Persoanele care platesc cu cardul cumparaturile efectuate in magazine vor trebui sa se legitimeze cu un act de identitate si sa fie atente cand semneaza chitanta emisa de terminalul electronic, pentru ca semnatura va fi comparata cu cea de pe card, scrie Rompres, citata de www.SMARTbank.ro. Masura era deja utilizata in unele spatii comerciale, acolo unde angajatii fusesera instruiti sa acorde mai multe atentie intregului proces.
“Comerciantul acceptant are obligatia ca, la momentul prezentarii unui instrument de plata electronica pentru efectuarea unei tranzactii, sa verifice, în conformitate cu prevederile contractului incheiat cu institutia acceptanta si ale reglementarilor legale, identitatea utilizatorului, prin verificarea actului de identitate, compararea semnaturii de pe chitanta cu cea existenta pe aversul instrumentului,
solicitarea introducerii codului PIN”, prevede un proiect de regulament al Bancii Nationale a Romaniei, aflat in dezbatere publica si publicat pe site-ul institutiei.
Potrivit proiectului de regulament privind emiterea si utilizarea instrumentelor de plata electronica, comerciantii acceptanti au obligatia sa afiseze la loc vizibil marcile instrumentelor de plata electronica acceptate la plata. Din momentul afisarii marcilor de instrumente de plata electronica acceptate, comerciantul este obligat sa accepte la plata toate aceste instrumente, în conditiile regulamentului BNR si ale contractelor încheiate cu institutiile acceptante.
De asemenea, comerciantul acceptant are obligatia sa tina evidenta tranzactiilor efectuate prin intermediul instrumentelor de plata electronica, cu respectarea cerintelor impuse de emitent/institutia acceptanta si a prevederilor legale. In situatia în care pentru efectuarea unei tranzactii este obligatorie introducerea de catre utilizator a codului PIN, comerciantul are obligatia sa ia toate masurile ce se impun pentru asigurarea confidentialitatii acestei operatiuni.
La randul sau, detinatorul unui instrument de plata electronica are obligatia sa instiinteze emitentul imediat ce constata pierderea, furtul, distrugerea sau blocarea instrumentului de plata electronica, inregistrarea în contul personal a unor tranzactii neautorizate de utilizator, orice eroare sau neregula aparuta în urma gestionarii contului de catre emitent, elementele ce creeaza suspiciuni cu privire la posibilitatea copierii instrumentului de plata electronica sau cunoasterea codului PIN/codului de identificare/parolei de catre persoane neautorizate, disfunctionalitati ale instrumentului de plata electronica sau codurile de acces primite sunt incorecte.
Totodata, detinatorul trebuie sa nu înregistreze codul personal de identificare sau parola într-o forma ce poate fi usor recunoscuta, în particular, pe instrumentul de plata electronica sau pe alt obiect pe care îl pastreaza împreuna cu instrumentul de plata electronica, precum si sa nu contramandeze un ordin pe care l-a dat prin intermediul instrumentului de plata electronica.
Sursa: Rompres & SMART bank – www.SMARTbank.ro ©