Una dintre cele mai explozive afaceri la momentul actual este cea a serviciilor de curierat rapid. Cel mai mare avantaj pentru acest tip de business este ca el face parte dintr-un segment de pe piata care inca nu a ajuns la saturatie. In plus castigurile impresionante nu cer decat investitii moderate… iar pentru inceput te poti descurca cu un site, ceva publicitate si cateva biciclete.
Aceasta ideea de afacere este importata din Occident si a avut de la inceput mare priza si pe piata romaneasca. Acest fapt explica si de ce concurenta pe acest segment devine din ce in ce mai diversa si mai puternica pe zi ce trece.
Asa ca daca vrei castiguri rapide nu mai sta pe ganduri. Ar fi pacat sa pierzi ocazia unei afaceri excelente doar pe motiv de nehotarare.
De ce sa investesti intr-un business de curierat?
In primul rand “materia prima” este inepuizabila, mai ales cu aparitia unui numar tot mai mare de reprezentante de branduri straine la noi in tara: institutii bancare, companii multinationale, firme romanesti intr-o continua expansiune, etc. Iar odata apelat acest serviciu de companii, chiar si de IMM-istii mai mici, el va crea dependenta. De ce? In primul rand este vorba de economie de timp, de benzina, de evitarea traficului aglomerat. Si daca stai bine sa te gandesti, suma pe care o platesti curierului o regasesti in bonul fiscal al plinului de la masina, in timpul pierdut aiurea prin trafic. In plus da bine si la imagine.
Ce trebuie sa aiba un antreprenor incepator?
In opinia lui Marius Ganciu, director al firmei PowerMail infiintata la finele lui 2005, o firma emergenta pe segmentul de servicii de curierat ar trebui sa dispuna de:
– Ceva experienta in domeniu inainte sa se lanseze in afacere;
– Un sediu, ca orice alta persoana juridica;
– Un site bine pus la punct, cu o oferta cat mai detaliata si usor de vizitat de clienti;
– O baza de clienti;
– Un dispecer sau o persoana care sa contabilizeze fiecare comanda;
– Cateva biciclete sau motoscutere;
– Angajati pe masura numarului de clienti, astfel incat comenzile sa fie livrate intr-un timp cat mai scurt.
Totodata el a mai afirmat ca “piata serviciilor de curierat este o piata cu un mediu concurential foarte dinamic si este destul de greu pentru o firma nou intrata pe piata sa castige clienti si de aceea trebuie ca strategia adoptata sa fie adaptata pe promovare si pe vanzare”. Pe langa aceste elemente punctele esentiale ale unui business de succes in aceasta bransa mai sunt: timpul de livrare, tarifele si aria de acoperire.
In investitia de inceput mai trebuie sa incluzi cateva aparate de comunicatii, printre care telefoane mobile, aparate de emisie receptie, cel putin un calculator si o linie telefonica fixe la sediu. De asemenea daca te pregatesti sa achizitionezi motoscutere trebuie sa ai pregatite ceva rezerve pentru consumul de benzina si strategia ta este una la nivel regional, o masina iti este indispensabila.
Conform statisticilor intocmite de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile APIA, la categoria automobile comerciale cea mai preferata marca este Dacia, care a vandut inceputul anului si pana in luna septembrie inclusiv nu mai putin de 8.795 de unitati. Pe lista urmeaza Iveco cu 2.837 de masini vandute, Ford cu 2.360 de unitati, Peugeot cu 2.008 unitati, Fiat cu 2.077 de unitati vandute, Mercedes cu 1.642 si Volkswagen cu 1.458 de unitati vandute pe percursul anului 2006. In total, conform cifrelor de la APIA, in cele noua luni ale anului au fost vandute nu mai putin de 28.246 de autovehicule comerciale.
Un alt avantaj pentru acest tip de afacere este acela ca, de regula, amortizarea se poate incadra chiar si intr-un singur an. Astfel dupa o investitie ce nu poate fi mai mica de 10.000 de euro si care poate ajunge si pana la 50.000 euro, daca antreprenorul doreste sa se lanseze pe piata regionala sau nationala, cu o baza de date din ce in ce mai mare si cu un numar de comenzi moderate, amortizarea cheltuielilor se poate incheia pana in cel de-al doilea an de activitate.
Astfel, afacerile de curierat par sa raspunda aspiratiilor celor care doresc sa canstige cat mai repede, cu un efort care sa nu depaseasca pretul unei garsoniere dintr-o zona buna a Bucurestiului. Dar pe cat de “apetisant” pare acest tip de business, pe atat de “muscatoare” este concurenta. Pentru ca nu esti singurul care isi da seama de avantajele afacerii de curierat, si altii in cautarea unei surse de venit si-au folosit economiile pentru a se lansa pe piata. Din acest motiv, in ultimii trei ani numarul firmelor de curierat rapid a crescut impresionant de mult, dat fiind si avantul comertului electronic in Romania, unde bunurile sunt livrate fie prin serviciile Postei Romane, fie mai ales prin curierii firmelor particulare.
Asa ca daca planuiesti sa ai o firma cu doar trei angajati care sa imparta doua biciclete, te indrepti mai mult ca sigur spre faliment. Fara o baza de date consistenta, cu un numar insuficient de angajati care sa onoreze toate comenzile, fara dotari tehnice si logistice, fara un management puternic si fara o strategie de promovare puternica, atunci sansele tale de a te mentine pe piata sunt mai mici decat intreaga perioada de amortizare a investitiei. Asa ca nu te gandi doar la profit si la faptul ca pare a fi usor sa te descurci cu un astfel de business, pentru ca nu este asa. Si daca te gandesti sa iei fata concurentei mult mai puternice prin aplicarea unor tarife neconcurentiale si mult sub pretul mediu al pietei, atunci nu vei reusi sa atragi dupa tine decat doua lucruri: ceva mai multi clienti, dar pentru un timp extrem de scurt, precum si falimentul tau, pentru ca nu vei reusi sa-ti acoperi cheltuielile cu tarifele practicate. Asa ca i-ati gandul si de la aceasta aparenta portita.
In aceasta ordine de idei, pornind de la selectarea angajatilor, care ar trebui sa aiba experienta in domeniu, sa fie prezentabili, sa se descurce in trafic, sa cunoasca cat de cat orasul si sa fie seriosi, continuand cu redactarea site-ului, cu stabilirea abordarii promovarii, a arie de actiune si a planului tarifar, afacerea ta, oricat de mica la inceput trebuie sa fie capabila sa-ti aduca in primul an o cifra de afaceri de minimum 40%. Iar daca dupa primul an profitul tau a fost 25-30%, atunci poti sta linistit. Ce a fost mai greu a trecut. Insa de abia de acum treci la categoria profesionisti si trebuie sa te comporti ca atare. Iar asta inseamna extindere. De aici lucrurile incep sa se repete dupa aceleasi principii. Si daca si fler si respecti regulile business-ului, atunci ai toate sansele ca sa te mentii linistit pe piata inca vreo cativa ani.
Autor: Ana Zidarescu