Conferinta internationala “Conservarea si Dezvoltarea Durabila a Deltei Dunarii, desfasurata la inceputul acestei saptamani la Odessa, a consemnat continuarea discursurilor paralele ale Ucrainei, pe de o parte, si ale Romaniei si organizatiilor internationale cu atributii in protectia mediului, pe de alta parte, in chestiunea construirii canalului navigabil Bastroe. Documentul final al evenimentului, negociat marti dupa-amiaza, face referire la nevoia de cooperare pentru dezvoltarea durabila a rezervatiei locuite Delta Dunarii, fara ca sintagma “canalul Bastroe” sa apara. Ca principiu general, concluzia conferintei precizeaza ca se va aplica o metodologie comuna pentru realizarea unor studii de impact de mediu pentru orice actiune cu eventuale consecinte negative la nivel transfrontalier.
La mai putin de o ora dupa distribuirea documentului, Mykola Serduk (foto), vice-guvernatorul regiunii Odessa, a anuntat, intr-o conferinta de presa, ca Ucraina va merge pana la capat in constructia canalului navigabil, motivand prin “importanta strategica” a acestui proiect.
La reuniune au participat experti guvernamentali si ai organizatiilor non-guvernamentale din Romania, Ucraina si Republica Moldova si oficiali din Comisia Europeana, Consiliul Europei, UNESCO, Comisia Internationala pentru Protectia Dunarii si din Secretariatele Conventiilor Ramsar si Berna.
Pe tot parcursul conferintei, reprezentantii Ucrainei au incercat sa abordeze tema Deltei Dunarii exclusiv din punctul de vedere al dezvoltarii economice. Ei au incercat, astfel, sa obtina un acord tacit al organizatiilor internationale, care sa le permita sa afirme ca acestea sustin dezvoltarea economica a Deltei, deci, implicit, finalizarea Canalului Bastroe. Regia organizatorilor a cuprins toate efectele necesare: partener media al conferintei a fost revista “Porturile Ucrainei”, iar un ecologist ucrainian care a luat cuvantul in plen a fost criticat vehement pentru pozitia sa anti-nationala. Mai mult, pe parcursul celor doua zile, cinci tineri au stat, in frig, in fata hotelului unde s-au desfasurat lucrarile, afisand bannere cu mesajul “Salvati Canalul”. Organizatiile internationale s-au opus acestui plan, atragand atentia ca proiectul canalului incalca prevederile internationale in domeniul protectiei mediului si a relatiilor bilaterale.
“Din cele trei optiuni pe care Ucraina le are pentru a lega Bratul Chilia de Marea Neagra, Bastroe este cea mai proasta. Nu am primit pana in prezent nici un studiu de impact din partea Ucrainei”, a afirmat Tobias Salathe, reprezentantul secretariatului Conventiei Ramsar pentru Teritorii Umede. Un oficial al companiei de stat Delta Pilot, care se ocupa de santierul din nordul Deltei Dunarii, a afirmat ca studiul de impact a fost blocat de Ministerul Mediului din Kiev si ca, in acest context, lucrarile au fost oprite. Ucraina a inceput, in 2004, lucrari care vizeaza transformarea canalului Bastroe si, in continuare, a Bratului Chilia in cale navigabila maritima.
Autor: Tibor Szabo