Din ianuarie pana acum, litrul de benzina fara plumb s-a scumpit cu 7.000 de lei vechi (25%), urcand de la 29.900 lei vechi, la 36.900 lei vechi. Este o lovitura puternica data puterii de cumparare a romanilor, care platesc acum pentru trei “plinuri” cat achitau pentru patru in ianuarie. “Scumpirea carburantilor are ca finalitate previzibila reducerea cu 0,5% a ritmului de crestere economica”, avertizeaza analistul economic Aurelian Dochia.
Scumpirea carburantilor a fost bagata in seama de autoritatile de la Bucuresti care nu au lasat insa de inteles ca ar avea vreo solutie. Toate guvernele europene au sesizat deja ca actuala tendinta de crestere a pretului benzinei are mari sanse sa continue si analizeaza posibilitatile de interventie.
Statul nu poate interveni restrictiv pe o piata libera, in care jucatorii independenti, privati isi stabilesc preturile in functie de costuri, de taxe, de cerere si, probabil nu in ultimul rand, de cota de profit pe care si-au propus-o. Singura reglare pe care o pot opera autoritatile este scaderea taxelor, fie ca e vorba de acciza pe carburanti, fie ca discutam de un posibil nivel redus de TVA. Pe de alta parte, acciza si TVA-ul inclus in preturile la pompa ale benzinei si motorinei constituie una dintre principalele surse de venituri la bugetul statului, astfel ca este greu de crezut ca vreunul dintre ministri actualului Cabinet va propune sau va fi de acord, deocamdata, cu reducerea vreuneia din cele doua taxe.
Cresterea pretului barilului de petrol pe pietele internationale si progonozele privind trendul ascendent al acestuia poate avea insa un efect de bumerang.
Exista un prag dincolo de care scade dramatic puterea de cumparare, atacata atat de scumpirea in lant a celorlalte utilitati, cat si de posibila scumpire a marfurilor care au costuri mari de transport.
In consecinta, la aceleasi venituri, pe masura scumpirii carburantilor, consumatorul cumpara o cantitate mai mica de benzina sau motorina si, implicit, cotizeaza cu o suma mai mica la bugetul statului, prin taxele percepute. Deja, se poate spune ca acest lucru se si intampla.
In medie, spun conducatorii auto, o persoana care foloseste masina pentru a merge constant la serviciu, la cumparaturi, in week-end si vacanta consuma pe an circa 10.000 km, deci isi permite sa faca aproximativ 40 de plinuri de-a lungul a 52 de saptamani.
Fata de decembrie 2004, pretul carburantilor a crescut in medie cu 25%, ceea ce inseamna ca la aceiasi bani si aceleasi nevoi, conducatorul auto trebuie sa-si micsoreze consumul corespunzator.
Daca la inceputul anului, conducatorul auto din exemplu nostru isi permitea sa alimenteze autoturismul in medie de 2 ori pe luna, acum trebuie sa se dovedeasca mult mai econom. El plateste acum pentru trei plinuri de masina cat platea in ianuarie pentru patru.
In kilometri, scumpirea inseamna deja mai putin de 2.500 de km parcursi. Daca nu vrea sa renunte la confortul si independenta conferita de autoturismul personal, acelasi conducator auto trebuie sa-si remodeleze bugetul si sa renunte, probabil la alta cheltuiala.
Pastrand aceeasi distanta medie/an de 10.000 de km, se poate spune ca in ianuarie, conducatorul auto a parcurs circa 800 de km, adica a platit pentru benzina 2,4 milioane lei sau aproximativ 63 de euro, la un curs mediu de 38.000 de lei. Luna aceasta, la acelasi consum de carburant – 80 de litri de benzina – soferul in cauza trebuie sa scoata din buzunar aproape 3 milioane de lei, 85 de euro la un curs de 35.000 de lei.
Cei 21 de euro pe care trebuie sa-i scoata din buzunar soferul acum inseamna un drum Bucuresti-Brasov mai putin.
Cresterea pretului a atacat deja economia
Scumpirea benzinei pana la nivelul de 40.000 lei/litru, echivalenta unei majorari a pretului cu 35% fata de inceputul anului, ar putea avea ca efect un ritm mai lent de crestere a Produsului Intern Brut (PIB) cu 1%, se arata intr-un studiu realizat de firma de consultanta Voinea Business Development, citat de Mediafax. “Se poate deja aprecia ca o parte din incetinirea ritmului de crestere a PIB pe primul semestru a fost provocata si de scumpirea carburantilor”, reiese din studiu. Potrivit analizei, o scumpire cu 10% a preturilor la carburanti duce la incetinirea ritmului de crestere al PIB cu 0,28%. Studiul releva ca majorarea preturilor la carburanti afecteaza in special sectoarele de energie electrica, termica, gaze; materiale de constructii; metalurgie si siderurgie, transporturi; chimie si fibre sintetice. In aceste sectoare, valoarea adaugata bruta scade cu cel putin 1% la fiecare crestere cu 10% a preturilor la carburanti. Toate sectoarele economiei nationale sunt afectate, cu exceptia prelucrarii titeiului. Pentru a compensa scaderea valorii adaugate brute, apare tendinta de majorare a preturilor de productie. Pe ansamblul economiei nationale, se pot evita pierderile la nivelul valorii adaugate brute daca pentru fiecare scumpire a carburantilor cu 10% se opereaza o crestere cu 0,6% a preturilor de productie.
Guvernul n-are taxe de taiat
Guvernul este preocupat de preturile la carburanti si la petrol, constient insa ca posibilitatile de interventie pe o piata concurentiala sunt reduse, mai ales in conditiile in care o eventuala reducere a accizelor ar afecta veniturile bugetului de stat, a afirmat premierul Calin Popescu Tariceanu. El a aratat ca bugetul pe anul viitor trebuie construit pe baza unui “pret realist” al petrolului, mai ales ca o serie de analisti considera ca pretul barilului pe piata internationala ar putea creste la 100 de dolari, ceea ce va antrena o majorare generala a preturilor la carburanti, inclusiv in Romania. Premierul a afirmat ca o eventuala scadere a pretului la carburanti in acest context, prin diminuarea accizelor, ar afecta nivelul veniturilor bugetare. “Incepe sa ne preocupe acest lucru, dar trebuie sa vedem mai intai daca exista tendinte de stabilizare sau de crestere a preturilor. Daca reducem preturile, exista si dezavantaje: tot transportul de tranzit se va alimenta in Romania, pe costurile noastre si pe accize mai mici care nu s-ar incasa, ci s-ar pierde”, a spus Tariceanu. El a amintit ca nivelul accizelor la carburanti este convenit cu Uniunea Europeana si a sustinut ca preturile practicate in Romania nu sunt mai mari decat cele percepute in statele UE, pe motiv ca “puterea de cumparare nu permite acest lucru”.
Consiliul Concurentei investigheaza piata
Consiliul Concurentei a anuntat ieri ca s-a autosesizat si a declansat o investigatie pe piata produselor petroliere, dupa majorarile repetate ale preturilor la carburanti. “Investigatia este declansata din oficiu ca urmare a evolutiei comportamentului procesatorilor si distribuitorilor pe piata de retail a carburantilor”, se arata intr-un comunicat al institutiei de reglementare. Responsabilii Consiliului solicita tuturor celor care considera nejustificata scumpirea carburantilor sa-si spuna parerea pe site-ul institutiei. Intamplator sau nu, cu putina vreme inainte ca institutia care supravegheaza piata sa anunte declansarea investigatiei, presedintele Romaniei i-a cerut expres acest lucru. In comunicatul dat publicitatii ieri de Presedintie se arata ca presedintele Romaniei Traian Basescu este ingrijorat de majorarea repetata a pretului la combustibil care a avut loc in aceste zile.