Productia autohtona de autovehicule si subansamble va ajunge la aproximativ sase miliarde euro in 2008, apreciaza vicepresedintele Automobile Dacia, Constantin Stroe. El a apreciat ca anul trecut a fost atinsa o cifra de afaceri de doua miliarde euro. Anul trecut exporturile de colectii CKD (componente ale unei masini care sunt apoi asamblate in alte uzine) au ajuns la 500 milioane euro. Acelasi nivel al exportului a fost atins de productia de subansamble destinate pietelor externe. Potrivit estimarilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, veniturile realizate anul trecut de constructori si importatori din vanzarile de masini, piese de schimb si service auto s-au situat intre 3 – 3,5 miliarde euro.
Productia autohtona de autovehicule si subansamble va ajunge la aproximativ sase miliarde euro in 2008, apreciaza vicepresedintel Automobile Dacia, Constatin Stroe. El a apreciat ca anul trecut a fost atinsa o cifra de afaceri de doua miliarde euro.
Anul trecut exporturile de colectii CKD (componente ale unei masini care sunt apoi asamblate in alte uzine) au ajuns, la 500 milioane euro. Acelasi nivel al exportului a fost atins de productia de subansamble destinate pietelor externe.
Potrivit estimarilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), veniturile realizate anul trecut de constructori si importatori din vanzarile de masini, piese de schimb si service auto s-au situat intre 3 – 3,5 miliarde euro.
Triplarea cifrei de afaceri a firmelor care produc autovehicule sau subansamble auto va fi sustinuta pe mai multe planuri. Pe primul, se afla in opinia oficialilor APIA faptul ca investitiile in industria subansamblelor auto va creste semnificativ. O serie de mari producatori de componente au investit in ultimul timp sau sunt pe cale sa aloce capital pentru dezvoltarea de facilitati in Romania. „Au patruns deja pe piata si sunt pe cale sa intre mari furnizori europeni de rangul intai (companii care produc direct pentru constructorii auto). Romania este un El Dorado al producatorilor de componente in Europa si ne asteptam la o migratie semnificativa a producatorilor din Europa de Vest“, a apreciat Constantin Stroe.
Dezvoltarea pietei auto din Romania va fi impulsionata in acest an de sporirea productiei la Automobile Dacia si de posibila reprivatizare a societatii Daewoo Automobile Romania. „Cresterea productiei la Automobile Dacia este cu atat mai importanta cu cat in Europa capacitatile de productie sunt supradimensionate. Dacia nu si-a propus pentru acest an o depasire a cotei de piata pe care o detine acum in Romania. Productia din acest an va ajunge la circa 200.000 de unitati, dirijata in mare parte catre pietele externe“, a adaugat Stroe. Daewoo Automobile Craiova va avea un nou proprietar pana la sfarsitul primului trimestru al anului, a spus vicepresedintele Automobile Dacia. „Potentialul uzinei de la Craiova este unul deosebit si sunt absolut sigur de faptul ca uzina va avea un nou proprietar pana la sfarsitul primului trimestru al anului 2006“, a precizat vicepresedintele Dacia Renault Acesta a spus ca doi competitori si-au anuntat intentia de a se implica in procesul de preluare a societatii craiovene, Ford si Renault – Nissan. „Societatea nu are nevoie de investitii prea mari ca sa produca la nivel european competitiv. Sunt cel putin doi doritori, Renault-Nissan si Ford, si va castiga cel care vine cu cea mai buna oferta“, crede Stroe. Venirea unui nou competitor va ajuta, considera oficialii APIA, la cresterea vanzarilor cu 5-10% in acest an, fata de nivelul de peste 256.000 de masini consemnat in 2005. Totusi, ei cred ca sunt si semnale ca piata ar putea stagna sau chiar scadea. „Factorii care au sustinut cresterea din ultimul an a pietei isi vor diminua importanta. Unele restrictii legate de politica de creditare vor avea un efect de frana in acest an“, a afirmat presedintele APIA, Brent Valmar.
Printre prioritatile APIA pentru acest an se numara stabilirea masurilor pentru prevenirea importurilor masive de masini de ocazie dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana. „Dupa integrarea Romaniei in Uniunea Europeana exista riscul deteriorarii parcului auto prin importuri masive de masini second-hand, care sunt o povara pentru economie si au un risc ridicat de accidente. Vom identifica impreuna cu reprezentantii Registrului Auto Roman o serie de parametri pe baza carora vom face trierea acestor masini in functie de starea tehnica si gradul de poluare“, a mai spus presedintele APIA. Ministerul Mediului trebuie sa se implice, mai ales ca „am scapat de circa 15.000 de autovehicule cu costuri importante (n.r.- prin programul de innoire a parcului auto) si nu ne mai trebuie alte 30.000 de masini care sa polueze“, a spus Valmar. Oficialii APIA au subliniat decalajul dintre varsta medie a parcurilor auto din tarile vest – europene (circa 3,5 ani) si varsta medie de 12 ani a autovehiculelor inmatriculate in Romania.
Autor: Adrian Nuta