Bazele de date cu clienti au devenit pentru companii un bun de mare valoare, iar cei care le administreaza cistiga bani seriosi de pe urma lor. Cifra de afaceri obtinuta in Romania din administrarea si brokerajul bazelor de date ar putea atinge anul acesta 1.300.000 de euro.
Chiar daca este greu de crezut, datele personale ale fiecaruia dintre noi (numele, data nasterii, adresa, numarul de telefon) pot fi extrem de importante si pentru obtinerea lor se pot plati, in mod legal, chiar sume frumusele. Toate acestea pentru ca mesajele publicitare sa ajunga exact la publicul-tinta, adica la acel tip de consumator care este cel mai probabil interesat de produsele sau serviciile puse la dispozitie de un producator. Studiile au aratat ca intre 40% si 60% din succesul unei promotii depinde de bazele de date si de modul in care acestea sint utilizate.
Un numar de telefon costa intre 10 bani si 10 lei
Oricit de mare ar fi dorinta unor agentii de publicitate sau de marketing sa obtina datele de contact ale unei anumite persoane, nu orice baza de date poate fi inchiriata. Singurul tip de astfel de baze de date care pot fi „comercializate“ este numit de specialisti „lista“ si desemneaza acele baze de date publice construite de organizatii pentru uzul propriu si pentru a le inchiria. Din datele Asociatiei Romane de Marketing Direct (ARMAD), in Romania exista in jur de 10-15 astfel de liste consolidate ce contin intre 10.000 si 200.000 de inregistrari si care se inchiriaza in mod legal. Costurile de inchiriere variaza intre 3 eurocenti pe inregistrare si poate ajunge pina la 2-3 euro. „Tarifele se stabilesc in functie de volumul bazei de date si de targetare, astfel ca pretul scade pe masura ce volumul este mai mare“, explica Marian Seitan, presedintele ARMAD.
Printre bazele de date care nu pot fi facute publice se numara cele construite de catre clienti pentru uzul propriu, care sint eventual administrate de agentiile de marketing direct. Acestea nu pot fi insa utilizate de catre terti. Totusi, in spatele acestora s-a creat o adevarata industrie: cea a administratorilor de baze de date. Potrivit unui studiu realizat anul trecut de ARMAD impreuna cu Daedalus Consulting, 14,1% din cifra totala de afaceri a industriei de marketing direct, adica in jur de 861 de mii de euro, au intrat in bugetul companiilor in urma prestarii unor servicii de administrare si brokeraj de baze de date. Pentru anul acesta, Marian Seitan estimeaza o crestere pe acest segment de 30-50%.
Cum se string bazele de date
Cea mai utilizata si totodata cea mai simpla metoda de stringere a informatiilor pentru intocmirea unei baze de date consta in initierea unor promotii. De asemenea, completarea informatiilor despre o anumita persoana poate fi facuta telefonic. Nu in ultimul rind, companiile specializate mai folosesc metoda „member get member“, cei care participa la o promotie putind beneficia de anumite avantaje daca mai conving si alte persoane sa faca acelasi lucru. „Metoda este foarte putin utilizata la noi. Este insa foarte eficienta, putind dubla baza de date in citeva luni“, explica Seitan. Colectarea acestor informatii se face cu respectarea legislatiei referitoare la protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date (677 din 2001). Potrivit acesteia, cu citeva exceptii, orice prelucrare de date cu caracter personal „poate fi efectuata numai daca persoana vizata si-a dat consimtamintul in mod expres si neechivoc pentru acea prelucrare“. Totodata, bazele de date care nu contin virsta persoanelor sint inutilizabile, intrucit trimiterea unor materiale publicitare unui minor fara acordul parintilor este ilegal. „Consider ca piata bazelor de date s-a mai asanat. Din propria experienta, cred ca, in proportii destul de mari, pirateria de baze de date a disparut“, ne-a mai declarat presedintele ARMAD.