Statistic, tara noastra se situeaza pe unul dintre ultimele locuri din Europa in privinta sumelor cheltuite cu publicitatea. De exemplu, fata de Ungaria, unde sumele pe cap de locuitor cheltuite in acest domeniu se ridica la 40 de dolari anual, in Romania, tara cu un numar dublu de locuitori, suma este de doar 6 dolari, se arata intr-o analiza realizata de Rompres.

270 de milioane de euro pentru publicitate

Cu toate acestea, in opinia specialistilor, anul 2005 a fost un an reprezentativ pentru piata publicitatii din Romania, dar si a cheltuielilor de publicitate. Sumele alocate promovarii au fost mult peste nivelul asteptarilor. Companiile au cheltuit in Romania in anul 2005 peste 270 de milioane de dolari pentru publicitate.
Grosul revine televiziunii, cu incasari de 144, 2 milioane dolari, urmand presa scrisa, cu 87,5 milioane dolari, publicitatea outdoor – 19,05 milioane dolari, radioul – cu 17,2 milioane dolari, cinematografele cu 2,3 milioane dolari si Internetul – cu doar 1,8 milioane dolari.
Revista Campaign a publicat, recent, pentru prima oara pe piata, Top 100 – cei mai mari investitori in publicitate in anul 2005. Primul loc in top a revenit companiei Procter & Gamble, care a inregistrat investitii in publicitate de 148.274.095 euro, pe tot parcursul anului 2005, fiind urmata de Danone, cu 103.605.900 euro, si Unilever cu 98.141.760 euro.
Pe urmatoarele pozitii s-au situat Coca-Cola, Kraft, L´Oréal, Henkel, Quadrant, European Drinks si Nestlé. Surprinzator pentru piata investitorilor in publicitate, pentru prima oara nici o companie de telefonie mobila nu se mai afla printre primii zece clasati. In analiza privind previziunile pentru anul in curs s-a tinut cont de schimbarile de pe piata providerilor de servicii outdoor si de tendinta de promovare pe Internet.
Legat de explozia publicitatii online, cea mai mare provocare pe 2006 o constituie aparitia unui organism neutru de masurare a audientei si de estimare a investitiilor online, cerut de insasi evolutia fenomenului.

Citeste si:  Tehnologia Vista ar putea bloca investigatiile anti-tero

Romania, doar 0,02

la suta din spending-ul mondial pe net
Potrivit ANRC, peste 4 milioane de romani navigheaza pe net. Pana la jumatatea anului 2005, numarul conexiunilor de acces la Internet s-a dublat fata de finele anului 2004, ajungand la aproape doua milioane. Facand o medie de doi utilizatori per conexiune, ANRC a estimat, astfel, numarul romanilor internauti si se estimeaza ca procentul acestora va creste cu minimum 25 la suta in 2006. In acelasi timp, cheltuielile pentru publicitatea pe Internet s-au dublat in 2005 fata de anul precedent, ajungand la peste 2,5 milioane de euro. De fapt, in Romania se face publicitate pe Internet de 5 ani de zile, la inceput timid, apoi cu o crestere a expunerii care s-a datorat, mai degraba, cresterii numarului de utilizatori si catorva persoane din domeniu care au facut pionierat, decat vreunui curent extern generat din SUA sau UE.
Desi piata romaneasca de publicitate online a depasit in 2005 pragul de doua milioane de euro, aceasta valoare reprezinta doar 0,02 la suta din totalul spending-ului pe Internet la nivel mondial. Important este, insa, comportamentul advertiserilor fata de publicitatea online si ce se intampla cu aceasta piata la nivelul Romaniei. Raportat la cresterea gradului de utilizare a Internetului, nu este deloc greu de intuit viitorul online al advertising-ului. Internetul a devenit o componenta obisnuita in viata multora dintre noi, iar piata de publicitate online va urma acelasi trend ca in Bulgaria, Polonia sau Cehia, dublandu-se de la un an la altul.

Citeste si:  CISCO EXPO 2006 prezinta cele mai noi tendinte din domeniul tehnologiilor de comunicatii si solutiilor de afaceri prin Internet

Cehia, previziune de 50 de milioane de dolari in 2006

In 2005, Bulgaria a raportat cifra de doua milioane de euro din publicitatea online, preconizandu-se pentru 2006 dublarea acesteia. Polonia are o piata de 15 milioane de euro si se asteapta, de asemenea, ca anul urmator sa creasca la 30 de milioane. Dintre cele trei tari, Cehia sta cel mai bine: 30 de milioane in 2005, cu o predictie de 50 de milioane de euro pentru 2006. Fiind cea mai tanara ramura a publicitatii, advertising-ul online aduce, evident, si cei mai putini bani industriei, comparativ cu celelalte medii deja consacrate. Televiziunea este, de departe, pe primul loc in topul preferintelor advertiserilor, detinand o cota de piata de aproximativ 80-85 la suta, in timp ce in restul tarilor civilizate din UE, acestea nu depasesc 60 de procente. Restul pana la 100 la suta se impart intre celelalte medii: print, radio, Internet, outdoor etc. Este foarte adevarat ca un spot TV difuzat in prime-time poate fi suficient pentru a vedea si rezultate concrete, insa aici este vorba de costuri foarte mari. Segmentul de utilizatori care nu isi permit campanii televizate se indreapta, de regula, catre print, apoi catre radio si abia ulterior vor migra, eventual, catre Internet.

Citeste si:  Google cumpara YouTube si lanseaza mail-ul pentru mobil

Publicitatea online, o cincime din cea radio

Deocamdata, advertiserii nu isi indreapta prea mult atentia catre Internet, chiar daca piata este in crestere si se preconizeaza dublarea acesteia in cursul anului. Comparativ cu radioul, care este o piata cotata la 10 milioane de euro in 2005, publicitatea online este de 5 ori mai mica. Insa Internetul devine un mediu extrem de atractiv pentru segmentul business. Studiile arata ca, pentru un numar tot mai mare de oameni de afaceri, Internetul este singurul instrument de informare si comunicare, fapt datorat mai ales de lipsa timpului pentru urmarirea celorlalte medii. Asa se explica de ce portalurile de afaceri sau de revista a presei vand foarte bine publicitate.
Cu toate acestea, putine companii care isi au publicul tinta pe Internet investesc in publicitatea online. Asadar, apare un paradox: pe de o parte jucatorii afirma ca piata este in crestere si ca anul 2006 va aduce, probabil, o dublare a cifrelor raportate in prezent; pe de alta parte, nivelul pietei este mult mai scazut fata de alte tari, numarul de clienti constanti nu este foarte mare, iar raportat la situatia globala, ne situam undeva la 0,02 la suta. Daca viitorul advertising-ului va fi pe Internet, asa cum spunea Bill Gates, se va vedea.

Autor: Mihai Lazarescu