Testul efectuat de germanii de la ADAC n-a respectat regulile impuse de inventatorii probei – jurnalisti auto din Suedia -, putand fi socotit „o facatura” Logan a picat „testul elanului” organizat saptamana trecuta de ADAC (Automobil Club German), rasturnandu-se in incercarea de a evita brusc un obstacol, la viteza de 65 km/h.
Reprezentantii Dacia-Renault sustin ca testul a fost o „facatura” si ca masina fabricata la Colibasi n-a inregistrat asemenea probleme nici chiar la 100 km/h.
In ciuda mediatizarii, rezultatul testului ADAC nu pare sa fi provocat panica printre cumparatorii noii noastre masini nationale. In schimb, pentru specialistii auto au ramas cateva intrebari, una dintre acestea fiind generata de faptul ca germanii n-au furnizat toate detaliile si, in special, date despre conditiile in care s-a desfasurat testul.
Indemn controversat
Cei de la ADAC sunt contestati si pentru ca au inclus in comunicatul despre rezultatul testului o indicatie directa pentru milioanele de membri ai clubului: „Decat Logan, mai bine cumparati o masina germana la mana a doua”. Acest indemn a provocat iritare, iar Dacia-Renault a contraatacat anuntand o serie de teste care sa conteste experimentul ADAC.
Va prezentam ce inseamna „testul elanului” si care sunt reperele dupa care trebuie efectuat, potrivit lui Robert Adam, jurnalist la revista ACR. Automobil Club Roman este „frate” cu ADAC-ul german.
Ce inseamna „testul elanului”?
Putini dintre cei care au aflat de „performanta” Loganului in urma testului ADAC stiu ca proba la care a fost supusa masina romaneasca este de origine scandinava.
„Elk test” este utilizat in Suedia de zeci de ani, pentru a verifica si certifica daca un autoturism se comporta corect si sigur atunci cand trebuie sa evite un obstacol aparut pe carosabil, cum ar fi un elan, animal care poate fi des intalnit in tarile nordice.
Testul se face numai pe asfalt uscat, cu un traseu format din conuri de semnalizare asezate in forma de S, care simuleaza obstacolul, drumul si marginile drumului.
Masina este incarcata la capacitate cu pasageri, toti purtand centura de siguranta, iar portbagajul este umplut cu bagaje pentru a se atinge astfel greutatea maxima permisa a autovehiculului.
Cand soferul intra in portiunea de test, evita rapid obstacolul, intrand pe sensul opus, dupa care revine pe banda pe care se deplasa, pentru a evita traficul imaginar de pe sensul opus.
Testul se repeta, crescand viteza de intrare, progresiv, pana cand masina derapeaza si loveste conurile. Acest lucru se intampla de obicei la viteze de peste 70-80 km/h. Viteza respectiva este considerata limita la care autoturismul trece „testul elanului”.
In trafic real, intrarea pe sensul opus poate fi foarte periculoasa, de aceea se recomanda incercarea ocolirii elanului, printr-o franare puternica si o regrupare pe acostament sau in zonele libere de la marginea soselei.
Daca nu este posibila evitarea coliziunii, se recomanda lovirea partii din spate a elanului, pentru a-i proteja pe ocupantii locurilor din fata de coarnele animalului, care pot penetra parbrizul.
Trabantul, mai tare ca Mercedesul A-Klasse
Testul a devenit celebru in 1997, dupa ce un jurnalist suedez a rasturnat modelul Mercedes A-Klasse in „testul elanului”, in timp ce un Trabant, cu invechita sa conceptie, a reusit sa treaca proba fara nici o problema, la aceeasi viteza si in aceleasi conditii.
Desi nu are caracter oficial, asa cum sunt testele EuroNCAP (probe care releva gradul de protectie a pasagerilor in caz de accident), „testul elanului” este luat in considerare de marea majoritate a constructorilor de automobile, care, de obicei, efectueaza acest test cu noile modele inainte de lansare.
Cu toate acestea, intrucat nu exista o metodologie foarte clara legata de respectarea aceleiasi distante intre jaloane, iar pilotul si stilul de condus sunt variabile, factori care pot influenta decisiv rezultatul testului, „elanul” nu este considerat inca o proba decisiva pentru siguranta unui vehicul. Rolul acestui test ramane, cel putin pe moment, consultativ.
Casca si centura sunt obligatorii
Membrii VDA (asociatie a automobilistilor din Germania – alta decat ADAC) au stabilit, in 1997, un test-standard de evitare a unui obstacol, denumit VDA Lane Change Test, care deriva din „Elk test”, dar are elemente imbunatatite, menite sa reduca din influenta pilotului asupra rezultatelor testului.
Din comoditate, testele uzuale asemanatoare cu „testul elanului” se fac avand la bord doar pilotul, echipat cu casca si purtand centura de siguranta.
Renault si Dacia au toate motivele sa conteste rezultatele expertilor ADAC mai ales ca, din fotografiile prezentate, se observa ca pilotul german care a testat Loganul n-a respectat nici macar una dintre cerintele impuse de regulament.