– Registrul Comertului trece din subordinea Ministerului de Justitie in aceea a Camerelor de Comert si Industrie, revenindu-se la situatia dinainte de 2002
– Situatia patrimoniului de 10 milioane de euro va fi reglementata printr-o alta lege, care nu va putea fi adoptata decat dupa 1 ianuarie 2007
– Proiectul de Lege a Camerelor de Comert si Industrie a provocat dezbateri aprinse in Camera Deputatilor, divizand coalitia intre PC si PD, de o parte, si PNL si UDMR, de cealalta parte
Prin voturile deputatilor PNL, UDMR, PRM si grupului minoritatilor nationale a fost adoptat controversatul articol 4, care prevede ca administrarea si functionarea Registrului Comertului sa fie de competenta Camerelor de Comert si Industrie din fiecare unitate administrativ-teritoriala. In tabara adversa s-au situat PSD, PC si PD care sustin ca ONRC sa ramana in custodia Ministerului de Justitie.
Conflict intre MJ si CCIR
Discutii aprinse a provocat si articolul 59 din lege ce stipuleaza ca patrimoniul ONRC, estimat la 10 milioane de euro, va fi transferat in folosinta Camerelor de Comert de la 1 ianuarie 2007. In urma discutiilor, in varianta adoptata de Camera Deputatilor, s-a decis ca trecerea patrimoniului din sfera publica (Ministerul de Justitie) in cea privata, a Camerelor de Comert, trebuie reglementata prin lege, dar nu mai devreme de 1 ianuarie 2007. Cu alte cuvinte, Camerele de Comert au primit in administrare o institutie care a avut un profit de 15 milioane de euro in perioada 2003-2005, dar soarta patrimoniului acesteia ramane in suspensie, cel putin pana la anul.
Ambiguitatea asupra patrimoniului este o solutie de compromis in cazul unei probleme care a divizat atat coalitia, cat si opozitia. O data cu reinfiintarea Registrului Comertului in 1990, acesta a functionat pe langa CCIR pana in 2002 cand a fost repartizat in gestiunea MJ, ca institutie publica. Oficialii din minister sustin ca masura a fost ceruta de Uniunea Europeana pentru a elimina inscrierile fictive ale unor firme, fenomen acuzat de oficialii europeni, si pentru gestionarea Registrului de personal calificat. Camerele de Comert au considerat masura ca o deposedare fortata a unor bunuri private si au contestat modul in care Registrul a fost administrat. “Ministerul a marit numarul angajatilor, a majorat cheltuielile cu spatiile utilizate pe care le-a inchiriat la preturi spectaculoase si a scumpit taxele” a declarat Victor Babiuc, presedinte al CCI a municipiului Bucuresti.
Acuze de neconstitutionalitate
Proiectul de lege care sa reglementeze revenirea la situatia dinainte de 2002 a fost intocmit de catre deputatul Ovidiu Silaghi si senatorul Viorel Arion, ambii membri ai PNL. Cei doi au fost acuzati ca sunt in conflict de interese deoarece conduc Camerele de Comert din Satu Mare, respectiv Hunedoara. Actualul director-general al ONRC, Eugen Ghiulea, sustine ca proiectul celor doi incalca prevederile constitutionale deoarece atribuirea directa catre Camerele de Comert a unui bun public incalca principiul egalitatii de tratament.
Apoi Legea Camerelor de Comert este o lege ordinara care se refera la o institutie – ONRC – a carei activitate este reglementata de o lege organica. Ghiulea a mai spus ca cele 42 de Camere de Comert, ca entitati private si independente, nu au capacitatea administrativa, financiara si fiscala pentru a coordona activitatea ONRC, institutie centralizata.
Ajunsa la Camera Deputatilor, legea a provocat discutii aprinse in Comisiile Juridica si cea de Industrie, iar plenul a retrimis-o o data la aceste comisii. La sedinta de ieri, argumentele in favoarea acestei mutari au fost aduse in special de catre PNL. Astfel, Cristian Boureanu a spus ca patrimoniul Registrului Comertului a fost nationalizat de comunisti si, in consecinta, trebuie restituit.
O pozitie similara a avut-o liderul grupului minoritatilor, Varujan Pambuccian, care a spus ca patrimoniul OPRC are acelasi regim precum casele nationalizate, deci trebuie inapoiat proprietarilor de drept.
Autor: Adrian Ilie