Se pare ca franciza nu mai este o necunoscuta pentru oamenii de afaceri romani. Faptul ca acestia au reactionat prompt la oportunitatile pe care le ofera un francizor strain nu este un lucru surprinzator. Astfel, firmele autohtone au urmat modelul suratelor de peste granita, ele devenind la randul lor francizori. In acest moment 47 de marci romanesti vand francize, iar sase dintre ele s-au dezvoltat regional si functioneaza peste hotare. Printre acestea se numara Romstal, Mobexpert, Jolidon si Leonardo, a spus directorul companiei CHR Consulting, Razvan Blid mentionand si doi dintre marii francizori care intentioneaza sa intre anul acesta in Romania, respectiv IKEA si Starbucks.
Anul trecut – 1 mld. euro
Cifra de afaceri a retelelor de franciza ar putea creste in acest an cu 50%, la 1,5 miliarde de euro, pe fondul intrarii pe piata a marilor firme internationale, a declarat Blid. “Este o estimare, insa valoarea la cifrei de afaceri la finele anului 2007 depinde de noile branduri care vor intra si de succesul pe care il vor avea pe piata romaneasca. Vom vedea in acest an nume mari de firme straine care vor intra pe piata romaneasca”, a spus Blid. Pentru anul 2007, reprezentantul CHR apreciaza ca pe langa brandurile straine care se vor extinde in franciza in Romania va avea loc si o dezvoltare a marcilor romanesti. In prezent peste 47 de marci romanesti au doi sau mai multi parteneri prin acest sistem in Romania. In anul 2006 cifra de afaceri a retelelor de franciza a fost de un miliard de euro, fata de nivelul de 890 de milioane de euro in 2005.
Capitala detine 65% din piata
Peste 65% din cifra de afaceri a retelelor de franciza a fost generata de activitatea din Bucuresti. Acest rezultat arata ca orasele din provicie au potential imens, a mai spus Blid. In anul 2006 erau inregistrate 285 de branduri, operate in 900 de retele de franciza. “Romania este una din statele fruntase din regiune in ceea ce priveste numarul retelelor de franciza, depasind state ca Bulgaria sau Cehia. Doar Ungaria ne depaseste, cu o retea de 400 de modele de franciza”, a precizat Blid.
Sunt insa si state unde sistemul de franciza este foarte dezvoltat, unul dintre exemple fiind Franta care are peste 18.000 de francizati si 900 de retele. In ceea ce priveste valoarea investitiilor necesare deschiderii unei afaceri in franciza, care includ taxa de intrare si investitia efectiva pentru locatie, aceasta poate porni de la cateva mii de euro si poate ajunge la milioane de euro.
Fornetti – cea mai populara marca
Cea mai populara marca care s-a extins in franciza in Romania este cea de patiserii Fornetti, care numara 550 de magazine in toata tara, datorita investitiei reduse necesare demararii afacerii, care se ridica la 7.000-9.000 de euro, in functie de locatie. La polul opus se afla marci precum reteaua de magazine Zara pentru care doar taxa de intrare pentru masterfranciza ajunge la un milion de euro. “Piata romaneasca a francizei este inca imatura, lucru care se vede din numarul redus de aderenti la o retea, de 3-3,5 francizati. Sunt doar cateva exceptii in cazul carora numarul celor care cumpara marca este mai mare”, a adaugat Blid.
Rata de succes a francizei in Romania – 89%
Rata de succes a retelelor de fraciza a fost estimata de reprezentantul CHR Consulting la 89%.
Cele mai importante retele de franciza din Romania sunt in domeniul retail, distributie si servicii, marcile din domeniul productiei fiind mai putin interesante, avand in vedere investitiile mari pentru demararea afacerii. Blid a participat la conferinta de deschidere a celei de-a treia editii a targului RoFrancize.
Targul se desfasoara in perioada 16-18 februarie la complexul expozitional Romexpo si cuprinde 47 de firme care propun 60 de modele de afaceri diferite. Firmele participante provin din Romania, Grecia, Italia, Portugalia, Statele Unite ale Americii si Franta.
Autor: Gabriel Botezatu