Guvernul va plati proprietarilor de terenuri aflate in zonele in care se dezvolta infrastructura despagubiri de peste 220,5 milioane euro, la care se vor adauga sumele ce vor fi stabilite, pe baza documentatiilor tehnico-economice, pentru 8 proiecte de reabilitare, se arata in raspunsul remis redactiei noastre de catre Ministerul Transporturilor.
Sumele provin din fonduri europene si ale Guvernului, alocate Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) prin bugetul Ministerului Transporturilor.
Pentru exproprierile necesare realizarii celor 31 de lucrari de constructie, reabilitare, largire sau fluidizare a traficului de pe Drumurile Nationale au fost obtinute fonduri ISPA (92.440.064 euro), de la Fondul de Coeziune (65.859.978 euro), Comisia Europeana (34.072.235 euro), credite obtinute de la BEI (89.150.990 lei), de la BIRD (2.952.040 lei) si JBIC (9.430.570 lei).
8 proiecte nu au inca documentatia tehnico-economica
In ceea ce priveste cele opt proiecte pentru care nu s-a intocmit inca documentatia tehnico-economica, acestea sunt reabilitarile drumurilor nationale DN 17 (intre kilometrul 183 si 253+810), DN 56A (intre Maglavit si Simian), DN 1 (intre Brasov si Vestem – km. 173+800 – km. 296+292), DN 76 (intre Deva si Oradea), DN 66 (intre Filiasi si Petrosani) si DN 56 (intre Simian si Calafat). Toate lucrarile de infrastructura ar trebui sa fie finalizate pana in anul 2018, pentru o parte dintre acestea derulandu-se sau urmand sa se deruleze procedurile de licitatie, noteaza CNADNR. Potrivit aceleiasi surse, sumele alocate sunt destinate atat cheltuielilor legate de achizitiile de terenuri, cat si achitarii taxelor si avizelor.
Cauza intarzierilor
La jumatatea lunii trecute, Constantin Dascalu, secretar de stat in MTCT, anunta ca pana la sfarsitul acestui an reprezentantii ministerelor Transporturi, Integrare Europeana, Administratie si Interne vor lua o decizie cu privire la modificarea prevederilor legate de exproprieri, astfel incat sa fie facilitata derularea proiectelor de infrastructura.
Potrivit lui Dascalu, de la elaborarea studiului de fezabilitate la definitivarea proiectului tehnic exista, de regula, o perioada de circa un an, in care pot fi efectuate primele exproprieri. In plus, pana la licitatia pentru desemnarea constructorului vor putea fi puse la punct mai multe detalii legate de suprafetele de teren expropriate.
La timpul respectiv, autoritatile se aratau ingrijorate de faptul ca exproprierile cauzeaza intarzieri ale proiectelor derulate cu fonduri ISPA, avand in vedere ca numai pe sectorul transporturi, Romania va trebui sa cheltuiasca circa patru miliarde de euro in perioada 2007 – 2014. Potrivit unor prime estimari, pentru refacerea intregii infrastructuri din Romania vor fi expropriati cateva mii de proprietari.
Berceanu: lucrarile, achitate dupa finalizare
Pe de alta parte, ministrul Radu Berceanu a declarat ca sustine aplicarea unui sistem de finantare a lucrarilor de infrastructura care sa permita achitarea fondurilor pentru proiect dupa finalizarea lui.
“Exista doua variante – fie faci autostrada si dupa aceea platesti din buget sau din alte surse, fie platesti anual pentru fiecare segment. Prima varianta este mai buna, pentru ca autostrada finalizata aduce beneficii dezvoltarii economice si a turismului”, a spus Berceanu, precizand ca, astfel, autostrazile vor fi construite mult mai rapid. Proiectul ar putea fi platit de minister, din fondurile UE, si, eventual, din taxe de autostrada.
Autor: Afrodita Cicovschi