Romania detine in prezent 400 de francize, inregistrand o treime din “afacerile la cheie” existente in Franta. Sistemul este in expansiune, spun specialistii, care estimeaza ca cifra de afaceri a unitatilor din tara noastra se va ridica la 1,2 miliarde de euro numai in primele sase luni ale acestui an. Potrivit unui studiu CHR Consulting, romanii prefera afacerile “made in” SUA si Franta. Afacerile la cheie sunt alegerea unui numar din ce in ce mai mare de romani care vor sa renunte la statutul de angajat, dar fara sa-si asume riscuri financiare mari. Investitorul autohton este, potrivit CHR Consulting si Capital, “o persoana intre 35-45 de ani, cu studii superioare, fost angajat, care aduce jumatate din suma din rezervele personale si jumatate din surse atrase (credite, finantari s.a.)”. Un studiu realizat de CHR Consulting arata ca romanii sunt foarte interesati de afacerile din domeniul retail (56%). In schimb, 29% dintre francize sunt in domeniul servicii, iar 15% in sectorul fast-food. Cel mai des sunt cumparate brandurile din Statele Unite ale Americii, Italia si Franta. Piata francizelor este atat de variata, incat romanii pot alege intre afaceri care necesita o investitie initiala de la 3.500 de euro pana la 2 milioane de euro. „Referitor la nivelul mediu al investitiilor pe piata francizei, se constata o tendinta de crestere, de la 150.000 de euro la 200.000 de euro, pe unitate, în sectorul de retail, si de la 25.000 euro la 40.000 euro în segmentul serviciilor”, a declarat ieri Iulian Bortos, redactor sef al revistei Capital. Razvan Bild, partener CHR Consulting, considera ca domeniul afacerilor la cheie, care a depasit in prezent cifra 400, va deveni din ce in ce mai atragator. “In 2008, tendinta este ca franciza sa atraga multe investitii de tip «new players», care vin de pe piata bursiera si imobiliara si care nu mai au randamentul asteptat pe acele piete”, este de parere Bild. Cele mai scumpe francize sunt, conform datelor CHR Consulting, in domeniul fast-food. Cumpararea afacerii KFC si Pizza Hut costa intre 300.000- 1 milion de euro, iar infiintarea unei noi unitati McDonald’s in tara noastra poate ajunge si la 850.000 de euro.
O franciza din trei, marca autohtona
Dintre cele 403 francize existente in acest moment in tara noastra, 155 sunt autohtone. Datele statistice arata ca, in decurs de trei ani, numarul afacerilor la cheie a crescut de aproape trei ori, iar cea mai spectaculoasa evolutie au inregistrat-o francizele romanesti. Cea mai puternica afacere la cheie din tara noastra este Romstal, care care a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 195 milioane euro. Firma are si una dintre cele mai extinse retele, 107 unitati. Cel mai mare numar de unitati le are Rodipet (307 unitati), afacere care ocupa locul 1 si in topul celor mai ieftine francize, intrarea in retea fiind gratuita. Costurile unei francize includ pe langa taxa de intrare in retea, care variaza intre 0 euro si 200.000 euro (in domeniul retail) sau intre 500 – 2.000.000 de euro (in domeniul serviciilor), redevente anuale si taxe de publicitate. Daca in Romania sistemul este relativ recent, in SUA, acesta functioneaza din anii ’30. De altfel, SUA ocupa locul 1 pe plan international in sectorul francize, avand inregistrate 1.700 de astfel de afaceri. In Europa, Franta si Portugalia sunt primele cu peste o mie de retele functionale. Clasamentul CHR Consulting si studiul privind piata internationala a francizelor sunt incluse in Topul Capital “120 francize de top din România 2008”.
Autor: Florina Andronache