Piata de web design din Romania are o dinamica deosebita, iar asteptarile sunt si mai incurajatoare. Potrivit reprezentantilor unor astfel de societati, potentialul de crestere este direct legat de gradul de penetrare a Internetului in casele romanilor, cat si de faptul ca firmele inteleg din ce in ce mai bine ca au nevoie de o minima imagine transpusa printr-o pagina web. “In acest moment estimez piata de web design, oficial, la 6 milioane euro. Sunt insa tot felul de firme, si nu toate mici, care prefera sa lucreze la negru, asa ca cifra este cu siguranta mult mai mare. Pana la urma este vorba de o concurenta neloiala. In ceea ce priveste rata de crestere, aceasta s-a apropiat de 100% in fiecare an. Asteptarile mele pentru anul viitor sunt de chiar 200%”, spune Lucian Sarbu, director al Kevin Software.
Potrivit acestuia, gradul de patrundere al Internetului nu este nici macar la 50% din potential, iar de-abia in 2010 ar putea sa ajunga la acest nivel.
Tocmai acest fapt coroborat cu numarul infim de companii ajuta foarte mult firmele de profil care castiga tot mai multi clienti zilnic. “Cred ca deja peste 50% dintre firme, mici si mari, apeleaza la firme si nu la cunostinte. Bineinteles ca ponderea o detin firmele mari care isi permit si costuri pe masura… dar si firmele mici au inceput sa isi dea seama ca este mai bine sa investesti 1.000 euro decat sa arunci 300. Asta este si schimbarea din ultimii doi ani: firmele de web design castiga teren in fata «baiatului de la calculator», in ciuda diferentelor mari de tarife”, declara si Pavelescu, directorul MC Web Design.
Conform spuselor lui Florin Bulica, director de vanzari la Direct Design, vanzarile si cifra de afaceri a societatii pe care o reprezinta s-au situat permanent, in fiecare an de la infiintare, pe un trend crescator. “Avem o cifra de afaceri sub 100.000 euro anual si o crestere anuala pe undeva pe la 20%”, spune Bulica. Potrivit acestuia, in acest tip de afacere profiturile se situeaza in jurul cotei de 50% din cifra de afaceri. Explicatia consta in gradul ridicat de valoare adaugata adusa de acest tip de serviciu, iar cheltuielile constand practic doar in plata salariilor si eventual a chiriei.
Conform spuselor web designerilor, costul realizarii unui site se poate situa intre 200 de euro, pentru o simpla pagina de prezentare, si mii de euro pentru un portal de informatii.

Citeste si:  Flamingo ofera IMM-urilor finantare pentru echipamente IT

Scoala romaneasca nu produce specialisti

Reprezentantii societatilor de web design afirma ca este o adevarata problema cu gasirea de specialisti cu pregatire adecvata pentru a lucra in acest domeniu. “Scoala romaneasca nu produce specialisti in domeniu. Cei mai multi lucratori din web design sunt autodidacti”, spune Sarbu. Exista probleme in selectarea personalului pentru ca trebuie niste oameni seriosi si foarte specializati si din pacate nu sunt foarte multi, este de parere si Bulica. “Oho, si inca ce problema este sa gasim oameni calificati! Cei mai multi au impresia ca daca au deschis PhotoShop-ul si au generat o pagina web cu word-ul sunt deja web designeri.
Cei priceputi cu adevarat sunt deja «luati» sau au firmele lor.
Este foarte greu de gasit un web designer sau programator web bun si fara pretentii salariale imposibil de onorat”, afirma Pavelescu. Potrivit acestuia, salariul mediu in domeniu este de 600 euro, in crestere accelerata in ultimii 2 ani.

Citeste si:  IBM lanseaza un nou serviciu de comunicare pe Internet, accentuand concurenta cu Microsoft

6.000 euro, investitie minima

Pavelescu ne expune si reteta financiara pentru deschiderea unei firme de web design astfel: “3 PC-uri (nu foarte performante) – max. 2.000 euro, mobilierul aferent = aprox. 1.000 euro, o imprimanta total neperformanta – 50 euro, scanner bunicel – 100 euro, telefon, fax – 200 euro, o conexiune buna la Net = 100 euro/luna, 3 salariati – 1.500 euro/luna, chirie sediu: 400 euro/luna. In total: 5.350 euro… sa zicem 6.000 euro. Investitia este minima, nu cred ca exista o afacere care poate fi inceputa cu numai 6.000 euro. Problema este alta: mentinerea afacerii luni de zile (minimum 10-12 luni) pana cand ar putea deveni profitabila. Cineva trebuie sa plateasca salariile si chiria”, declara acesta.

Autor: Florin Cojocaru