De frica prabusirii vanzarilor, dealerii auto din Romania strang randurile in jurul ministrului Mediului

La numai cateva ore de la mediatizarea initiativei Sulfinei Barbu de a introduce noi taxe la importurile auto second-hand, reprezentantii producatorilor si importatorilor de automobile au anuntat ca sustin propunerea ministrului Mediului. Astfel, ei sunt de acord cu impunerea unei taxe ecologice pentru inmatricularea masinilor uzate, dar, in plus, unii apreciaza ca masura nu va fi suficienta pentru a descuraja importurile de masini poluante.
La aceasta ora, masinile de import mai vechi de opt ani sau cele care nu indeplinesc normele de poluare Euro 3 nu pot fi inmatriculate in Romania. Aceste restrictii vor fi eliminate in cazul autovehiculelor inmatriculate in tarile din Uniunea Europeana, dupa aderarea Romaniei, programata pentru 1 ianuarie 2007.
Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) a solicitat in ultima perioada Guvernului sa adopte masuri pentru a limita importurile de masini cu stare tehnica necorespunzatoare, temandu-se de un avans semnificativ al importurilor care ar determina scaderea vanzarilor de vehicule noi, dupa cum s-a intamplat in Polonia dupa aderare, in 2004.
Ministrul Mediului, Sulfina Barbu, a declarat vineri agentiei Mediafax ca ministerul pe care il conduce va propune Executivului introducerea unei taxe ecologice pentru inmatricularea autovehiculelor provenite din UE dupa momentul aderarii, estimata la 1.000-2.000 de euro, pentru a evita cresterea numarului de masini poluante.
“Daca nu luam o masura impotriva invaziei de masini vechi aduse din tarile UE dupa anularea restrictiilor, am putea ajunge un cimitir de masini vechi, o tara plina de gunoaie”, a spus Barbu.

Citeste si:  Programul Rabla: O persoana va putea achizitiona oricate autoturisme doreste

Stroe: Ministrul Mediului a tinut cont de sugestiile noastre

Cetatenii statelor UE ar prefera sa vanda o masina la pretul de doua-trei sute de euro in loc sa o duca la casat in schimbul unei sume duble, iar multe dintre aceste masini ar putea ajunge in Romania, a explicat ministrul.
Reprezentantii Automobile Dacia sunt multumiti de propunerea ministrului Mediului.
“Nimeni nu se poate opune comertului liber cu autovehicule dupa ianuarie 2007. Nu poti cere in mod brutal protejarea industriei auto nationale. Ne-am uitat si noi (n.r. – APIA) la tarile din Europa si am formulat o serie de propuneri. Ministrul Mediului a tinut cont de sugestiile noastre in aceasta initiativa”, a declarat agentiei Mediafax vicepresedintele Automobile Dacia, Constantin Stroe.

Unii vor mai mult

Pe de alta parte, unii importatori considera ca masura nu va fi suficienta.
“Taxa de 1.000 – 2.000 de euro nu este suficienta pentru a descuraja importurile de masini de ocazie. Importatorii de masini de ocazie ar trebui sa fie obligati, suplimentar, de Oficiul pentru Protectia Consumatorilor, sa asigure o garantie de cel putin 18 luni”, apreciaza Herbert Stein, presedintele Autoitalia, importatorul general al marcilor Fiat, Alfa Romeo, Lancia si Maserati.
De asemenea, reprezentantii Toyota Romania apreciaza ca nivelul stabilit pentru taxa ecologica nu va descuraja importurile masive de masini second-hand.
“Cred ca o suma cuprinsa intre 1.000 si 2.000 de euro este destul de mica. Daca va fi mai aproape de 1.000 de euro e foarte putin. Ce siguranta poate oferi o masina care costa cat o pereche de pantofi? Care este nivelul de responsabilitate fata de pasageri si parteneri in trafic?”, spune directorul de marketing al Toyota Romania, Bogdan Tataru.
Directorul general al Automobile Bavaria, importatorul marcilor BMW, Rolls Royce, Mini si MAN, a afirmat ca sustine introducerea taxei.
“In calitate de membru APIA, compania Automobile Bavaria se aliniaza la pozitia asociatiei si sustine in intregime propunerea de introducere a taxei de poluare. Nu ne putem exprima, insa, nici o opinie pana nu va fi promulgat un act normativ in acest sens”, a declarat directorul general al companiei, Michael Schmidt.
Vanzarile de autovehicule noi pe piata romaneasca au crescut anul trecut cu 41,7%, la 256.414 unitati, importurile reprezentand aproape 50% din total.
Firmele de profil au apreciat ca ritmul de crestere a pietei se va reduce semnificativ in acest an, iar unii producatori au estimat chiar o stagnare a vanzarilor.

Citeste si:  9 echipamentele necesare oricarui service Auto

Autor: Valentin Bolocan