Sectorul serviciilor in Uniunea Europeana a inregistrat o valoare de 6.905 miliarde euro in 2005, crescand de la 60.5% in 1995 la 63.8% din PIB-ul EU 25, anul trecut, potrivit unui studiu Eurostat realizat in cele 25 de state membre. Serviciile reprezinta un domeniu important al economiei UE si au atras in ultima vreme sprijinul politic si interesul economic.

Una dintre cauzele care au determinat cresterea sectorului serviciilor este externalizarea – outsourcing – unor aspecte care nu fac obiectul principal al domeniului de activitate a companiilor, precum cele de transport sau marketing, sau a unor activitati de maxima importanta pentru companie ca, de exemplu, recrutarea personalului.

Alta cauza care a dus la o dezvoltare a outsourcing-ului este tehnologia, care permite serviciilor sa fie furnizate la distante considerabile, Astfel, categoriile serviciilor de IT sunt externalizate.

In acelasi rimp, sectorul industrial a fost caracterizat de o tendinta de externalizare si sub-contractare, precum si de o globalizare a productiei.

O directiva in domeniul serviciilor pe care o are in lucru Comisia Europeana urmareste sa transforme actuala piata a serviciilor intr-una interna, prin indepartarea barierelor transfrontaliere, administrative si legale, pentru a incuraja competitia in acest domeniu intre tarile membre.

Citeste si:  Rebranding UGIR, dupa doi ani de Tender

Cu toate acestea, studiul confirma ca cele mai multe servicii externalizate sunt achizitionate din “zona”, foarte rar sunt localizate in alta tara. Numai 1,2% din companiile incluse in studiu au apelat la servicii din alte tari, membre UE, iar 0,3% folosesc servicii externe, provenind din alte state care nu sunt membre UE.

Cea mai mare parte dintre companiile care folosesc servicii externe de baza pentru activitatea lor din alte state membre se inregistreaza in Letonia (2,2 %), Lituania, Slovenia and Finland (fiecare 1,6 %). Intreprinderile mai mici tind sa -si externalizeze serviciile in regiunea din care provin.

Serviciile de curatare(82,9%), de securitate si investigatie (78,4%), transport, logistica, servicii postale (72,4%) si contabilitate (71,4%) sunt preferate din aceeasi regiune, in timp ce cercetarile de piata (33, 3%), asigurarile (31,2%) si consultanta business si management (27,2%) reprezinta servicii din alta regiune preferate celor locale.

Cercetarea de piata (2,1%), consultanta (1,7%) si transportul (1,7%) sunt cele mai cautate servicii din alte tari, dar intr-o proportie foarte mica.

Citeste si:  Adrian Iorgulescu este noul ministru al Culturii

Utilizarea serviciilor externe are un impact direct asupra costurilor interne, intrucat achizitionarea serviciilor externe presupune o proportie mai mare a costurilor operationale.