Alianta PNL-PD a stabilit un calendar de masuri, care daca nu va fi respectat vor fi organizate alegeri anticipate, initierea lor find prevazuta in septembrie, iar desfasurarea efectiva, in decembrie. Liderul democrat Emil Boc a explicat ca masurile se refera la integrarea europeana, reconstructia zonelor calamitate, revocarea sefilor Camerei si Senatului si modificarea Legii administratiei locale. Proiectul D.A. este de apa de ploaie. La nivelul declaratiilor reprezentantii Aliantei accepta anticipatele in cazul nerespectarii proiectului. Ei sustin ca decizia finala apartine Consiliului National de Coordonare al Coalitiei de saptamana viitoare. UDMR este insa sceptic in privinta calendarului, mentionand neintelegerile dintre liberali si democrati. Pe langa acestea raman coabitarile vinovate din Parlament dintre PC si PSD sau blocajul fin pe care uneori UDMR il practica in defavoarea partenerilor de Alianta. Asa incat schimbarea lui Nastase si Vacaroiu este aproape imposibila. Modificarea Legii administratiei locale, pana in septembrie este sortita esecului. Parlamentul este in vacanta, iar o noua sesiune extraordinara va fi boicotata. Acelasi argument este valabil si in cazul adoptarii unor legi pentru imbunatatirea domeniilor deficitare: Concurenta, Justitie, Afaceri Interne.
In fond, Alianta a propus un proiect frumos si irealizabil, la fel ca programul de guvernare. Teoretic, in decembrie vom avea anticipate, practic acestea vor fi amanate cat mai mult posibil din dorinta guvernantilor de a se mai imbata cu licoarea puterii.

Calendarul care ar declansa alegerile

Liderul PD, Emil Boc, a anuntat luni seara, dupa sedinta Consiliului National de Coordonare al Aliantei, ca liberalii accepta anticipatele daca masurile calendarului propus in cadrul intalnirii nu vor fi realizate. Boc a aratat ca a fost stabilit un calendar care sa cuprinda pe de o parte masuri ce tin de integrarea europeana si refacerea tarii dupa inundatii, iar pe de alta parte masuri politice, respectiv schimbarea presedintilor Camerelor Parlamentului si modificarea Legii administratiei publice locale, astfel incat sefii serviciilor descentralizate sa nu mai fie functionari publici, ci manageri, iar presedintii si vicepresedintii Consiliilor Judetene sa poata fi inlocuiti cu votul a jumatate plus unu din numarul consilierilor.

PNL s-a declarat de acord
“Daca acest calendar, care tine de aplicarea programului de guvernare al Aliantei PNL-PD, nu va putea fi aplicat, atunci alegerile anticipate pot reprezenta singura alternativa”, a adaugat liderul PD.

Documentul va fi discutat saptamana viitoare
El a precizat ca liderii PNL au fost de acord ca, daca nu se realizeaza masurile mentionate, solutia o reprezinta anticipatele. Calendarul va fi discutat saptamana viitoare in cadrul Consiliului National de Coordonare al Coalitiei.

Potrivit presedintelui executiv al PD, Adriean Videanu, pana pe 10 septembrie se va stabili daca vor fi anticipate sau nu. De asemenea, pana la data amintita se va conveni si asupra modalitatii de declansare a acestora. Desfasurarea anticipatelor ar putea avea loc in luna decembrie, a mai spus Videanu. Variantele luate in calcul pentru declansarea alegerilor sunt fie demisia premierului, fie adoptarea unei motiuni de cenzura in Parlament avand in vedere ca Executivul intentioneaza sa-si asume raspunderea pe Legea administratiei locale.

Un proiect aproape imposibil
Calendarul de masuri propus de PNL-PD este aproape imposibil de realizat pana in septembrie. Romania este deficitara la Concurenta, Agricultura, Justitie si Afaceri Interne. In conditiile in care echilibrul parlamentar este extrem de fragil, programul Guvernului este pus sub semnul intrebarii. Pe de alta parte, adoptarea unui set de legi, pana in septembrie, care sa amelioreze domeniile deficitare, este imposibila, intrucat Parlamentul se afla in vacanta.

Masurile privind reconstructia zonelor afectate de inundatii pot fi indeplinite acceptabil cu sprijinul populatiei, al fondurilor de la Guvern si al celor externe. Aceasta cu conditia ca firmele angajate in efortul de reconstructie sa nu dijmuiasca aceste sume.

PC, mult prea apropiat de PSD
In privinta masurilor de politica interna, lucrurile se complica si mai tare. Aranjamentele din teritoriu dintre PC si PSD sau UDMR si PSD, precum si sprijinul parlamentar acordat punctual PSD de catre conservatori, vor face greu de obtinut revocarea lui Nastase si Vacaroiu din fruntea Camerelor. In multe dintre Consiliile Judetene s-a instalat o intelegere perfecta intre membrii puterii si cei ai opozitiei.

Intelegere bazata evident pe interese de grup si clan. Asa incat amendarea Legii administratiei locale ramane un vis ce ar putea deveni realitate doar prin asumarea raspunderii guvernamentale.

Citeste si:  Presedintele vrea sa stie cine il sustine, iar Opozitia sa-l izoleze

Astfel, calendarul Aliantei poate fi considerat un proiect, daca nu mort din fasa, aproape in coma.

Sansa PNL de a evita alegerile anticipate ar putea fi raportul de tara din 25 octombrie. Prietenii europeni ai premierului Tariceanu ar putea mentiona in documentul amintit ca Guvernul si-a facut temele de nota 5, nota obtinuta de altfel si in sondajele interne. (Mihai TOADER)

Guvernarea Aliantei cu oamenii PSD
Democratii au insistat in repetate randuri asupra faptului ca nu se poate guverna cu oamenii PSD in teritoriu. Mai mult de un sfert din presedintii Consiliilor Judetene – cum sunt la Arges, Bacau, Botosani, Dambovita, Giurgiu, Gorj, Iasi, Ilfov, Salaj, Suceava, Vrancea – sunt ai PSD. Doar 30-40% din sefii serviciilor descentralizate, dupa cum estimau liderii PD, au fost schimbati. In aceste conditii, conducerea PD a aratat in repetate randuri ca, in teritoriu, e aproape imposibil sa aplici masurile Guvernului Tariceanu cu oamenii PSD. Din aceste motive, intentia Aliantei PNL-PD este de a modifica prevederile legale, astfel incat presedintii Consiliilor Judetene sa poata fi schimbati cu votul majoritatii simple a consilierilor (jumatate plus unu) si nu prin votul a doua treimi din consilieri, cum este in prezent. De asemenea, problema sefilor serviciilor descentralizate, credinciosi PSD, ar putea fi solutionata prin transformarea acestora din functionari publici in manageri cu contract. (A.H.)

Romania are multe probleme de rezolvat

Legile integrarii zac imprastiate prin toate institutiile

Cele mai dureroase domenii raman Concurenta, Agricultura, Justitia si Afacerile interne. Pentru a putea incasa fondurile europene pentru agricultura fiecare stat membru trebuie sa aiba o agentie de coordonare si sa fotografieze terenurile agricole, pentru a se sti precis cui apartin. Oficialii de la Bruxelles s-au plans ca autoritatilor romane le-a luat un an si jumatate doar ca sa se decida care va fi aceasta agentie, apoi le-a mai luat jumatate de an sa selecteze cine va face pozele, iar apoi Ministerul Apararii a spus ca, din motive de siguranta nationala, nu poate permite fotografierea teritoriului tarii.

Asigurarea frontierelor
Problema concurentei, care poate declansa amanarea aderarii Romaniei cu un an, a fost apreciata destul de nesatisfacator. Comisia Europeana vrea sa vada progrese in privinta capacitatii Consiliului Concurentei de a identifica ajutoarele de stat si a le recupera acolo unde au fost acordate abuziv. In problema Justitiei si afacerilor interne, Comisia Europeana doreste sa vada progrese semnificative in ceea ce priveste combaterea coruptiei la nivel inalt. Iar in domeniul afacerilor interne principala problema ramane asigurarea frontierelor.

Achizitii publice neconforme
Contractele de Achizitii publice, unde legislatia, desi transpusa, continua sa nu fie implementata, sunt acordate in conditii neconforme cu normele comunitare. Alta problema este reprezentata de Proprietatea intelectuala, unde Bruxellesul este preocupat in special de lipsa controalelor adecvate la frontiere, ceea ce face ca Romania sa devina zona de tranzit pentru marfurile contrafacute venite din est, care ajung apoi in UE. In ceea ce priveste Protectia mediului, nu a fost adoptat tot acquis-ul comunitar, si oficialii UE inca mai asteapta sa vada pusa in practica directiva privind poluarea industriala. O alta problema este reprezentata de necesitatea implementarii unui sistem computerizat de comunicare intre Romania si UE in ceea ce priveste Sistemul de taxe si impozite, mai ales in ceea ce priveste TVA-ul.

De opt ori mai putine legi
Actiunile desfasurate la Bucuresti pentru integrarea europeana ar putea parea unui observator extern ca fiind haotice. In primul rand, proiectele legislative prioritare pentru integrare zac imprastiate prin toate institutiile statului.

Programul legislativ prioritar pentru primul semestru al anului 2005 publicat de Ministerul Integrarii Europene contine 64 de proiecte de lege care trebuie adoptate in regim de urgenta pentru a putea fi pastrat calendarul aderarii. Dintre toate aceste 64 de proiecte legislative doar 8 au fost finalizate si au devenit legi.

Restul se gasesc imprastiate printre diversele structuri administrative ale statului, in ciuda faptului ca acestea trebuiau sa fie finalizate pana la sfarsitul acestei luni. Din tot acest hatis legislativ, alte doua proiecte se afla in faza de promulgare. In circuitul de avizare interministeriala se afla alte 18 proiecte legislative.

Citeste si:  Vize pentru SUA, mai usor

In mod absolut surprinzator exista inca un numar de 8 proiecte de lege, care se afla inca in faza de elaborare, desi majoritatea ar fi trebuit sa fie incheiate inca din luna mai.

Restul proiectelor legislative zac prin diversele comitete si comitii ale Parlamentului, asteptandu-si linistite randul, desi, fiind vorba de integrarea europeana accelerata la maxim, ar fi trebuit sa fie dezbatute in mod responsabil si adoptate in procedura de urgenta. (D.E.)

Clasa politica e sceptica

Bogdan Ciuca, purtator de cuvant PC: Asteptam sedinta Coalitiei
“Asteptam ca, asa cum e prevazut in Protocolul de functionare al Coalitiei, propunerile PD sa fie luate in dezbaterea CNC, care va avea loc zilele urmatoare. In prima sedinta a CNC, dupa ce vom asculta toate parerile pro sau contra, vom lua o decizie si ne vom preciza pozitia. Este destul de periculos insa sa tot discutam despre alegerile anticipate, avand in vedere ca aceasta instabilitate si nehotarare nu face decat ca romanii sa se simta neprotejati. In concluzie, noi suntem impotriva anticipatelor. In orice caz, pana nu discutam in CNC si nu vom sti exact care sunt masurile, nu ne putem preciza pozitia”. (R.A.)

Eckstein Kovacs, senator UDMR: Proba de fidelitate pentru conservatori
“Faptul de a stabili un calendar clar al actiunilor urmatoare este o decizie cat se poate de logica. Problemele incluse in acest calendar sunt intr-adevar importante. Ca senator, vad dificultatile faptului ca presedintele Senatului este un om al opozitiei. Problemele legate de refacerea infrastrucurii sunt si ele deosebit de importante. Reforma in administratie si reforma justitiei sunt niste imperative ale Uniunii Europene. Declansarea procedurilor necesare alegerilor anticipate au fost blocate de calamitatile naturale. Depinde de maniera in care se indeplinesc prioritatile de pe agenda Guvernului sa nu avem alegeri anticipate. Daca sunt elemente potrivnice in fata reformelor, exista calea alegerilor anticipate. PC a avut o pozitie mai mult decat reticienta privitoare la schimbarea sefiei celor doua Camere. Reamintesc ca cei doi presedinti, Adrian Nastase si Nicolae Vacaroiu, au fost alesi prin voturile fostilor umanisti. PC trebuie sa ofere o proba de fidelitate Coalitiei.” (R.G.)

Daniela Popa, deputat PC: Conservatorii n-au o pozitie
“Nu stiu declaratia domnului Boc, stiu doar ca l-am ascultat aseara pe premierul Tariceanu care a spus ca alegerile anticipate nu sunt o prioritate a momentului. Pot sa va spun insa sigur ca luni, la ora 10.00, va avea loc sedinta Consiliului National de Coordonare al Coalitiei si acolo va fi discutat un eventual calendar de masuri. Pana atunci nu ma pot pronunta, mai ales ca presedintele Dan Voiculescu este plecat din tara. Dupa sedinta CNC, va vom da cate declarati veti dori. Trebuie sa discutam cu toata lumea, inclusiv cu partenerii de Coalitie. Aceasta decizie privind stabilirea unui calendar de masuri va fi luata la CNC si in cadrul Consiliului National al partidului care va avea loc in septembrie.” (R.A.)

Eugen Nicolaescu, purtator de cuvant al PNL: In caz de criza acceptam anticipatele
“PNL a spus foarte clar ca alegerile anticipate nu reprezinta o prioritate. Daca insa se ajunge la o criza, care poate fi determinata si de nerespectarea acestor masuri – schimbarea presedintilor celor doua Camere si modificarea legii administratiei publice locale – atunci PNL va merge pe varianta anticipatelor. Nu trebuie doar ca partenerii de Coalitie sa fie de acord in sedinta Consiliului National de Coordonare cu aceste masuri, ei trebuie sa le si puna in practica. Degeaba vorbim si ne intelegem daca nu se iau masurile concrete”. (R.A.)

Senatorul UDMR Puskas Balint : Neintelegerile PNL-PD duc la anticipate
Senatorul UDMR de Covasna, Puskas Balint, a declarat ieri ca alegerile anticipate nu pot fi evitate, in conditiile in care nu exista o “intelegere” intre democrati si liberali, insa acestea nu vor rezolva problema “dezechilibrului politic”, potrivit Mediafax. “Nu vad cum putem evita alegerile anticipate. Sustin in continuare, asa cum am sustinut si in urma cu trei saptamani, ca nu putem scapa de alegerile anticipate, fiindca nu exista o intelegere in sanul coalitiei, intre democrati si liberali”, a afirmat Puskas, care este si vicepresedintele Senatului. El a precizat ca UDMR sustine in continuare ideea stabilitatii guvernamentale, pentru rezolvarea problemelor existente in perspectiva aderarii Romaniei la UE. “Dupa cum vad situatia politica din tara, alegerile anticipate nu vor rezolva problema dezechilibrului politic. Acesta va persista fiindca nimeni nu va putea obtine o majoritate absoluta, confortabila”, a adaugat senatorul Uniunii. El a mai spus ca singura formatiune politica care ar avea de castigat in urma alegerilor anticipate este PRM. “Singurul partid care ar castiga cateva procente in plus, in cazul declansarii alegerilor anticipate, este PRM, fiindca in situatia actuala, cand sunt inundatii si tara se confrunta cu mari probleme, demagogia prinde bine”, a precizat Puskas. Senatorul UDMR a adaugat ca, in opinia sa, Calin Popescu Tariceanu a procedat “curajos si corect” cand a renuntat la demisia din functia de prim-ministru, adaugand ca schimbarile de atitudine ale acestuia in ceea ce priveste demisia nu au avut influente deosebite asupra imaginii Guvernului. (R.G.)

Citeste si:  De teama interventiei BNR , cursul euro este tinut peste 3,5 lei

Liderul executiv al PSD are deja un plan pentru a contracara o eventuala debarcarea a sa

Nastase arata Puterii Curtea Constitutionala
Liderul executiv al PSD, Adrian Nastase, nu a exclus ieri posibilitatea ca pesedistii sa atace la Curtea Constitutionala eventuala incercare a Coalitiei guvernamentale de a-i schimba pe presedintii celor doua Camere. “In orice situatie, atunci cand consideram ca o anumita reglementare este neconstitutionala facem apel la Curtea Constitutionala”, a spus Nastase, in context, intr-un interviu acordat BBC. Liderul PSD a sustinut, referindu-se la declaratiile ambigue date acum doua zile de Cristian Diaconescu pe aceasta tema, ca cele doua posturi de presedinte nu se negociaza. “Cristian Diaconescu, in momentul in care a observat ca… sau s-a considerat ca exista niste ambiguitati in exprimarea sa, a revenit cu niste precizari care cred ca inlatura orice dubiu in legatura cu punctul de vedere al partidului”, a adaugat Nastase. Intrebat cu cine a vorbit Diaconescu inainte de a iesi cu aceasta declaratie, Nastase nu a stiut sa raspunda: “Nu stiu cu cine a discutat (…) Eu am discutat (n.r.-cu Cristian Diaconescu) mai tarziu, dupa aceea”, a mai spus liderul PSD.

Vacaroiu se crede de neschimbat
Presedintele PSD al Senatului, Nicolae Vacaroiu, da sanse minime tentativei Aliantei PNL-PD de a-i schimba pe liderii celor doua Camere ale Parlamentului. Si aceasta pentru ca, a sustinut Vacaroiu, intentia Aliantei se loveste de doua probleme insurmontabile, dintre care, cel putin pe prima, liderul PSD o gaseste “insurmontabila”. Potrivit lui Vacaroiu, prima problema este asigurarea unei majoritati in Parlament, “lucru foarte dificil, asa cum s-a vazut si in recent incheiata sesiune extraordinara, cand cele mai importante ordonante ale Guvernului au cazut”. Pe de alta parte, Vacaroiu a aratat ca chiar daca s-ar obtine majoritatea necesara modificarii Regulamentelor Senatului si Camerei Deputatilor, liderii UDMR vor ca modificarile sa se incadreze in limitele Constitutiei. Urmarind firul propriei logici, pornind de la afirmatia lui Bela, liderul Senatului a spus ca, printr-o decizie din februarie 2005, Curtea Constitutionala s-a pronuntat deja ca presedintii Camerelor nu pot fi revocati doar din considerente politice, “asa cum intentioneaza Alianta”. “Asadar, nu exista pe Constitutia actuala o procedura constitutionala de schimbare a presedintilor Camerelor, asa cum doreste Alianta”, a mai spus Vacaroiu, citat de Mediafax.

“Modificarile nu intra sub decizia Curtii”
La randul lor, liberalii au mentionat prin vocea purtatorului de cuvant al PNL, Eugen Nicolaescu, ca modificarile pe care Alianta DA le va aduce regulamentelor celor doua Camere ale Parlamentului se vor incadra in limitele Constitutiei. “Modificarile pe care Alianta DA le va aduce Regulamentelor Senatului si Camerei Deputatilor nu intra sub incidenta deciziei Curtii Constitutionale din luna februarie a acestui an.

Nicolae Vacaroiu si Adrian Nastase uita insa cu buna stiinta ca formatiunea politica din care fac parte a primit un vot negativ din partea populatiei la scrutinul din toamna anului trecut si este anormal ca PSD sa conduca Legislativul”, mai spus Nicolaescu. Liberalii isi exprima convingerea ca toate partidele ce compun arcul guvernamental vor actiona unitar si vor sprijini acest demers.