In acest caz, Ministerul Finantelor propune un impozit de 2% din valoarea tranzactiei, in locul cotei de 16% din diferenta dintre pretul de achizitie si cel de vanzare. Acest 2% ii va determina si pe vanzatori, si pe cumparatori sa declare la notariat cel mai mic pret posibil, varianta exclusa in cazul cotei de 16%. Renuntarea la principiul cotei unice, cel putin in acest caz, este inexplicabila si nu aduce nici un avantaj vizibil. In ce priveste piata de capital, se propune ca impozitul in 2006 sa fie de 16%, ceea ce este corect, calculat la valoarea neta a portofoliului. In cazul renuntarii la impozitul redus de 1%, pentru detinerile de actiuni mai mari de 365 de zile, asa cum propune noul proiect, problema era cum va fi calculat impozitul dupa 1 ianuarie 2006. Varianta aleasa pare cea mai simpla din punct de vedere tehnic, adica se considera ca valoare de referinta pretul actiunilor in ultima zi din decembrie, iar impozitul se aplica la diferenta dintre pretul de vanzare si aceasta valoare de referinta. Mai greu de inteles este inversunarea cu care este respinsa ideea pastrarii unui impozit de 1% pentru investitiile in actiuni mai mari de un an. Acest 1% ar trebui sa fie un bonus nu numai pentru piata de capital, ci si pentru depunerile la banci pe termen mai lung de un an. In acest fel, totul ar avea o logica: sistemul fiscal ar incuraja, intr-un fel neutru, investitia si economisirea, ceea ce ar trebui sa-si propuna orice guvern din lume ! TVA ramane la nivelul de 19% doar dintr-o ambitie. Majorarea la 22% era in spiritul reformei fiscale incepute la 1 ianuarie, si anume reducerea impozitelor directe, pe munca, cele pe salariu si pe profit, si mutarea accentului pe impozitele indirecte, adica pe consum. Daca majorarea TVA ar fi fost aprobata, cu siguranta ca n-am mai fi avut nici miscarile sindicale din aceste zile, pentru ca in bugetul pe 2006 am fi avut mai multi bani de impartit – cu peste un miliard de euro. In plus, am fi asigurat o liniste fiscala pentru cel putin trei-patru ani. Daca TVA nu a fost deja majorata, acest lucru se va intampla CU SIGURANta de la 1 iulie sau, cel tarziu, 1 ianuarie 2007. Ce am obtinut cu aceasta amanare? Cateva greve in plus si prelungirea incertitudinii fiscale cu pana la un an. Sau dovada ca si in materie de fiscalitate e nevoie de curaj si consecventa, chiar asumandu-ti riscul de a infrunta reactii ostile.

Citeste si:  Provincia Quebec are nevoie de mana de lucru

Autor: Ionut Popescu