Bugetul de stat a incasat, in primele trei luni ale acestui an, doar 82,39 milioane de lei din taxa de prima inmatriculare auto. Toate acestea, in conditiile in care Ministerul Finantelor a estimat o medie lunara a incasarilor de 64 milioane lei din respectiva taxa. Ne putem da seama ca, de fapt, bugetul de stat nu a incasat nici macar jumatate din valoarea incasarilor estimate de Finante.
“Pana la 26 martie, sumele colectate la buget din taxa de prima inmatriculare au fost de 82,39 milioane lei”, a declarat, pentru NewsIn, vicepresedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, Daniel Chitoiu. Finantele au facut estimari prin legea bugetului de stat, conform careia, in acest an, vor incasa 766,8 milioane lei din taxa de prima inmatriculare.
Mai putine inmatriculari la mana a doua
Numarul de masini la mana a doua inmatriculate in Romania a inregistrat o scadere cu aproximativ 35 de puncte procentuale, in primele doua luni din 2007, potrivit datelor furnizate de catre Ministerul Administratiei si Internelor. Astfel, in lunile ianuarie si februarie 2007 au fost inscrise 8.393 de masini in comparatie cu 12.827 masini, in aceeasi perioada din 2006.
In schimb, in ceea ce priveste numarul autoturismelor noi inmatriculate, acesta s-a majorat, in primele doua luni ale anului, cu 13% fata de perioada similara a anului 2006, fiind inscrise 37.556 de masini.
Dublu avantaj pentru masinile noi
Pe langa faptul ca vanzarile de masini noi sunt impulsionate direct de taxa de prima inmatriculare, ele sunt avantajate si indirect. Potrivit declaratiilor oficialilor MFP, principala destinatie a banilor din aceasta taxa este finantarea celebrei actiuni “rabla”, una centrata pe innoirea parcului auto.
Guvernul a cheltuit anul trecut pentru innoirea parcului auto 43,8 milioane lei, iar pentru acest an si-a programat o investitie de 45,3 milioane lei. Sumele incasate la bugetul de stat sunt menite sa contribuie la achizitionarea de 31 mii de autoturisme noi. Astfel, fiecare cetatean care doreste sa isi caseze masina mai veche de 12 ani va obtine in schimb trei mii lei, pe care va trebui sa ii dea ca avans pentru cumpararea, in rate, a unei masini noi.
Conform reglementarilor in vigoare, taxa de prima inmatriculare perceputa in Romania este mai mare in cazul automobilelor second-hand importate din alte tari ale Uniunii Europene fata de cea platita pentru autovehiculele similare cumparate in tara.
Autoritatile au introdus aceasta taxa la inceputul anului si au afirmat ca, astfel, doresc sa limiteze importul de masini poluante, dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana. Aceasta masura a fost, insa, criticata de Comisia Europeana.
Valoarea taxei de prima inmatriculare se stabileste in functie de capacitatea cilindrica a masinii, de vechime si de norma de poluare. Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, cu o capacitate cilindrica de 600 cmc, dotate cu euro 4, si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, fara euro, si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc. Comisia Europeana a decis, saptamana trecuta, sa trimita Romaniei o notificare oficiala, prin care ii cere sa amendeze taxa de prima inmatriculare auto care discrimineaza masinile la mana a doua aduse din alte state membre. Scrisoarea trimisa Romaniei este prima etapa in cadrul procedurii de infrigement prevazute in Tratatul de aderare.
“Guvernul si-a stabilit scopul si este gata sa se confrunte cu Comisia si daca, la sfarsit, fie ca va pierde, fie ca va castiga, masura impusa isi va fi atins scopul. Mie asta mi se pare activitate guvernamentala coerenta”, a declarat, in urma cu o luna, Sebastian Vladescu, citat de NewsIn. “Nu vrem sa desfiintam taxa. Nu vrem. Este o decizie politica a Guvernului. Vrem sa gasim solutii impreuna cu oficialii de la CE, dar in conditiile in care vrem sa mentinem taxa pentru a proteja mediul”, a afirmat ministrul Finantelor la acea vreme. Mai mult, ministrul Finantelor considera ca taxa de prima inmatriculare auto nu este relevanta ca pondere in totalul veniturilor bugetare, incasarile din aceasta taxa fiind foarte mici.
In cazul in care Romania nu modifica normele care au dus la incalcarea dreptului comunitar, Comisia va emite un aviz motivat, iar statul membru este obligat sa aplice prevederile acestuia in cel mult doua luni, daca nu este prevazut altfel. In cazul unui alt raspuns considerat nesatisfacator, CE va aduce Romania in fata Curtii Europene de Justitie. CE a mai declansat aceeasi procedura impotriva altor sapte state.
Autor: Adina Vlad