Proiectul de buget pe anul viitor a facut o prima victima: ministrul Educatiei si Cercetarii. Nemultumit de procentul din PIB alocat scolii romanesti, ministrul de resort Mircea Miclea si-a inaintat ieri demisia de onoare. Chiar daca premierul Tariceanu anuntase ca bugetul Ministerului Educatiei a fost majorat cu 82% fata de anul trecut, Miclea a precizat ca banii atribuiti domeniului pe care il are in subordine sunt insuficienti pentru proiectele de anvergura pe care le anuntase.

“In toate luarile mele publice de pozitie am declarat ca Educatia trebuie sa obtina minimum 5% din PIB in conditiile in care media europeana este de 5,22%, iar in cazul tarilor care au intrat de curand in Uniunea Europeana este de 5,31%”, si-a argumentat demisia Miclea. De altfel, proiectul de buget anuntat luni de vicepremierul Gheorghe Pogea este extrem de controversat. Potrivit unor surse guvernamentale, oficialii din Ministerul de Finante nu cunosteau cifrele prezentate marti seara de Pogea, ei avansand o alta varianta. Intre cele doua variante, la capitolul venituri bugetar a aparut o diferenta de 6,306 miliarde lei noi (peste 1,77 miliarde euro, la cursul bugetului, de 3,55 lei/euro). Cheltuielile sunt mai mari cu 6 miliarde lei (aproape 1,7 miliarde euro). “Aceasta crestere poate fi explicata fie printr-o majorare de impozit sau introducerea unui nou impozit, fie prin umflarea cresterii economice. E greu sa-ti dai seama de unde au obtinut-o. Iar pentru 2005, n-au cum sa obtina venituri in valoare de 31% din PIB”, a declarat analistul Florin Catu pentru “Averea”. Pogea a lasat sa se inteleaga ca este posibil sa apara modificari de taxe in Codului Fiscal, fara a preciza la ce se refera.

– Ministerul Finantelor: venituri de 94,4 miliarde de lei, cheltuieli de 96,3 miliarde de lei.

– Guvern: venituri de 100,7 miliarde lei si cheltuieli de 102,3 miliarde lei.

– Diferenta de 1,77 miliarde euro (1,8% din PIB) la veniturile bugetare apare din privatizari si fonduri europene nerambursabile

– Exista inca primejdia introducerii unor noi taxe, admite Pogea

Citeste si:  Eleganta pentru pitici

– Codul Fiscal se modifica dupa consultari cu oamenii de afaceri

– PSD ar elimina cota unica de impozitare

Contactat de “Averea”, vicepremierul Pogea nu a dorit sa confirme, dar nici sa infirme o noua modificare a Codului Fiscal. “Va pot asigura ca modificarile Codului Fiscal care pot sa apara nu au un impact asupra bugetului. E posibil sa fie modificate unele impozite, cum e posibil sa nu fie modificate. Maine (azi -n.r.) am o ultima intalnire cu mediul de afaceri pe aceasta tema. Si nu ar fi corect din partea mea sa ma pronunt pe o tema inainte de a se lua o decizie”, afirma Pogea. El a explicat ca procentul suplimentar de aproximativ 2% din PIB al veniturilor bugetare se explica prin imbunatatirea colectarii, prin venituri peste asteptari obtinute din privatizari si prin includerea in buget a fondurilor europene nerambursabile. “Venitul din privatizari este unul extraordinar, este nebugetar. El nu poate fi inclus in buget”, sustine analistul economic Liviu Voinea.

Potrivit unor surse din Guvern, ponderea superioara a veniturilor bugetare in PIB se explica in principal prin aplicarea unei noi metodologii, prin care au fost prinse in bugetul general consolidat si fondurile externe nerambursabile. Acestea insa se aduna si la venituri si la cheltuieli, deficitul ramanand acelasi. Fondurile existau si inainte, dar nu erau prinse in buget, desi ar fi trebuit, sustine sursa citata.

“N-are sens sa prinzi in buget aceste sume. Banii europeni ii primesti numai pe baza de proiecte. In plus trebuie sa cotizam si noi”, afirma Catu. Analistul Gabriel Biris crede insa ca explicatia Guvernului are un sens. “Daca 2% din PIB vor fi fonduri de pre-aderare in 2006 ar fi un lucru foarte bun. El arata cat pot fi de mari beneficiile integrarii in UE. Cu toate acestea, cred ca atingerea unui nivel de colectare de peste 29% din surse interne se poate face numai prin eliminarea exceptiilor si abuzurilor din lege. Este pacat ca se mai pierde inca un an in reforma fiscalitatii romanesti”, considera Biris. Liviu Voinea, directorul de cercetare al Grupului de Economie Aplicata (GEA), considera ca una dintre posibilele surse de bani care ar justifica diferenta ar putea fi venituri non-fiscale mai mari, de tipul incasarilor din chirii, in cazul bugetelor locale.

Citeste si:  Rapidul priveste spre Bursa

Introducerea de noi impozite este privita cu scepticism de analisti. “Ar fi lipsa de fair-play daca s-ar introduce noi impozite, neanuntate. In plus, nimic nu garanteaza ca veniturile bugetare or sa se mareasca. In momentul in care cresti un bir, incasarile tind sa scada pentru ca exista tendinta refugierii in subteran”, afirma Catu. Acesta crede ca e foarte greu sa controlezi tranzactiile intre persoane fizice, care pot declara o suma mai mica notarilor. “E ca si cum ar incerca BNR sa controleze creditul”, spune Catu.

In ceea ce priveste impozitul pe imobilizarile corporale, desi acesta pare batut in cuie, Biris crede ca el este inaplicabil. “De la intreprinderile de stat n-au cum sa-l ia”, afirma acesta.

In general, analistii considera ca Guvernul a adoptat o varianta extrem de optimista a bugetului. “E foarte greu sa ai o crestere economica de 6% in conditiile scaderii ratei de crestere a consumului, in conditiile restrictiilor impuse la credite si a scaderii productivitatii”, afirma Catu. “Mi se pare extrem de greu de crezut ca va putea fi atinsa tinta de 0,5% a deficitului bugetar pentru 2006. Daca ne uitam la toate statele care au intrat in 2004 in UE, in 2003 ele au avut deficite de peste 3%. Iar Cehia, Ungaria si Polonia au avut deficite bugetare cuprinse intre 4 si 10 la suta”, crede Liviu Voinea. In proiectul Ministerului de Finante, veniturile bugetare pentru 2006 erau estimate la 94,423 miliarde de lei, iar cheltuielile la 96,335 miliarde de lei. Dupa sase ore si jumatate, sedinta de Guvern s-a incheiat cu un proiect de buget cu venituri in valoare de 100,729 miliarde lei si cheltuieli de 102,341 miliarde de lei.

Citeste si:  Platile cu carduri straine, ingreunate de denominare

Diferenta a creat nedumerire in randul analistilor. Orice crestere a veniturilor bugetare aduce cu sine suspiciunea introducerii unor noi taxe, sursa de finantare a bugetului.

Surse oficiale sustin ca, pe langa anuntatele impozite pe imobilizari corporale si a taxei pe viciu, la Ministerul Finantelor se analizeaza posibilitatea introducerii sau modificarii unor alte biruri, cum ar fi impozitul pe mostenire si cel pe tranzactii imobiliare pentru persoane fizice.

PSD ar elimina cota unica de impozitare

PSD ar elimina cota unica de impozitare pentru a reveni la un sistem progresiv, cu trei trepte, arata proiectul alternativ de buget al Opozitiei, prezentat ieri de fostul ministru de Finante, Mihai Tanasescu. Cu 15% ar urma sa fie taxate veniturile celei mai mari parti a romanilor, in timp ce romanii care realizeaza mai mult de 48.000 euro ar urma sa lase statului 25%, iar cei cu peste 75.000 euro ar fi impozitati cu o cota de 29%. Impozitul pe dividende si cel pe dobanzi ar trebui sa scada pana la 10%, in timp ce TVA ar urma sa fie aplicata diferentiat: 5% pentru medicamente si 9% pentru produse lactate, ulei si zahar. Tot daca ar fi la putere, PSD ar creste cu cateva puncte procentuale contributiile la asigurarile sociale, la impozitul pe profit, la accize si taxe vamale. Prin aceste masuri, sustine Tanasescu, bugetul PSD ar avea fata de bugetul Guvernului cu 1.5% mai mult din PIB, “in conditiile in care 0.5% inseamna in bani reali cam 15.000 miliarde lei vechi”.

Autori: Florin Rusu, Ana-Maria Vieru