Precipitatiile abundente din vara si toamna anului 2005, care au transformat Bucurestiul intr-o mica Venetie, fac cetatenii sa se gandeasca cu groaza la ce le-ar putea aduce iarna, avand in vedere problemele de canalizare.

Primariile de sector dau in schimb asigurari ca numarul utilajelor de deszapezire a crescut fata de anul trecut si ca firmele de salubrizare s-au aprovizionat deja cu materiale ecologice pentru prevenirea ghetusului.

Daca iarna trecuta s-au cheltuit aproximativ 900 de miliarde de lei pentru deszapezire in Bucuresti, bugetul prevazut pentru iarna aceasta la nivelul fiecarei primarii de sector nu s-a stabilit, deocamdata, si nici o preconizare a cheltuielilor nu s-a putut face pe motiv ca nimeni nu are de unde sa stie cat va ninge. Totusi, daca vor fi cam aceleasi cantitati de precipitatii ca si in iarna trecuta, este de asteptat ca suma totala pentru deszapezirea Capitalei sa depaseasca 1.000 de miliarde de lei.

Oricum, “daca avem multa zapada, munca va fi mai multa si implicit cheltuielile vor fi mai mari”, a declarat Florea Sava, directorul firmei de salubrizare REBU, responsabila pe sectoarele 1 si 4. El sustine ca s-au aprovizionat cu 250 de tone de clorura de calciu si cu 500 de tone de safe cote, o solutie ecologica folosita in caz de polei, in conditiile in care o tona de clorura de calciu costa 3,5 milioane de lei, iar o tona de safe cote ajunge la 400 de euro.

Citeste si:  Criterii noi pentru tinerii care solicita casa de la ANL

Mai multe utilaje – mai multi bani cheltuiti

42 de pluguri, antiderapante, buldozere, basculante si freze sunt disponibile pe raza sectorului 1, 95 la sectorul 3, 69 la sectorul 4, iar la sectorul 6 sunt disponibile 84 de utilaje. In medie, numarul utilajelor a crescut cu 40% fata de anul trecut, ceea ce, daca va fi cazul utilizarii lor la maxim, se presupune mai multa motorina, mai multa forta de munca si, implicit, mai multi bani scosi din buzunarul cetatenilor. Si in ceea ce priveste aprovizionarea cu solutii antiderapante, primarii de sector sustin ca au suficient in stoc pentru a asigura “cota de siguranta”, iar de la Primaria Generala aflam ca peste 2.000 de oameni vor fi mobilizati in programul de deszapezire din iarna 2005-2006.

Stricam strada, infundam canalizarea sau ne rupem gatul?

Solutiile antiderapante vor fi, in schimb, diferite de la strada la strada, in functie de sectoare. Parerile sunt impartite, astfel ca, la sectorul 3, primarul Negoita sustine ca aprovizionarea s-a facut numai cu solutie ecologica si clorura de calciu deoarece sarea si nisipul infunda canalizarea, “si asa mica”. De cealalta parte, primarul sectorului 1 nu ar vrea sa renunte la ea pentru ca este mai ieftina. “Mai avem o cantitate de sare ramasa de anul trecut, pe care cred ca o vom folosi, trebuie sa gasim o solutie intre cost si performanta. Daca sunt date in cantitatile corespunzatoare, sarea si nisipul nu infunda canalizarile, din pacate, s-a dat mai mult decat trebuia pentru ca nu exista o dozare controlata pe anumite utilaje. E o discutie care trebuie urmata, pentru ca nicaieri nu s-a renuntat la sare cum s-a renuntat in Romania”, a declarat Andrei Chiliman.

Citeste si:  Industria asigurarilor a inregistrat pierderi de 80 miliarde de dolari

Concurenta in domeniu este mare…

In capitala sunt 4 firme de salubrizare si alte 6 firme care se ocupa de administrarea a 120 de mari strazi centrale. Directorul Directiei Transporturi, Drumuri si Siguranta Circulatiei din cadrul primariei, Gheorghe Udriste, a venit cu propunerea ca tot firmele de mentenanta sa se ocupe si de deszapezirea din aceasta iarna pe strazile administrate, “ca in primavara sa nu ne trezim cu borduri si asfalt stricate de catre utilajele firmelor de salubrizare si sa existe discutii”. Aceasta ar insemna obtinerea si administrarea unei sume mai mari de bani de catre cele 6 firme de mentenanta, insa, spre nemultumirea lor, la sedinta ce a avut loc saptamana trecuta la primarie, viceprimarul Razvan Murgeanu s-a declarat impotriva ideii. In primul rand pentru ca acestea nu au utilajele necesare si munca prestata nu ar putea fi conform standardelor, iar in al doilea rand pentru ca deja exista niste contracte cu actualele firme de salubrizare. “In primavara, daca se constata stricaciuni, vinovatii vor plati”, a mai declarat Murgeanu.

Citeste si:  Întârzieri din cauza grevei de la Lufthansa

Autor: Damian Raluca