii in campul muncii pe Internet.

Chinezii renunta la joburi pentru comertul electronic

Dupa ce veniturile obtinute de la magazinele online au depasit salariile, multe persoane au demisionat pentru a administra cu toate eforturile magazinele online. Primul lot de magazine online din China a aparut in 1999. In prezent, numarul magazinelor de acest tip a crescut deja la peste 400.000. Veniturile anuale a aproape jumatate din proprietarii acestor magazine depasesc 30.000 de yuani. Circa 20% din proprietari castiga lunar peste 10.000 de yuani (10 yuani echivaleaza cu 1 euro). In China, peste 15 milioane de persoane au experienta in comertul electronic. Vanzarea online a insemnat schimbarea modului traditional al comertului pe Internet, atunci unele persoane numite “WitKey” au schimbat radical modalitatea traditionala a muncii. Conceptul “WitKey” a fost lansat in iulie 2005 in China. El se refera la o modalitate de transformare a abilitatilor, cunostintelor si inteligentei personale in bunuri printr-o platforma interactiva de pe Internet. Indivizii sau intreprinderile publica intr-un site sarcini, deci de ce fel de produse originale au nevoie si cat vor plati pentru acestea. Apoi “WitKey” din diferite localitati pot participa la licitatie. Sarcinile cuprind atat cele mai mici lucruri, ca botezarea unei persoane, cat si cele mai mari, ca proiectarea unor produse. Conform gradului de dificultate, recompensa este de la cateva zeci de yuani pana la cateva mii de yuani sau chiar 100.000 de yuani.
Dupa un an de dezvoltare, in China sunt in prezent peste 40 de site-uri “WitKey”, iar numarul “WitKeys” depaseste 60.000 de persoane de diferite profesii.

Citeste si:  O companie permite site-urilor sa urmareasca karma utilizatorilor

Comerciantii nu se cunosc

In tranzactiile electronice, vanzatorii si cumparatorii nu se cunosc, si de aceea problema platii si asigurarii securitatii tranzactiei a atras atentia ambelor parti. In prezent, operatorii retelei ofera serviciul de plata tertiar, adica cumparatorii platesc bani operatorilor retelei pentru a pastra temporar marfurile.
Dupa ce cumparatorii au primit marfurile si au confirmat ca acestea nu au probleme, operatorii retelei vor transfera banii catre vanzatori.
Deschiderea magazinelor online nu are nevoie de investitii mari si nu consuma mult timp. Pe aceasta cale se pot cali abilitatile personale si castiga bani. Magazinele online se pot administra ca a doua profesie si pot realiza venituri mari, ele sunt foarte salutate de tinerii chinezi. In aceste magazine electronice se gasesc sute de feluri de marfuri.

Romanii se misca incet, dar sigur

Pe fondul cresterii spectaculoase inregistrate in randul romanilor care acceseaza Internetul cel putin o data pe luna, afacerile online prin intermediul magazinelor virtuale au inceput sa fie agreate tot mai mult si de locuitorii autohtoni.
Totusi, principalele motive pentru care romanii utilizeaza Internetul raman chat-ul si posta electronica, cea mai importanta categorie de utilizatori fiind persoanele sub 18 ani sau cuprinse intr-o forma de invatamant, adica persoane fara o sursa certa si permanenta de venit care sa le permita tranzactionarea prin Internet.
In pofida argumentelor care arata ca piata de comert electronic din Romania este inca la inceput, volumele de business inregistrate deja nu sunt neglijabile. Astfel, in primele 10 luni ale anului trecut, prin intermediul magazinelor virtuale din Romania s-au realizat aproximativ 69.000 de tranzactii, in valoare de peste 5,8 milioane de euro.

Citeste si:  Publicitatea online, sub control polonez

Autor: Liviu Florea