Poate mai mult decat alte domenii din sfera comunicarii, piata advertisingului este una supusa constant imperativului schimbarii, o consecinta fireasca a faptului ca doua dintre componentele sale majore – mesajul propriu-zis, dar si mediul utilizat pentru transmiterea acestuia – sunt supuse unui proces rapid de “alterare” (fie ca este vorba de reclama la TV, radio, reviste, outdoor, exista o “perioada de valabilitate” a produsului mediatic). Publicitarii se afla astfel intr-o cautare continua – nu numai in ceea ce priveste modul in care atrag atentia publicului, din ce in ce mai capricios, dar si mijlocul folosit in acest sens, ceea ce face ca orientarea catre formele inovative de media utilizate sa devina astfel tot mai pregnanta.

Izolarea de stimulii exteriori este cheia eficientei

In cadrul acestor tipuri de media, un rol deosebit incepe sa fie jucat, si pe piata romaneasca, de reclama in lift, aceasta reprezentand o modalitate mult mai directa de a atrage atentia consumatorului, prin stabilirea unui “dialog” individual cu acesta, de multe ori “nebruiat” de elemente exterioare (articole, alte mesaje publicitare etc.). Tudor Maxim, managing director al companiei de profil Elevate, este cel care puncteaza tocmai acest avantaj: “Nu iti doresti un consumator pe care sa il poti inchide intr-o camera, sa inchizi usa si sa il lasi sa citeasca mesajul tau cu toata atentia sa? Asta ofera liftul, un spatiu captiv in care vezi un mesaj, maximum doua, publicitare. Acest lucru nu este posibil pe celelalte canale, unde mesajele promotionale se amesteca intre ele. In lift, o companie se diferentiaza de multimea de panouri de pe strada si de calupurile numeroase de reclame de la televizor”.
Compania Elevate, primul jucator major de pe piata romaneasca de profil, a fost infiintata in aprilie 2005, aceasta reusind, pe parcursul celor aproximativ 2 ani de existenta, sa-si pastreze statutul de lider in domeniu, cu o cota de piata de peste 85%.
Dupa cum ne-a declarat Tudor Maxim, pe aceasta piata, aflata in formare, nu poate fi inca vorba de un peisaj concurential solid: “Piata de indoor advertising in genere este o piata in crestere, departe de maturitate, iar reclama in lift este inca la inceputuri. Concurentii care au aparut intre timp nu au o strategie proprie prin care sa se diferentieze, ci au copiat in masura importanta modelul de afaceri dezvoltat de noi”.
In ceea ce priveste eficienta unui astfel de mesaj publicitar, directorul Elevate ne-a precizat ca aceasta “este data de numeroase aspecte in cadrul unui mix media. Orice produs sau serviciu care se potriveste targetului celor care locuiesc la bloc, promovat intr-o maniera eficienta, poate da rezultate foarte bune”.
Pentru cei care ar fi ingrijorati de “vizibilitatea” unei reclame plasate in lift, Tudor Maxim subliniaza ca exista, in cazul acestui mediu neconventional, o audienta “comparabila cu cea a unui cotidian central cu tiraj mediu – avem in retea peste 1.500 de lifturi din Bucuresti si din provincie, cu o medie/lift de 80 de locatari care il folosesc, plus o medie/lift lunara de 160 de vizitatori”.

Citeste si:  Brandul de tara, reusit si nu prea

Costurile reduse fac aceasta varianta extrem de tentanta

Desi, in privinta locului pe care-l ocupa Romania din punctul de vedere al formelor de innovative media, reprezentantul Elevate puncteaza fara drept de apel ca “suntem in urma”, el subliniaza faptul ca “exista mai putina indrazneala in Romania in a implementa solutii inovative, insa nu stam totusi rau cu creativitatea”. Acesta se declara cu siguranta optimist in ceea ce priveste viitorul acestei modalitati de promovare in tara noastra, accentuand faptul ca “in contextul aglomerarii de mesaje publicitare pe toate celelalte canale, reclama in lift nu are de ce sa nu aiba un viitor bun, atat timp cat investitiile in publicitate cresc”.
Mai mult decat atat, Tudor Maxim tine sa sublinieze unul dintre avantajele majore ale reclamei in lift, ceea ce o transforma intr-o varianta deosebit de tentanta – costurile reduse: “Cheltuielile pentru reclama in lift sunt inca mici comparativ cu alte medii, ca outdoor-ul sau Internetul. Trendul este de crestere a investitiilor in reclama in lift. Cu cat mai multe companii vor sti sau se vor obisnui cu acest nou canal media, si veniturile si dezvoltarea vor creste proportional”.

Citeste si:  Cand continuturile generate de utilizatori se impun

Autor: Adriana Dragusin