Cine concureaza cu dvs pentru timpul si banii clientilor? Concurentii dvs. vand direct produse si servicii competitive, sunt substituenti sau posibili substituenti? Care sunt punctele forte si care cele slabe? Cum sunt pozitionati pe piata?
Analiza competitiva
O analiza buna a concurentei variaza in functie de industria in care sunteti si de strategia si planul de marketing pe care-l aveti. O analiza competitiva comprehensiva are cateva puncte general valabile.
Incepeti prin a explica natura generala a concurentei in tipul dvs de afacere si modul in care clientii par sa aleaga un furnizor in locul altuia. Ce-i face pe clienti sa se decida? Pretul sau ratele, reputatia sau imaginea si vizibilitatea? Sunt numele marcilor importante? Cat de importante sunt referintele in furnizarea de servicii pe termen-lung cu clienti satisfacuti?
De exemplu, concurenta in domeniul restaurantelor, poate depinde de reputatie si de tendinte, intr-un anumit sector al pietei, si de locatie si de locurile de parcare in alt sector. Pentru Internet si pentru furnizorii de Internet, pot fi importante semnalele de ocupat de la un client conectat pe dial-up. Decizia de achizitionare a unui automobil poate fi bazata pe stil, viteza sau reputatia sigurantei.
Pentru multe servicii profesionale, natura competitiei depinde de referinte, pentru ca publicitatea nu este pe deplin acceptata si deci nu are o influenta asa de mare. Exista competitia pretului intre avocati, doctori sau contabili?
Cum isi aleg oamenii agentia de turism sau florarul pentru nunta? De ce este ales un anumit peisagist in locul altuia? De ce ar alege cineva McDonalds, o marca internationala, in locul unei marci locale? De ce ar trebui sa alegi un computer Dell in locul unui HP sau Gateway? Ce factori sunt cei mai importanti pentru afacerea dvs? De ce? Acest tip de informatie este foarte important pentru a intelege natura concurentei.
Comparati-va produsele sau serviciile in lumina acelorasi factori de concurenta. Cum va descurcati din acest punct de vedere comparativ cu ceilalti?
De exemplu:
– Ca agent de turism poate ca oferiti bilete de avion mai convenabile ca alta agentie sau poate ca sunteti localizat lanaga o universitate mare si va ocupati de traficul studentilor. Alte agentii ar putea oferi servicii mai bune, o selectie mai buna, sau conexiuni ale computerelor mai bune.
– Computerul pe care il vindeti este mai bun sau mai rapid sau probabil ca este mai colorat. Alte magazine probabil ca ofera preturi si servicii mai bune.
– Probabil ca afacerea dvs de design grafic este ca si pret undeva la mijloc, dar este cunoscuta datorita eficientei, tehnicii si creativitatii.
– Poate ca masina dvs esta mai sigura, mai rapida, mai economica.
– Poate ca afacerea dvs de consultanta manageriala este formata dintr-un birou la dvs acasa, dar se bucura de relatii excelente cu producatori majori de pc-uri care va contacteaza in probleme de �vertical market� in care sunteti specializat.
Cu alte cuvinte, ar trebui sa stiti care este pozitia dvs in sectorul dvs de piata. De ce aleg oamenii produsele sau serviciile dvs in locul altora oferite in aceeasi categorie generala? Ce beneficii oferiti si la ce pret, cu cine si cum se compara oferta dvs? Ganditi-va la anumite tipuri specifice de beneficii, caracterisitici, grupuri de piata, comparand cu modul in care credeti dvs ca puteti face o diferenta.
Descrieti fiecare dintre concurentii dvs cei mai importanti in termenii acelorasi factori. Ar putea include marimea lor, cota de piata, calitatea comparativa a produselor, cresterea lor, resurse si capital disponibil, imagine, strategie de marketing, sectoare de piata targhet si orice altceva ce considerati dvs important.
Asigurati-va ca descrieti fiecare competitor in parte in functie de calitati si defecte si comparati-le cu ale dvs. Tineti cont de servicii, preturi, reputatie, management, pozitie financiara, cunoasterea marcii, dezvoltarea afacerii, tehnologie sau alti factori care vi se par importanti. In ce segment de piata operati? Care pare a fi strategia lor? Ce impact are asupra afacerii dvs. si ce amenintari sau oportunitati reprezinta acestia pentru dvs.?
Gasirea informatiilor in legatura cu concurenta.
Puteti gasi o incredibila cantitate de informatie pe Internet. Partea grea, desigur, este sa sortati informatia.
Accesul dvs la informatie de calitate va varia, bineinteles, de locatia dvs si de cine este concurenta dvs. Concurenta care este cotata la bursa va avea o cantitate semnificativa de informatie disponibila, de vreme ce rapoartele finanicare sunt o cerinta obligatorie pentru fiecare piata de actiuni serioasa din lume. Daca tinta dvs este cotata public aceasta trebuie sa raporteze informatii.
Informatia de calitate poate fi limitata in situatia in care concurenta dvs este o societate privata. Daca este posibil, ati putea juca rolul unui potential client si in acest fel sa castigati informatii din aceasta perspectiva.
Asociatiile industriale, publicatiile industriale, acoperirea media, informatiile din comunitatea financiara si propriile materiale de marketing si site-uri web pot fi resurse bune pentru a identifica factorii, �ratele� de performanta si pozitia fiecarui competitor.