Viceprim-ministrul Tánczos Barna a declarat recent ca discutiile continua in cadrul Guvernului cu privire la modul in care vor fi impozitate autoturismele, iar vehiculele electrice sunt, de asemenea, incluse in ecuatia pentru o noua taxa auto.
Oficialul considera ca, desi este necesar sa se incurajeze tranzitia catre mobilitatea ecologica, nu este corect ca autoturismele electrice de lux, cu preturi de peste 100.000 de euro, sa fie complet scutite de taxe.
„Au existat multe discutii, inclusiv cu privire la masinile electrice, daca acestea ar trebui sa fie scutite 100% sau nu. Exista masini care valoreaza 100.000 de euro, sau chiar 150.000 de euro – daca este o masina electrica, nu mi se pare normal sa nu se plateasca nicio taxa, doar pentru ca este o masina electrica. Pentru aceste masini (considerate de lux – nu) „trebuie stabilita o taxa, asta inseamna echitate sociala”, a explicat Barna, potrivit Digi24.ro.
Rezumat:
Discutii in Guvern, dar fara o decizie finala privind taxa auto
Viceprim-ministrul a subliniat ca, deocamdata, nu a fost stabilita o versiune finala a noului sistem de taxare auto la nivelul Executivului.
Propunerile aflate in discutie vizeaza atat ajustarea taxelor pentru motoarele cu ardere interna, cat si introducerea unei forme de impozitare pentru vehiculele electrice de lux.
Obiectivul este de a crea un cadru fiscal echitabil, in care principiul „poluatorul plateste” sa fie combinat cu cel al echitatii sociale.
Desi Romania a promovat pana acum puternic achizitionarea de vehicule electrice prin programe precum Rabla Plus, subventiile generoase si scutirile fiscale ar putea fi reconsiderate in perioada urmatoare.
Un scenariu posibil ar fi mentinerea avantajelor fiscale pentru masinile electrice accesibile si introducerea unei forme de impozitare pentru modelele premium. Astfel, Guvernul incearca sa gaseasca un echilibru intre stimularea tranzitiei catre mobilitatea curata si asigurarea echitatii fiscale.
Taxa auto in Romania va fi majorata in 2026
Incepand cu 2026, taxa auto in Romania va fi majorata semnificativ, soferii platind, in medie, cu 30% mai mult decat tarifele actuale. Masura, solicitata de Comisia Europeana, are ca scop reducerea poluarii si a deficitului bugetar.
Cele mai afectate vor fi vehiculele mai vechi de 15-20 de ani si cu standarde de poluare Euro 4, Euro 3 sau mai scazute, pentru care taxa ar putea creste de doua sau chiar de trei ori fata de nivelul actual.
Sursa: https://evmarket.ro/en/legislation/car-tax-electric-cars-tax-57290/

