Ultimele prognoze ale analistilor lumii plaseaza preturile titeiului intre 60 si 100 de dolari/baril, lasand loc ipotezei ca piata si-a pierdut reperele. Producatorii de carburanti profita, pentru a se pregati, pentru era postpetroliera.

Dupa ce preturile au atins, joi, pragul de 68 de dolari/baril, analistii au constatat ca raportul dintre cerere si oferta nu este luat in considerare de catre dealeri, deci nu mai este factorul cel mai important pe piata petrolului. Au rezultat o sumedenie de prognoze derutante.

PIATA PROGNOZELOR. Un studiu realizat, pentru Reuters, de 28 de analisti prevede un pret mediu al titeiului de 50,49 de dolari pe baril, in 2006, Banca Goldman Sachs avand cea mai ridicata estimare, de 68 de dolari/baril.

Potrivit economistului-sef al Deutsche Bank, Norbert Walter, pretul petrolului a atins nivelul maxim al evolutiei ciclice si va ramane in urmatorii doi ani la circa 60 de dolari pe baril.

Alte studii sau personalitati ale domeniului dau ca sigura depasirea pragului de 70 de dolari (sau poate 75?, conform Deborah White, economist-sef la SG Commodities). In cateva zile sau, fie, pana la sfarsitul anului. Dupa care urmeaza Apocalipsa.

Citeste si:  Piata-cheie pentru nemti

“Pretul va trece de 100 de dolari pe baril, dar nu am idee cand”, spune Jim Rogers, specialist in piete de marfuri si fost partener de afaceri al miliardarului George Sörös.

Pe o piata in care insesi prognozele sunt marfuri, cea mai sigura ramane unitatea de masura: un baril are putin peste 7 tone de titei.

INAPOI LA RATIUNE. Oricat respect ar impune, pana si cresterea economica a Chinei sau a Indiei, respectiv cererea lor de titei vor sfarsi prin a obosi. Este faptul care fundamenteaza atitudinea celor de la Deutsche Bank, care fac apel la argumentul ciclicitatii. Totusi, in aceasta debandada a prognozelor, a lor nu mai pare rationala. Cererea chineza este un argument ce tinde sa se banalizeze. Un raport al Petrom spune ca piata alimenteaza un stoc mondial de 1,3 milioane. Se cumpara tot ce se produce pentru ca scumpirea este inevitabila.

MAREA COTITURA. “Companiile petroliere sunt primele care vor trece la alte resurse energetice si vor finanta trecerea la o alta forma de energie”, spune Dinu Patriciu, al carui Rompetrol va construi la Midia o fabrica de hidrogen. Carburantii din petrol se vor scumpi pana la acel nivel la care preturile celor facuti din gaz metan, rapita sau motoarele pe hidrogen vor deveni atractive. Noi toti finantam, zi de zi, “marea cotitura”. Care nu e deloc prea departe, din moment ce un consortiu portughez va cheltui 50 de milioane de euro pentru constructia, la Lehliu, a unei rafinarii de biodiesel, obtinut din rapita si soia.

Citeste si:  Aderarea: beneficii economice, dar si costuri

VIITURILE ROMANESTI
“La preturile actuale ale titeiului, carburantii ar trebui sa coste intre 36.000 si 37.000 lei vechi/litru”, pretind, de cateva luni, petrolistii romani. In ritmul actual al viiturilor scumpirilor, aceste praguri ar putea fi depasite saptamana viitoare. In ultima luna, pretul benzinei a crescut cu 900-1.500 de lei vechi, pana la 35.100-36.100 lei vechi/litru, iar la pretul motorinei s-au adaugat intre 1.100 si 1.300 de lei vechi pe litru, pana la 31.500-33.000 lei vechi/litru.

De la inceputul anului, benzina s-a scumpit cu 15%-19%, iar motorina cu 10%-18%. Preturile nu se mai concentreaza ostentativ in jurul celor ale Petrom, a carui “portie” de piata s-a redus dramatic, pana la 30%, cu toate ca competitorii sai inca mai asteapta ca liderul sa faca prima miscare.

Totusi, Rompetrol si MOL, care nu dispun de rezerve comerciale proprii de petrol, sunt tentate sa-si vanda produsele mai sump decat Petrom, iar Lukoil, mai ieftin.

Autor: Adrian N. Ionescu

Citeste si:  Pretul terenurilor, influentat de nivelul de zgomot al zonei