Pentru primarul Capitalei, anul 2005 a fost unul pregatitor, in care a lansat zeci de proiecte si de studii de fezabilitate. Greul abia acum incepe. In prima parte a acestui an, municipalitatea va licita aproape un miliard de euro pentru demararea proiectelor, 90% din ele vizand infrastructura si mobilierul stradal. In anii 2006, 2007 si 2008, Bucurestiul se va transforma intr-un adevarat santier, care va bulversa traficul si asa problematic.
“Ma ingrijoreaza faptul ca lucrarile pe care le-am stabilit vor crea o problema suplimentara traficului in Bucuresti. Vor fi ani extrem de grei si imi cer anticipat scuze cetatenilor, dar n-am solutie, imi asum acest risc politic pentru ca nu putem sa amanam la nesfarsit rezolvarea necazurilor cu infrastructura”, a declarat primarul general. Reabilitarea strazilor, a liniilor de tramvai, a retelelor termice, a centrului istoric, extinderea retelelor de apa si canalizare, sisteme de parcare supraterana si subterana, precum si controversatul pasaj Basarab sunt numai cateva din proiectele care se vor demara in acest an. In total, municipalitatea va investi in infrastructura aproape 2,8 miliarde de euro, restul banilor vor veni de la parteneri publici sau privati. “Toti furnizorii de utilitati trebuie sa colaboreze si voi impune restrictii la interventii astfel incat, dupa ce am rezolvat o cale de acces importanta, sa nu mai vina Apa Nova sau Distrigaz in spatele nostru si sa sparga”, adauga Videanu.
In 2005 s-a pregatit terenul
Din aprilie 2005, de cand a fost investiti in functia de primar general al Capitalei, Adriean Videanu a trebuit sa gestioneze un Bucuresti inundat, greve si marsuri de protest, dar si probleme mostenite de ani, legate de trafic sau de infrastructura subterana. In cazul acestora din urma nu s-a vazut, deocamdata, nici o schimbare, insa primarul motiveaza ca in decursul celor 8 luni s-a ocupat de crearea premiselor pentru amplele lucrari ce vor urma. “Toata lumea asteapta rezultate imediat, dar sunt anumite prevederi legale pe care trebuie sa le respect – studiul de fezabilitate, proiectul tehnic, licitatia si abia apoi se trece la executarea lucrarii, iar acest lucru inseamna cateva luni. Stiam ca e un an greu, pregatitor, in care lumea n-o sa vada mare lucru, A fost anul in care mi-am propus studii de fezabilitate, proiecte si atragerea de fonduri, iar din 2006 sa se inceapa derularea lor”. Conform primarului, prioritatea o constituie infrastrucura si mobilierul stradal, numai 10% din proiecte vizeaza reabilitarea parcurilor, a lacurilor din administrarea primariei, protectia mediului sau extinderea zonei verzi.
Bucurestiul, pe urmele Parisului
Potrivit unui Plan Urbanistic Zonal aprobat de Consiliul General, in Capitala se vor putea vedea opt tipuri de mobilier stradal, in functie de categoria de strada, de incarcatura istorica sau de dimensiune. Pentru a nu-si nega denumirea de “micul Paris”, romanii se mai uita si peste gard, la vecinii francezi. In acest sens, Adriean Videanu a solicitat primarului Parisului o intrevedere a designerilor francezi cu reprezentantii comisiei tehnice de urbanism a PMB pentru un “schimb de experienta”: “Nu vreau sa copiez, ci doar sa vad cum au rezolvat ei problema mobilierului stradal, cautam cele mai bune solutii, si eu zic ca vor fi schimbari fundamentale. In prezent, spre exemplu, mobilierul Bulevardului Regina Elisabeta este sub orice critica sub aspectul calitatii, nu exista o regula cate cosuri de gunoi, cate chioscuri de ziare, cate bancute trebuie sa existe, cum sa arate stalpii si firele electrice, apoi avem acei biscuiti de beton care la doi ani dupa ce au fost montati s-au si tocit”, marturiseste Adriean Videanu.
Autor: Damian Raluca