Produsele de sub marcile promovate de supermagazine sunt mai ieftine cu pana la 40%. Batalia cu preturile purtata de marile lanturi comerciale a impus pe plaiul mioritic noi metode de comert occidental. Printre cele care au facut cariera se numara si marcile proprii. Miile de produse ce poarta insemnele unor marci precum Aro, Natura verde, No. 1 ori Bluesky si-au adjudecat rapid standurile cu vad, iar preturile cu pana la 30-40% mai mici le garanteaza tot mai multi clienti.
Fara publicitate, produsele sunt mai ieftine
Pentru majoritatea romanilor, pretul a ramas cel mai important criteriu in functie de care aleg sa-si aseze in cosul de cumparaturi un produs anume.
Ca raspuns la aceasta cerere, marile magazine au ales varianta marcilor proprii sub umbrela carora se strang, de obicei, produse ieftine, dar de calitate. Electronicele Bluesky ori Watson, conservele Aro ori No. 1 sunt din start mai ieftine cu cel putin 10-20% comparativ cu produsele similare de pe piata, deoarece costul aferent promovarii acestora este transferat de la producator la retailer. Agresivitatea cu care acestia din urma isi promoveaza marcile are un scop extrem de precis: fidelizarea clientilor. Iar rezultatele nu sunt deloc rele.
Reteta de succes in Occident
Cel putin in cazul grupului Metro Cash&Carry, marcile proprii s-au dovedit a fi o reteta de succes: lor li se datoreaza mai mult de jumatate din cifra de afaceri obtinuta de Metro International. Reteaua promoveaza nu mai putin de 26 de marci proprii, cea mai cunoscuta fiind Aro. Ultima lansata, in februarie 2005, este Cali, marca sub numele careia se vor vinde fructe si legume proaspete. „Prin marcile proprii, compania isi creeaza o anumita imagine cu care se identifica, diferentiindu-se astfel de concurenta. In plus, se ofera continuitate in sortiment si se obtine si loialitatea consumatorului fata de respectiva marca”, explica Delia Nica, directorul de marketing al Metro Romania. Compania nu s-a multumit sa ofere doar produse ieftine, ci a lansat o gama, Metro Quality, care cuprinde marfuri de calitate, la preturi ceva mai mari, dar totusi mai convenabile decat produsele similare.
Cora si Selgros se pregatesc
O alta marca proprie de pe piata care se bucura de recunoastere din partea clientilor este Clever, intens promovata in supermarketurile Billa. Spre deosebire de aceasta, reteaua Selgros Cash&Carry ori hypermarketul Cora nu au inca in portofoliu produse sub o marca proprie. „Exista insa intelegeri incheiate cu anumiti furnizori pentru produse care se comercializeaza exclusiv in lantul de magazine Selgros. Acestea sunt atat produse alimentare, cat si nealimentare si se incadreaza la primul nivel de pret”, completeaza Corina Teslaru, directorul de marketing al Selgros. La randul sau, Cora se pregateste sa lanseze oficial prima sa marca. Desi de mai bine de o luna, produsele din gama Winny se afla in rafturile magazinului, reprezentantii grupului francez Louis Delhaize spun ca vor lansa oficial gama in momentul in care aceasta va contine mai multe sortimente.
Produsele, fabricate in Romania
Extrem de putine produse din categoria marcilor proprii vin din import. Unii retaileri, precum Carrefour, au optat chiar pentru o distinctie clara: „In 2001, s-a lansat „Reflets de France”, marca sub numele careia se vand numai produse alimentare din import. Gama cuprinde aproximativ 100 de produse”, ne-a spus directorul de marketing al Carrefour Romania, Andreea Mihai.
Produsele din gama No. 1, marca proprie Carrefour, sunt fabricate in proportie de 97% de producatori romani care trebuie sa respecte conditii foarte stricte. „Furnizorii nostri trebuie sa tina cont de un caiet de sarcini foarte precis. Calitatea produsului trebuie sa fie ireprosabila, pretul sa fie foarte bun.
De asemenea, producatorii trebuie sa asigure un anumit volum de marfa si ritm de livrare”, spune Andreea Mihai. Acum, marca No. 1 cuprinde in jur de 500 de produse de baza, comercializate la preturi mici.
In urma cu patru ani, retailerul a lansat pe piata si gama televizoarelor Bluesky. Produsele de sub marcile proprii reprezinta 10% din totalul vanzarilor din lantul Carrefour Romania.
Cehii, ungurii si polonezii, clienti fideli ai marcilor proprii
Desi lanturile de retail se intrec in a lansa marci proprii si se declara multumite de vanzari, studiile de specialitate arata ca romanii se lasa convinsi cu greu. Un studiu recent al ACNielsen arata ca aproape 6 din 10 polonezi au cumparat in ultimele patru saptamani produse distribuite sub marci proprii, in vreme ce numai 16% din bucuresteni au declarat ca au facut o astfel de achizitie. Retailerii spun insa ca multi romani cumpara produse din gama marcilor proprii, dar putini stiu ca acestea apartin lantului de magazine.