Pentru a o salva, autoritatile romane trebuie sa cumpere 51% din actiunile uzinei, pe care spera apoi sa le vinda unui investitor. Repede, pentru ca ea nu va mai putea folosi numele Daewoo! Oferta a fost facuta.
Autoritatile romane au oferit 45 de milioane de euro pentru pachetul de 51% din actiunile fabricii de automobile de la Craiova si asteapta de la lichidatorul coreean un raspuns la aceasta oferta in urmatoarele doua saptamini, a afirmat ieri ministrul Economiei Codrut Seres.
„In urma unui raport de evaluare al KPMG, firma recunoscuta si de noi, si de coreeni, s-a stabilit ca 51% din Automobile Craiova valoreaza 32 de milioane de euro, iar 100% – 70 de milioane de euro. Oferta noastra pentru 51% a fost de 45 de milioane de euro“, a spus Seres.
Riscul a 100%
Corporatia Daewoo Motor a intrat in faliment acum trei ani, iar o parte a activelor grupului, in care nu a intrat si fabrica de la Craiova, a fost cumparata de gigantul american General Motors (GM). Fabrica de la Craiova este detinuta in proportie de 51% de Daewoo (companie aflata in lichidare), restul de 49% fiind in posesia guvernului roman. Autoritatile de la Bucuresti intentioneaza sa cumpere cele 51% de la partea coreeana (mai precis de la lichidatorul care incearca sa vinda activele Daewoo si sa multumeasca creditorii companiei). Romanii vor vinde ulterior pachetul majoritar (sau mai mult decit atit) unui alt investitor. Tranzactia trebuie facuta cit mai repede, pentru ca uzina craioveana are voie sa mai produca sub numele Daewoo (marca detinuta acum de GM) doar pina la toamna. Temporar, daca tranzactia va fi perfectata, statul va avea 100% din fabrica.
Angajamente inainte de tranzactie
Potrivit informatiilor neoficiale de pina acum, trei firme, toate din afara Europei, ar fi dispuse sa achizitioneze fabrica de la Craiova. Numele cel mai des vehiculat a fost cel al companiei americane Ford. Seres s-a ferit sa comenteze informatiile despre posibilii cumparatori, spunind ca „inainte de asta, trebuie sa rascumparam cele 51% pentru a avea ce vinde“. Retinerea ministrului este explicata si de faptul ca, daca s-ar anunta explicit un cumparator, fabrica nu ar mai fi vinduta la valoarea de lichidare, ci ca o afacere, varianta in care pretul platit de romani ar fi mai mare. Seres a spus ca in discutiile cu viitorii investitori interesati, acestora li se va solicita sa vina cu proiecte proprii la Craiova, chiar inainte de perfectarea tranzactiei de vinzare, pentru ca fabrica sa poata sa produca si in eventualitatea in care marca Daewoo nu va mai putea fi folosita.