Guvernul a decis, in sedinta de miercuri, sa scada taxa auto de prima inmatriculare, prin reducerea cuantumului taxei in functie de gradul de vechime al masinii si extinderea de la 6 la 15 ani a scalei aferente varstei masinii. Modificarile au fost anuntate, la Guvern, de ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, care a apreciat ca noile reguli corespund solicitarilor Comisiei Europene si intereselor cumparatorilor de masini second-hand.

Pentru o masina dotata cu motor Euro 4 si cu o vechime de peste 4 ani, taxa speciala va fi redusa la aproximativ jumatate din valoarea actuala, a spus Vosganian, precizand ca motorizarile Euro 5 vor fi scutite de taxe.

Ministrul a mai spus ca pentru masinile Euro 4 pana la non-euro, taxa va fi calculata pe baza unei grile specifice, in functie de capacitatea cilindrica a motorului.

Guvernul va redacta o scrisoare de raspuns catre CE prin care va arata ca a tinut cont de solicitarilor Comisiei.

Comisia Europeana a transmis, in luna martie, o scrisoare de somatie autoritatilor romane, in care se arata ca legislatia romaneasca privind taxa auto nu tine seama de deprecierea reala a masinilor second-hand provenite din alte state UE, nu acorda contribuabilului dreptul de a contesta aplicarea grilei fixe si ca impozitarea discriminatorie nu poate fi justificata de considerente ecologice.

Referindu-se la observatia CE legata de scala aferenta varstei autovehiculelor, care se opreste la sase ani, Vosganian a mentionat ca aceasta este foarte redusa, astfel ca va fi majorata la 15 ani. In ceea ce priveste reasezarea coeficientului de scadere a taxei, ministrul a precizat ca taxa va scadea pe masura ce varsta autovehiculului creste.

Citeste si:  La ce trebuie sa te uiti cand cumperi o masina sport?

CE a aratat in scrisoarea transmisa Romaniei ca normele romanesti privind aplicarea taxei de prima inmatriculare conduc negresit la o situatie in care, in multe cazuri, taxa aplicata unui vehicul second-hand importat este mai mare decat taxa reziduala inclusa in valoarea unui autoturism uzat national similar.

Vosganian a amintit de aceasta observatie, precizand ca nivelul coeficientului de reducere a taxei trebuie sa reflecte corect deprecierea.

In privinta observatiei CE legata de inexistenta unei proceduri de restituire a taxei in cazul revanzarii autovehiculului intr-un stat membru sau a exportului, Vosganian a mentionat ca poluatorul plateste, dar daca obiectul poluant nu mai este in tara trebuie restituita taxa pentru perioada in care autovehicululul a fost instrainat.

“Regimul de taxare a autovehiculelor din Codul Fiscal are la baza principiul ca poluatorul plateste (…). Este o taxa ce are, in primul rand, un obiect de activitate care se refera la protectia mediului”, a spus Vosganian.

CE a mai notat in scrisoarea transmisa autoritatilor de la Bucuresti ca legislatia din Romania nu permite contribuabililor sa conteste rezultatele stabilite conform grilei din Codul Fiscal sa solicite o evaluare mai exacta a valorii autovehiculelor lor uzate.

In legatura cu acest aspect, Vosganian a spus ca va fi introdusa o procedura prin care Registrul Auto Roman sa fie implicat ca autoritate tehnica specializata.

Comisia considera ca dispozitiile legislatiei romanesti care stabilesc normele conform carora se calculeaza taxa de inmatriculare sunt discriminatorii in cazul autovehiculelor second-hand importate din alt stat membru, si, prin urmare, contravin dispozitiilor Articolului 90 din Tratatul CE.

Citeste si:  Volvo C30 Design Concept - Un Volvo mai rapid intr-o structura mai rezistenta

Ministrul Economiei si Finantelor a mentionat ca raspunsul tine seama ca fiecare tara este un teritoriu national in cadrul UE si este consecinta unei documentari in alte state membre UE.

“Cu excetia taxei pe valoarea adaugata, fiecare stat membru are posibilitatea sa creeze propriul sistem fiscal. in ceea ce priveste taxele specifice exista nivele diferite. Sunt taxate atat autovehiculele noi care circula si sunt produse in Romania, cat si cele importate. in cazul celor din Romania taxe este de circa 140 de euro, iar pentru cele aduse din import exista taxe diferentate in functie de capacitatea cilindrica si de vechime”, a explcat Vosganian, exprimandu-si speranta ca raspunsul va fi agreat de CE.

Propunerile de modificare a taxei auto au fost acceptate de Guvern, dar nu au fost votate sub forma unui act normativ.

Ministrul Economiei si Finantelor a precizat ca in Parlament exista o ordonata de urgenta, care a ajuns la Camera Deputatilor, urmand sa fie solicitata reintoarcerea proiectului de act normativ la comisiile de specialitate.

“Daca Parlamentul nu va fi de acord cu propunerile, exista pe masa Guvernului un proiect de natura fiscala, care va fi cel mai probabil ordonanta de urgenta, in care sunt incluse si alte componente de modificare a Codului Fiscal”, a continuat Vosganian.

El si-a exprimat convingerea ca parlametarii vor aproba principiile legate de taxa auto, agreate de Guvern.

Citeste si:  Vladescu vrea sa puna taxa auto pe orice inmatriculare din Romånia

“Propunerile exprima vointa politica a Guvernului. in functie de posibilitatile procedurale, taxa va fi modificata”, a aratat Vosganian, metionand ca in luna mai va fi transmisa o scrisoare de raspuns Comisiei care va include multumiri pentru observatiile formulate si propunerile de modificare a taxei auto.

Comisia a invitat Guvernul sa isi prezinte observatiile cu privire la informatiile incluse in scrisoarea de somare in termen de doua luni de la momentul primirii.

“Suntem convinsi ca la nivelul Comsiei Europene argumentele vor fi luate in seama. Propunerile raspund solicitarilor CE (…). Raspunsul pe care il dam este acoperitor pentru ca Romania sa evite procedura de a comparea in fata Curtii Europene de Justitie”, a mai spus Vosganian.

Taxa de prima inmatriculare a fost introdusa la inceputul acestui an si se calculeaza in functie de capacitatea motorului, de standardele de emisii si de vechimea autovehiculului.

Premierul Calin Popescu Tariceanu a declarat, in mai multe randuri, ca Romania nu va renunta la taxa de prima inmatriculare, care nu ar reprezenta doar o masura pentru protectia mediului, ci si pentru pastrarea a zeci de mii de locuri de munca din industria auto.