Comisia Europeana (CE) va propune ministrilor de finante, in aceasta primavara, introducerea unei taxe ecologice pentru posesorii de autovehicule, la nivel paneuropean. Noua taxa va inlocui, din 2009, actualele taxe pentru utilizarea drumurilor sau pentru înmatriculare, potrivit cotidianului britanic The Sunday Telegraph. Pe de alta parte, in Romania, taxa de inmatriculare auto – ramasa inca in dezbaterea CE – a adus la buget, in primele saptamani ale lunii ianuarie, circa 500.000 lei. In ceea ce priveste numarul masinilor care s-au prezentat la omologare pentru prima inmatriculare, acesta s-a redus la jumatate in prima parte a lui ianuarie, fata de perioada similara a anului trecut.

Prevederile din Codul Fiscal legate de taxa de prima inmatriculare contravin Articolului 90 al Tratatului UE si, totodata, contravin acquis-ului comunitar. Potrivit comisarului european Leonard Orban, din aceasta cauza, fiind vorba de o legislatie care este neconforma cu principiile Tratatului, daca nu vor fi modificate rapid aceste prevederi, este foarte posibil ca în martie sa se deschida procedura de încalcare a Tratatului. Orban a mai spus ca, pana in prezent, Comisia Europeana (CE) nu a luat inca o decizie privind taxa romaneasca de prima inmatriculare.

„Din ce am înteles eu si din semnalele pe care le am de la Comisia Europeana, a fost sesizata disponibilitatea autoritatilor române de a discuta în continuare solutii cu privire la aceasta chestiune“, a declarat comisarul european, intr-un interviu acordat Radio Romania Actualitati, unde a prezentat punctul de vedere al Directiei de impozitare din cadrul CE.

„Problema nu este taxa, ci nivelul taxei. Dar mai sunt si alte elemente, în total patru elemente, care sunt considerate ca fiind contrare prevederilor Tratatului UE si acquis-ului comunitar“, a precizat Orban. Acesta a subliniat ca autoritatile de la Bucuresti sunt dispuse sa gaseasca o solutie în sensul de a nu încalca Tratatul UE. Leonard Orban a dat ca exemplu cazul similar al Poloniei si Ungariei, unde Curtea Europeana de Justitie a decis nu numai revocarea prevederilor, ci si înapoierea banilor catre persoanele pagubite de taxele dovedite ilegale. Autoritatile poloneze au încalcat legislatia europeana prin impunerea unor niveluri mai ridicate ale accizelor pentru automobilele second-hand importate din UE comparativ cu vehiculele rulate în Polonia, a anuntat saptamana trecuta Curtea Europeana de Justitie.

Saptamâna trecuta, Executivul european a decis sa înceapa o ancheta, acuzând România de încalcarea articolului 90 din Tratatul de aderare la UE prin introducerea taxei auto de prima înmatriculare, de la 1 ianuarie 2007. Taxa a fost introdusa în Codul Fiscal, fiind diferentiata în functie de capacitatea cilindrica a motorului, gradul de poluare si vechimea masinii.

Articolul interzice statelor membre sa introduca taxe prin care sa discrimineze, direct sau indirect, produse din alte tari membre, în competitia de pe piata cu produsele similare autohtone.

Tariceanu: Vom tine cont de observatiile CE

Premierul Calin Popescu Tariceanu a declarat, recent, ca Guvernul va analiza si va tine cont de observatiile CE, având însa în vedere si faptul ca România nu este „lada de gunoi a Europei“ în care sunt importate permanent masini de mâna a doua. El a apreciat ca observatiile CE nu se refera la legalitatea taxei, ci la cuantumul acesteia care, în anumite cazuri, depaseste valoarea reziduala a masinii. Nivelul taxei de prima înmatriculare, stabilit initial la un maxim de circa 3.500 euro, a ajuns, dupa ce a trecut prin Parlament, la un cuantum de 7.500 euro, diferentiata în functie de capacitatea cilindrica a motorului, gradul de poluare si vechimea masinii.

Circa 500.000 de lei incasati din taxa de inmatriculare

In primele doua saptamani ale acestei luni au fost colectate la bugetul de stat 522.143 de lei din taxa de inmatriculare, ne-a declarat Daniel Chitoiu, vicepresedinte al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF). „S-au colectat bani din 28 de judete, iar 102.043 lei din suma totala au fost incasati din Bucuresti“, a spus oficialul ANAF.

In ceea ce priveste numarul masinilor care s-au prezentat la omologare pentru prima inmatriculare, acesta s-a redus la jumatate in prima parte a lunii ianuarie, fata de perioada similara a anului trecut. „Din evidentele Registrului Auto Roman rezulta ca, in perioada 1.01 – 11.01.2007, s-au prezentat la omologare pentru prima inmatriculare un numar de 1.963 de autovehicule fata de 2.399 in aceeasi perioada a anului trecut“, ne-a declarat purtatorul de cuvant al RAR, Iza Tache-Gherhes. Cu toate acesta, dupa cum a subliniat reprezentantul RAR, „asta nu inseamna ca toate aceste autovehicule au achitat taxa de prima inmatriculare, pentru ca unele dintre ele au fost introduse in tara anul tecut si au achitat deja accize“.

Vignetele si taxele de inmatriculare ar putea disparea din 2009

Comisia Europeana(CE) va propune introducerea unei taxe ecologice pentru posesorii de autovehicule, la nivel paneuropean, pentru a înlocui actualele taxe pentru utilizarea drumurilor sau pentru înmatriculare, potrivit cotidianului britanic The Sunday Telegraph, citat de Mediafax. Executivul European va prezenta propunerea, în aceasta primavara, ministrilor finantelor, dar este putin probabil ca taxa sa intre în vigoare înainte de 2009.

În ceea ce priveste modalitatea de calcul, 25% din valoarea taxei va depinde de nivelul emisiilor de dioxid de carbon ale vehiculului. Metodologia de calcul va fi unica, la nivelul UE, dar autoritatile vor avea posibilitatea sa stabileasca la nivel local rata de impozitare, potrivit proiectului Comisiei.

Comisarul european pentru Fiscalitate, László Kovács, a declarat, într-un interviu acordat The Sunday Telegraph, ca il îngrijoreaza modul în care contribuabilii sunt obligati sa achite taxa de înmatriculare într-un stat, iar atunci când se muta într-o alta tara, poate fi nevoie de achitarea unei a doua taxe de înregistrare. „Acest fapt reprezinta dubla impozitare, respectiv o bariera interna existenta pe piata“, a spus Kovacs. Oficialul european a adaugat ca „la momentul actual, nu exista transparenta, iar sistemul propus va fi mult mai simplu pentru companii“.

Autor: Senica Micu