Cunoasterea de catre agentii economici a procedurii aplicate de Consiliul Concurentei in examinarea preliminara si investigarea practicilor anticoncurentiale interzise reprezinta o conditie esentiala pentru a asigura implementarea cat mai eficienta a Legii concurentei nr. 21/1996. Plangerile inaintate Consiliului Concurentei de catre persoanele fizice sau juridice ce se considera vatamate prin savarsirea unei practici dintre cele interzise de Legea concurentei constituie o sursa esentiala de informatii pentru detectarea incalcarii regulilor de concurenta. Daca, dupa examinarea prealabila a unei plangeri, se constata ca intr-un anumit caz exista suficiente elemente care indica savarsirea unei practici interzise de legea concurentei, institutia poate decide sa declanseze procedura de investigatie in termen de 30 de zile de la data inregistrarii plangerii.

Principalele faze ale procedurii de investigatie sunt examinarea plangerii, solicitarea de informatii, inspectia la fata locului (atunci cand este cazul), intocmirea raportului asupra investigatiei, audierea si luarea deciziilor. Consiliul Concurentei are obligatia de a informa partile cu privire la declansarea procedurii de investigatie. De asemenea, declansarea procedurii de investigatie intr-un anumit caz este adusa la cunostinta publicului. Ori de cate ori decide declansarea unei investigatii, presedintele Consiliului desemneaza un raportor, responsabil pentru intocmirea raportului asupra investigatiei. In cadrul procedurii de investigatie, raportorul este responsabil pentru instrumentarea tuturor actelor procedurii de investigatie. Inspectorii de concurenta au o serie de puteri de inspectie care includ, printre altele, dreptul de a intra in spatiile, terenurile sau mijloacele de transport pe care agentii economici ori asociatiile de agenti economici le detin legal, dreptul de a examina orice documente, registre, acte financiar-contabile si comerciale sau alte evidente legate de activitatea agentilor economici sau asociatiilor de agenti economici, indiferent de locul in care sunt depozitate, dreptul de a lua declaratii reprezentantilor si angajatilor agentului economic sau asociatiei de agenti economici referitoare la fapte sau documente considerate relevante, dreptul de a ridica sau de a obtine, in orice forma, copii ori extrase din orice documente, registre, acte financiar-contabile si comerciale sau din alte evidente legate de activitatea agentului economic sau asociatiei de agenti economici, dreptul de a sigila orice amplasament destinat activitatilor agentului economic sau asociatiei de agenti economici si orice documente, registre, acte financiar-contabile si comerciale sau alte evidente legate de activitatea agentului economic sau asociatiei de agenti economici, pe durata si in masura necesara inspectiei. De asemenea, inspectorii de concurenta pot face inspectii inopinate si pot solicita orice fel de informatii sau justificari legate de indeplinirea misiunii, atat la fata locului, cat si la convocare la sediul Consiliului Concurentei. In baza autorizarii judiciare date prin incheiere, inspectorul de concurenta poate efectua inspectii in orice alte spatii, inclusiv domiciliul, terenuri sau mijloace de transport apartinand conducatorilor, administratorilor, directorilor si altor angajati ai agentilor economici sau asociatiilor de agenti economici supusi investigatiei.

Citeste si:  Ucrainenii recupereaza RAFO

Orice procedura de investigatie necesita audierea agentilor economici participanti la intelegere. Acestia primesc, cu minimum 30 de zile inainte de data fixata pentru audiere, o copie a raportului de investigatie, spre luare la cunostinta. Neprezentarea sau renuntarea la audiere, precum si refuzul oricarei declaratii nu constituie impedimente pentru continuarea procedurii de investigatie.Presedintele Autoritatii de Concurenta poate permite partilor in cauza consultarea dosarului, exceptie facand documentele interne ale Consiliului si documentele care contin secrete de afaceri sau alte informatii.

Redactia Curentul