Romania a fost respinsa din programin anul 2005 din cauza propunerilor neviabile. Proiectul Marco Polo”, ajutor pentru Rusia si Ucraina35% din costurile proiectelor, suportat de Comisia Europeana
Cu putin noroc, Romania ar putea intra in randul tarilor care sunt finantate de Comisia Europeana in domeniul transferului serviciilor de transport de marfuri de pe infrastructura rutiera pe cea feroviara si navala. Spunem cu putin noroc, deoarece, anul trecut, tara noastra a participat la acest program, insa fara succes. Proiectele care au fost prezentate nu au convins, oficialii europeni considerand ca nu sunt viabile si sustenabile, dupa incetarea ajutorului. Programul, denumit Marco Polo, va beneficia, in perioada 2007-2013, de fonduri in valoare de 400 de milioane de euro. In perioada 2003-2006, Rusia, Ucraina si cateva din tarile din zona Balcanilor au beneficiat de finantari in valoare de 100 milioane euro. Potrivit Mediafax, Ministerul Transporturilor incearca sa promoveze acest proiect, prin prezentarea conditiilor de finantare si a actiunilor eligibile. Programul, initiat de Comisia Europeana in 2003, urmareste limitarea degradarii drumurilor si a poluarii rezultate din utilizarea combustibililor fosili.
Finantarea are in vedere imbunatatirea serviciilor de transport, iar principalii beneficiari sunt companiile de transport si institutiile publice. Conditiile de finantare prevad o acoperire din fonduri europene de 35% din totalul costurilor proiectelor si acordarea unei subventii de un euro pentru mutarea de pe rutier pe feroviar sau maritim a unei cantitati de marfa de 500 de tone/kilometru sau a 2.000 de metri cubi/km. Printre criteriile de selectie se numara capacitatea tehnica si financiara a companiilor si neafectarea liberei concurente. Criteriile de eligibilitate vizeaza, printre altele, originalitatea proiectelor, implicarea unui partener din state membre UE si o durata maxima de 36 de luni. Proiectele din domeniul transportului maritim trebuie sa aiba o durata de cel mult 60 de luni, iar limita maxima a grantului a fost stabilita la 2,5 mil. euro. Proiectele de fluidizare a traficului rutier au o limita a finantarii de 1,5 mil. euro. Pentru proiectele de instruire a personalului, derulate pe maximum 24 de luni, granturile sunt de cel mult 250.000 de euro.

Citeste si:  Investitor pe bursa cu bani de la banca

Crestere anuala de peste 60%

Evaluarea proiectelor va fi realizata de Comisia Europeana si va tine cont de cantitatea de marfa transferata, de beneficiile aduse mediului, de credibilitatea proiectului, de inovativitate si de capacitatea de sustinere a proiectului dupa acordarea fondurilor prin programul Marco Polo. La debutul programului, circa 92% dintre proiectele propuse spre avizare au constat in programe de transport intermodal, restul fiind destinat instruirii personalului de transport. In 2004, 75% dintre proiecte au vizat transferul intermodal, 13% au fost proiecte de instruire a personalului, restul fiind programe de pregatire a programelor de transfer intermodal. Potrivit unui studiu realizat de Comisia Europeana, pana in anul 2013 numarul transportatorilor de marfa se va dubla, peste 60% dintre acestia fiind operatori rutieri de transport. Cresterea anuala a pietei transporturilor de marfa este de 2,8%, cea mai mare dinamica avand-o transportul rutier, cu o crestere de 35%. Transportul maritim pe distante scurte marcheaza un salt anual de 31%, transportul pe cai navigabile interne – 9%, iar cel feroviar – 6%. Pe calea ferata s-a remarcat o diminuare a declinului inceput in 2001. Programul se adreseaza si companiilor sau institutiilor publice care realizeaza proiecte fara alta finantare europeana, de constructie a unor “autostrazi maritime”, precum si programe de fluidizare a traficului si de imbunatatire a sistemelor logistice.

Citeste si:  Batalie pe actiuni de 235 de milioane de euro la Petrom

Autor: Ionela Neagu