Comentariile facute pe marginea articolului “Ce e bine si ce e rau in noul Cod Fiscal” surprind un fapt esential si ingrijorator: prin modificari la proiectul Ministerului Finantelor, Parlamentul a aprobat in cod doua prevederi contrare, care arunca microintreprinderile intr-o nebuloasa totala.

In legea de modificare a Codului Fiscal (Legea 343/2006), la articolul I punctele 67, 68 si 69 se afla prevederi ce reglementeaza functionarea microintreprinderilor. Printre altele, impozitul pe microintreprindere este stabilit a fi de 2% pe venit fata de 3% cat a fost pana in prezent . Insa din 2008 impozitul va urca la 2,5% pentru ca in 2009 sa ajunga la 3%.

In acelasi document, la articolul IV alineatul 1, se spune ca, o data cu aderarea Romaniei la UE in 2007, microintreprinderile nu vor mai primi facilitati fiscale, urmand sa fie impozitate cu 16% pe profit.

Intrebarea cititorilor pare atunci foarte fireasca: se desfiinteaza avanatjele fiscale ale microintreprinderile din 2007 in conformitate cu cerintele UE sau se va aplica impozitul prevazut la punctele 67 si 69, adica de 2,5 % in 2008 si de 3% in 2009?

Citeste si:  Euro - cotat pentru Craciun la 3,63 RON

Cine e vinovat pentru aceasta greseala?
Ministerul Finantelor a cerut eliminarea avantajelor fiscale acordate microintreprinderilor si impozitarea acestora pe profitul realizat cu 16% in proiectul de Cod Fiscal trimis Parlamentului.

Parlamentul a dorit sa mentina un impozit mai mic pentru microfirme, dar a adus prevederi suplimentare uitand sa le elimine pe cele contrare.

Aceasta greseala arata ca atat Ministerul Finantelor, cat si Parlamentul au aratat o falsa grija fata de micii intreprinzatori, urmand a invoca pretextul “noi am vrut, dar nu ne lasa UE”, ne-a declarat Gabriel Biris, avocat specializat in fiscalitate si in litigii financiare, partener la casa de avocatura Biris Goran.

Ce solutii sunt in acest moment
Parlamentul are timpul necesar pentru a rectifica greseala din Cod pana la data cand acesta va intra in vigoare. Problema se pune insa pentru care din solutiile contrare prezente in cod se va opta? Impozit de 2% sau de 16% pentru microfirme? Sau vor avea loc dezbateri mai ample asupra subiectului?

Citeste si:  Nicio zi fara miscare, mai ales in vacanta

Pastrarea impozitului redus ajuta companiile mici, spune Gabriel Biris, dar ar trebui eliminate toate posibilitatile de frauda prin intermediul acestora, lucru care in parte s-a realizat deja.

Din cauza timpului redus avut la dispozitie, cel mai probabil, Parlamentul va purcede doar la eliminarea uneia dintre prevederile contradictorii, crede Gabriel Biris.

Cum poti pacali prevederile fiscale ale noului cod

In comentariile facute pe marginea articolului noului Cod Fiscal, cititorii nostri s-au gandit la mai multe posibilitati de a eluda prevederile restrictive referitoare la microintreprinderi.

Si aici avem in vedere cele mai importante doua masuri antibuz: Nu vor fi considerate microintreprinderi firmele care au peste 50% din venituri realizate in urma activitatilor de consultanta si management.

Microintreprinderile care vor realiza venituri mai mari de 100 de mii de euro pe an acestea vor plati impozit pe profit de la inceputul anului.

Pentru a lamuri unele din aceste aspecte am apelat tot la Gabriel Biris, avocat specialist in litigii financiare.

Citeste si:  Dolarul incepe anul in scadere

Ai o microintreprindere si oferi consultanta? Vrei sa ai in continuare un impozit redus, dar legea nu te lasa? Crezi ca poti eluda legea schimband termenul de “consultanta” cu altceva?

Termenul de “consultanta si management” va fi foarte bine definit prin norme metodologice astfel incat o schimbare aparenta de nume sa nu poata masca adevarata activitate a microfirmei.

Solutia ar fi insa sa declari ca 49% din suma incasata este pentru servicii de consultanta, iar restul de 51% sa fie comision. Gabriel Biris avertizeaza insa ca nu toata lumea va putea face acest lucru si, in final, cele doua masuri antiabuz isi vor dovedi eficienta.

Autor: Ionut Baias