Atunci cand mergi la cumparaturi, pentru a efectua plata cu cardul nu ti se mai solicita neaparat introducerea codului PIN (Personal Identifying Number), verificarea prin semnatura fiind suficienta. Desi ti s-ar putea parea oarecum lipsita de securitate aceasta practica a comerciantului, ea este una absolut corecta.
“Utilizarea cardurilor de credit la comerciantii din strainatate si din tara se poate face si fara ca la casa sa se solicite codul PIN. Este responsabilitatea clientului sa aiba grija de card si sa anunte imediat furtul lui”, a declarat Denisa Mateescu, director general regional pentru Romania si regiunea Balcanilor al companiei MasterCard.
În ceea ce priveste decizia de a se efectua plata la comerciant fara solicitarea codului PIN, aceasta apartine bancii emitente, iar sucursalele straine din Romania dau astfel de acorduri pentru cardurile embosate. “Banca emitenta hotaraste daca tranzactiile se efectueaza cu PIN sau fara”, a spus Mateescu.
Desi comerciantul are posibilitatea de a nu mai cere clientului sau sa introduca codul PIN atunci cand acesta îsi efectueaza plata, îi este absolut interzis sa stocheze informatii citite de pe banda magnetica a cardurilor. “În MasterCard exista un fel de Birou de Credit pentru comercianti. Si MasterCard face o lista neagra cu comerciantii care au POS-uri si care comit astfel de fraude”, a mentionat directorul general regional pentru Romania si regiunea Balcanilor al MasterCard.
În strainatate, multe carduri se emit fara PIN, si asta pentru ca ele sunt în general carduri de credit, folosite în mare masura la comercianti pentru plata cumparaturilor, dar si pentru ca atunci cand faci o cumparatura, comerciantul îti cere sa-i semnezi chitanta emisa de POS. În plus, comerciantul are obligatia sa verifice daca semnatura pe care cumparatorul o pune pe factura emisa de terminalul electronic este identica si cu cea de pe card. Daca nu se face dovada platii, prin chitanta semnata, tu poti sa nu recunosti tranzactia facuta si sa ceri ca banii sa-ti fie returnati în cont (Charge Back).
Un card furat neanuntat atrage responsabilitatea posesorului
PIN-ul, comunicat odata cu primirea cardului, este de fapt o cheie, o combinatie de 4 cifre pe care o stii numai tu. Unii considera PIN-ul indispensabil din motive de securitate, iar altii cred ca acesta este o pacoste pentru ca, daca ti se cere, trebuie sa-l stii. De aceea unii fac imprudenta de a-l nota pe card sau de a-l tine în portofel împreuna cu acesta, ceea ce face si mai facila munca unui posibil hot. Daca s-a furat sau s-a pierdut cardul, PIN-ul reprezinta un mijloc de protectie. Cea mai buna metoda de protectie este însa oferita prin anuntarea imediata a bancii emitente si implicit blocarea cardului.
Clientul este absolvit de orice responsabilitate privind cheltuielile care se fac cu cardul furat din momentul în care acesta a anuntat banca emitenta ca i s-a furat cardul si cere blocarea acestuia. Toate tranzactiile efectuate cu un card se regasesc pe extrasul de cont lunar si deci orice tranzactie pe care nu o recunoaste trebuie anuntata imediat la banca. În plus, are posibilitatea sa ceara refuzul la plata daca banii au fost trasi pentru un serviciu neefectuat sau pentru produse care nu au fost livrate. Banca va cere comerciantului dovada ca serviciul a fost efectuat, adica bonul fiscal sau alte documente, pentru a verifica daca poarta semnatura posesorului.
MasterCard Worldwide promoveaza comertul global, oferind o legatura economica esentiala între institutii financiare, companii, posesori de carduri si comercianti, în întreaga lume.
În tripla sa calitate de francizor, procesator si consilier, MasterCard dezvolta si sustine solutii de plata, proceseaza peste 16 miliarde de tranzactii în fiecare an si ofera analize specializate si servicii de consultanta catre institutiile financiare care îi sunt cliente si catre comercianti. Prin intermediul marcilor sale MasterCard, Maestro si Cirrus, MasterCard ofera servicii clientilor si companiilor din peste 210 tari si teritorii.
Autor: Adina Vlad